Cuba, Panama · 21 Days · 22 Moments · July 2017

De journi van Jet naar Panama

De laatste dag was een gek dagje. Niels en Jan-Willem voelde zich wel een stukje beter toen ze wakker werden, weinig gespookt die nacht. Toch rustig aan gedaan; ontbeten bij het hotel (heel lekker en heel mooi) en vervolgens het zwembad ingedoken op het dak van het hotel. Het was best lekker weer dus eigenlijk daar de hele dag beetje gehangen tot half 5 want toen kwam de taxi en begon de reis. Na 10uur te hebben gevlogen (waarvan 7uur geslapen) zijn we aangekomen op Parijs. Hier nu twee uurtjes wachten en dan weer naar Nederland. Dubbel gevoel; aan de ene kant fijn om weer naar huis te gaan maar ook stom dat deze reis alweer is afgelopen.. Het was een super gave onvergetelijke vakantie! Enorm genoten en veel gezien. Over een paar daagjes naar Spanje en daar ook weer veel leuke dingen doen. Xx

10 August 2017

Vandaag om kwart over 6 stonden we bij de boot want we moesten om 7uur weer op het vaste land zijn om de bus te pakken. Om 7uur stipt stonden we op de plek waarvan we dachten dat de bus ons zou komen ophalen maar door locals werd ons verteld dat we naar een busstation moesten dus hebben we de taxi daar naartoe gepakt. Nou 10uur in de bus gezeten naar Panama City. Prima reis, tot uurtje of 1 geslapen en daarna serie gekeken. Op het laatste stukje werd Niels een beetje misselijk en hij kon het de laatste 5 minuten niet meer volhouden dus dat was wel sneu. Eenmaal aangekomen een taxi genomen naar ons hotel. Het hotel is echt super mooi en heeft zelfs een rooftopbar met uitzicht over de skyline van Panama City. Niels ziek het bedje in gegaan en ondertussen was Jan-Willem ook ziek geworden. Samen met Justine, Laura en Jules hapje gaan eten in de buurt, daarna nog bij onze bar cocktails gedronken en nagepraat over de vakantie. Morgen echte laatste dag. Time flies. X

8 August 2017

Heyhey, vanmorgen weer rond half 10 aan het ontbijt, was best bewolkt dus de ochtendplanning zag er als volgt uit: shoppen. Heel leuk winkeltje naast ons hotel waar ik wel ben geslaagd met leuke schoentjes, een topje en armbandje. Het weer klaarde op dus er was een plan om naar het strand te gaan op een ander eilandje alleen Niels en ik vonden het wel relaxt om beetje bij het hotel te chillen. We hebben iets enorm belangrijks gedaan; voetbal gekeken. Leuke wedstrijd tussen Real en Manchester United. Vervolgens met zn tweetjes geluncht aan het water. Toen wat drankjes gedronken met de rest die inmiddels terug waren. Vanavond een lekkere Filet Mignon gegeten en de rest kreeft, leuke soort van laatste avond maal. Morgen 10uur in de bus onderweg naar Panama Stad, we vertrekken om half 7 's ochtends dus vroeg slapen. ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

Heee, de eerste dag in Bocas zijn we naar een strandje verderop gelopen, daar hadden we een hondenvriend gemaakt die maar bij ons bleef chillen, was erg aandoenlijk. In de avond sushi gegeten en dansjes gedaan bij een bar hier. De tweede dag naar Bastimento, een eiland 10minuutjes hier vandaan, geweest. Red frog beach heet het, alleen geen rode kikkers gezien ๐Ÿ˜. In de avond lekker gegeten bij een restaurantje nearby ons hotel. Vandaag naar nรณg een ander eiland geweest, Zapatilla, enorm mooi strand met een nog mooiere zee. Daar weer lekker in de zee gehangen want op t strand is het simpelweg te warm om te liggen. Vanavond weer een zalig stukje vlees met wat groente en frietjes gegeten. Genieten hier dus. Morgen nog een dag hier, daarna een dagje panama stad en dan zit dit avontuur er alweer op. Nu nog even vol op genieten! Xx

3 August 2017

Zo, al een tijdje niks meer geplaatst dus hier even een samenvatting van de afgelopen dagen. De dag na mn laatste journi verhaaltje zijn we naar een ander plaatsje gegaan, Boquete, een dorpje in de bergen, leek erg op een skioord hahah (het was er ook best koud, namelijk maar 20graden ofzo..). Daar hebben we twee dagen gezeten waarvan mn vakantievriendjes allebei de dagen hebben gewandeld. De eerste dag was Niels ook niet mee gegaan dus zijn we samen Ajax gaan kijken en daarna drankjes op een terras gaan drinken. De tweede dag was ik homealone dus heb ik genetflixt en hele dag beetje gechillt in mn kamer. Die avond erg lekker gegeten bij een redelijk chique restaurantje. Gister zijn we om 8uur met een taxi vertrokken en kwamen we na ook een boottochtje hier om 12uur aan. We zitten nu op Bocas del Toro, een erg toeristisch eiland wat wel leuk is want er zijn hier veel winkeltjes etc. Het regent vandaag dus nu beetje chillen. Hopelijk zsm naar een eiland met mooie strandjes. Kussies ๐Ÿ˜˜

31 July 2017

Om 7 uur ging de wekker want om half 8 moesten we bij het huisje zijn waar we flippers en duikbrillen gingen ophalen voor het tourtje. Half 9 vaarde we weg om om 10uur op het eerste eilandje aan te komen, schitterend onbewoond eilandje met een turquoise zee maar helaas regende het toen wel een beetje. Daar lekker gezwommen en toen doorgegaan naar het eiland Coiba. Onderweg weer walvissen, dolfijnen en schildpadden gezien ๐Ÿ˜Š. Op Coiba was vooral mooie natuur en ze hadden naast het huisdier, Tito, een krokodil ook een hoop aapjes. Na Coiba door gevaren naar een ander eilandje om te snorkelen, super veel coole visjes gezien, maar ook een haai ๐Ÿ˜ฎ (wel maar van een meter hoor hihi). Vervolgens weer een boottocht van 1,5 uur om terug te komen in Santa Catalina, waar we gelijk een avondmaal om 4uur naar binnen hebben gewerkt omdat we van dit alles wel trek hadden gekregen. Om half 8 weer lekker een pastaatje gegeten en daarna viel iedereen wel erg om dus nu lekker slapen, morgen weer reizen.

Vanochtend lekker rustig aan gedaan, kon niet echt uitslapen want onze Spaanse buren praatte kei hard... We zijn gaan ontbijten bij een basic tentje dichtbij het strand. Vervolgens een wandeltochtje gemaakt van ongeveer driekwartier voor een mooi uitzicht over de baai. Daarna beetje in t hotel gechillt en in de avond super lekker gegeten (hamburgers en frietjes ๐Ÿ‘Œ๐Ÿป). Vanavond vroeg slapen want morgen een tochtje naar een eiland die al om half 8 begint ๐Ÿ˜ฒ. Xx
Gisteren (zaterdag) helaas niks kunnen posten want de elektriciteit lag eruit.. 'S ochtends lekker ontbeten bij het hotel. Daarna naar een strandje gelopen die ongeveer een kilometer van ons vandaan is. Daar de hele dag beetje gehangen op het strand, de jongens een surfboard gehuurd en in de middag een zalige hamburger gegeten bij een restaurantje aan dat strandje. Toen we terug kwamen had ik snel gedoucht maar de rest was te laat want de stroom viel eruit (en dus ook het water). We wilden ergens bij een pizzeria gaan eten maar alles zag er zo donker uit dat we bij ons hotel een hapje hebben gegeten. Ze hadden wel maar een beperkte kaart omdat ze nu alles met gas moesten fixxen. 'S avonds had iedereen nog een zout hoofd van de zee en toen het heel hard ging regenen is iedereen lekker in de regen gaan douche, was een erg mooi hilarisch moment hahah. Om half 2 's nachts deed de stroom het weer waardoor we gelukkig wel airco hadden. ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

28 July 2017

Deze dag zaten we om half 10 in de bus en 5 bussen en 7 uur verder waren we eindelijk in Santa Catalina. Hier in een mooi hotel met lekkere kamers. Vanavond in een restaurantje (meer een hutje) aan de zee gegeten, lekker pastaatje. Nu vroeg bedje in, morgen weer vroeg op voor het ontbijt want die serveren ze maar tot half 9 ๐Ÿ˜ณ. Xx

27 July 2017

Vandaag hadden we geen ochtendplanning dus heb ik lekker uitgeslapen tot half 11, was heerlijk! Ik voelde me niet erg chill doordat mn lichaam erg veel pijn deed door de verbrandheid... In de middag zijn we naar een strandje gegaan, 30minuutjes met de taxi. Het was een strandje met een hele surfcampus eraan, super veel surfdudes en iedereen was erg chill. Daar lekker uit de zon beetje spelletjes gespeeld en lekker geluncht. Rond een uurtje of 5 weer terug gegaan naar Pedasรญ om hier ons laatste avondmaal te eten bij het restaurantje waar we eergister ook hadden gegeten, super lekker! Net nog even buiten gezeten en nu inpakken want morgen weer met de bus naar ons volgende adresje. Keep u updated. Xxx
Joe, woensdagochtend werden we door een mannetje opgehaald, moesten we met zn 6en in een normale auto ๐Ÿ˜ en werden we naar het strand gebracht. Vanaf het strand gingen we met een bootje op zoek naar walvissen en vervolgens door naar een eilandje. We hebben uiteindelijk best veel walvissen gezien, maar ook schildpadden en dolfijnen ๐Ÿ˜Š. Het eiland was helemaal onbewoond, het had een wit strand en een turquoise zee met veel mooie visjes. Daar hebben we de rest van de dag lekker gelegen op het strand. Ik ben wel mega erg verbrand ondanks dat ik me heel goed had ingesmeerd met factor 50, maar die zon is zo sterk dat het toch is mis gegaan... In de avond hebben we bij Smileys gegeten. Weer een lekker stukje vlees met frietjes en toe een brownie โ˜บ๏ธ. Na het eten was iedereen erg gesloopt van de lange dag en van de zon, dus zijn we vroeg naar bed gegaan. Xxx

26 July 2017

Was gister te moe om te schrijven dus hier het verhaaltje van gisteren. Super vroeg in de ochtend is de wc van onze (Niels en ik) kamer verstopt, geen probleem want we kregen gelijk een nieuwe kamer die zelfs veel groter was ๐Ÿ‘Œ๐Ÿป. Toen ik de deur van die kamer op slot wilde draaien brak de sleutel af.... en dit gebeurde allemaal voor 8uur 's ochtends.... maargoed, het regende de hele ochtend waardoor we eigelijk zeer beperkt waren in wat we konden doen. Toen het in de middag wat opklaarde zijn we naar een strandje gegaan, 20minuutjes lopen vanaf ons hostel, en hebben we daar lekker gechillt. In de avond bij een typisch restaurantje gegeten, heel low-key maar super lekkere beef met frietjes gegeten. Vandaag staat weer iets heel cools op de planning. I'll keep you up to date. Xx

25 July 2017

24 July 2017

Om half 7 ging de wekker om op tijd te ontbijten en verder te reizen naar een nieuw plekje. Eerst in de taxi en vervolgens op een heel groot busstation de bus gepakt naar Las Tablas, een dorp dat een uur van Pedasรญ afligt. Het nieuwe hostal is van een mannetje dat best goed engels kan, tot onze verbazing want niemand spreekt hier engels hahah. Enorm grote tuin met super veel katjes en gezellig meubilair. Eerst ons een beetje gesetteld in de kamer en daarna een pizza'tje gaan eten in het dorp, niet groot dus het lijkt wel alsof we de enige toeristen zijn (terwijl dit een toeristische trekpleister zou moeten zijn ๐Ÿ˜…). Vanavond weer een Italiaans tentje opgezocht en een pasta bolo gegeten. Verder genoten van de rust en ruimte in vergelijking met Panama City. Morgen staat strandje op de planning so i'll keep you updated. Loveee โค๏ธ๐Ÿ˜˜

23 July 2017

Deze ochtend weer vroeg op, om 7uur aan het ontbijt om vervolgens om half 9 in de taxi te zitten op weg naar National Park Soberania. We hebben daar een enorme tocht gemaakt in de jungle op zoek naar beestjes, helaas weinig gezien (wel een paar aapjes en een miereneter). Na de wandeling was ik gesloopt en had ik best wel last van mn pootjes dus toen zijn we weer terug gegaan naar het hostel en hebben we eigenlijk de hele dag hier een beetje gechillt. Nu weer optijd naar bed want morgen een lange busreis naar Pedasi. Benieuwd wat we daar weer te zien krijgen. So far so good. Xx

22 July 2017

2/2. We waren enorm opzoek naar een lekker typisch Panamees restaurantje voor de lunch maar omdat er helemaal niks te vinden was zijn we in de Subway geรซindigd. Na het broodje vielen we allemaal een beetje om van al het gewandel en de hitte dus hebben we een taxi naar het hotel genomen en hebben we hier de hele dag een beetje gechillt, netflix gekeken en spelletjes gespeeld. Geen zin meer om 's avonds nog de deur uit te gaan dus ons diner was de welbekende Domino Pizza. Morgen staat er weer hoop leuks op de planning. Hou jullie op de hoogte. Kussies ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜
Vandaag, de eerste echte dag hier, om 7uur aan het ontbijt aangezien we natuurlijk last hadden van een jetlag. We wilden met een bus naar Amador Causeway, een lange weg langs de golf van Panama. Helaas konden we niks regelen met een bus dus hebben we de (in mijn beleving) vele kilometers (waren er volgens mij 4 ofzo) gelopen in de bloedhete zon, dat was wel een bevalling hahah. Voor afkoeling zaten we om half 11 al aan een koude cola. Vanaf het puntje van de Causeway zijn we met een bootje naar de stad gevaren, waar we bij de Trump Tower wilden aanleggen maar dat mocht niet dus zijn we ergens bij zeer exclusieve appartementen gedropt door het bootje en kwamen we daarna tussen allemaal enorme mooie hoge luxe hotels met alles erop en eraan. Daar was voor de rest niet veel te zien dus we zijn met een taxi naar het oude dorp gegaan (wat erg mooi was) en vervolgens beland in een paar enorme winkelstraten met goedkope troep winkels hahah. 1/2

21 July 2017

Na een vlucht van bijna 10uur kwamen we aan op Cuba voor een overstap. Daar moesten we dus weer inchecken om naar Panama door te vliegen maar de mensen van de airport waren niet echt aardig en konden ook geen Engels. Toen kwam er een vrouwtje van de airport en die zei dat ze het wel even zou regelen maar dan had ze wel onze paspoorten nodig..... Na een uur zonder paspoorten te hebben gewacht in spanning of ze terug zou komen mochten we naar de vertrek hal (die vrouw had in dat uur een boardingpass voor ons uitgeprint die we allemaal al hadden ๐Ÿ™„). In de vertrekhal hebben we nog 2uur moeten wachten en toen vliegen we om 18:15 Cubaanse tijd naar Panama. Eenmaal in Panama aangekomen ging alles vrij makkelijk, geen gezeur met paspoortcontrole en de tassen waren er snel. Het was ondertussen al 21:00 Panamese tijd en we waren al bijna 24uur op dus hebben we lekker een taxi genomen. Tijdens de taxirit hebben we Panama City al beetje gezien, heel gaaf! Vandaag gaan we Panama City bekijken! Xx