Italy · 16 Days · 18 Moments · September 2017

De journi van Eva naar Italy

20 September 2017

De laatste dag. Het moest er ooit van komen. Heel de reis leek het einde nog ver weg maar nu was het ineens daar. Het is nog steeds prachtig weer dus we ontbeten weer aan het water. Na nog wat luieren aan het meer kozen we deze keer een makkelijkere wandeling die langs verschillende dorpjes liep. De sentiero viandante. Dat is eigenlijk een wandeling van meer dan 40 km waar wij een stukje van hebben gedaan. Op de laatste avond kon pizza natuurlijk niet ontbreken dus we bestelden Delivery pizza aan de camping. Bij de ondergaande zon aten we die op en we hadden zelfs aan een dessertje gedacht: tiramisu.

19 September 2017

Vandaag sliepen we heel lang uit om daarna te kunnen brunchen aan het water. Het is prachtig weer dus we genoten van het zonnetje en het uitzicht. Na de middag maakten we een wandeling van ongeveer 3u waarbij we serieus stegen en door allemaal verlaten dorpjes wandelden. Die dorpjes leken ook enkel bereikbaar via het wandelpad. We vragen ons nog steeds af hoe die mensen aan eten geraken. In een van de dorpjes zat een heel oud koppel dat heel hartelijk was. Ze hielpen ons met de weg al konden ze geen woord Engels. Na de wandeling wou ik nog zwemmen. Eva stond mee pootje te baden en viel met kleren en al in het water. Omdat ze toch nat was zwommen we dan maar ineens samen. Het water was ijskoud dus lang hebben we het niet volgehouden.

18 September 2017

Vandaag is kleren-was-dag. We hebben alledrie amper nog genoeg onderbroeken om de komende dagen door te komen. We kochten onderweg ontbijt en brachten de eerste 2u van de dag door in de lavanderia. Na de was vertrokken we naar Varenna, een schattig dorpje een beetje verder. Daar aten we op papa zijn kosten een pannenkoek die enorm smaakte. In de kleine straatjes van het dorp konden we nog wat genieten van het stralende weer.

17 September 2017

Vandaag vertrokken we via Milaan naar het Comomeer. We kozen het dorpje Dervio omdat Willem daar was geweest en heel enthousiast was en er waren daar 2 campings dus we konden daar onze tent ook zetten. Aangekomen in Dervio, een klein gehucht met een prachtig zicht op het Comomeer, liepen we naar de eerste camping. Deze bleek vol dus er schoot nog 1 camping over die achteraf nog beter bleek. We kregen daar een plekje vlak naast het water onder de bomen. In het dorp was een heel goedkope pizzeria dus we gingen (nog maar eens) pizza eten. In de tent keken we nog een film want het regende buiten.

16 September 2017

We werden pas om 12u wakker dus we kochten een treinticketje om alle dorpjes te zien. We gingen ze allemaal af en ze waren een voor een prachtig. Corniglia is helemaal anders omdat het boven in de bergen ligt, maar alle andere dorpjes lijken op elkaar. Ze zijn kleurrijk, hebben veel kleine straatjes en trapjes en er lopen veel toeristen in rond. We bleven de hele dag in de dorpjes en aten 's avonds in manarola. We zaten op rotsen aan de zee met een prachtige zonsondergang.

15 September 2017

Vandaag zitten we in de de cinque terre. Een prachtige streek in Ligurie. Onze camping is in Levanto, een dorp vlak achter de bekende 5 dorpen aan de kust. We kiezen voor een korte wandeling van 2,5u naar Monterosso. Tijdens de wandeling hadden we een mooi zicht op de zee en de kust. We aten op het uitzichtpunt boven de stad. Daar hebben we ons zwaar geërgerd aan andere toeristen die zonder schaamte op zoek gingen naar de perfecte plek voor een foto. Ze gingen zo ver dat wij moesten opstaan omdat wij het beste uitzicht over de vallei hadden. In Monterosso kochten we een treinticketje naar Riomaggiore. Dat dorpje heeft heel veel kleine straatjes en trapjes. Marie kreeg hier ook te horen dat ze er voor alles door is. Het begon jammer genoeg te regenen dus we zijn in de refter gaan slapen van de camping. Om te vieren zijn we cocktails gaan drinken in Levanto. We speelden ook kicker met 2 Italiaanse jongens.

13 September 2017

Supermooi weer vandaag dus we beslisten om eens in de omgeving van Firenze te gaan fietsen. We huurden mountainbikes en vertrokken richting Impruneta, een dorp bovenop een heuvel. We genoten van het prachtige uitzicht tijdens het fietsen al was de tocht zwaarder dan verwacht. De heentocht was volledig bergop en deden we in 2,5u. Boven aten we met zicht op de Toscaanse heuvels. De terugweg ging verbazend snel omdat alles bergaf ging. Op 1u stonden we weer aan Firenze. We hadden nog een meloen over en we aten die op op een plekje in de rivier waar veel jeugd komt zitten.

12 September 2017

We wouden heel graag het Uffizi museum bezoeken omdat daar topstukken van Michelangelo, Da Vinci, Caravaggio, Rubens,... staan. Daarvoor moesten we om 7u opstaan omdat we rond 8:15 kn de rij moesten staan voor het museum. We hebben 1,5u aangeschoven voor we binnen mochten, maar het was wel de moeite. Er waren een paar heel mooie schilderijen, zoals de schelp van Venus. Ook de Uffizi galerij is een mooi gebouw op zich met een mooi uitzicht over de stad. Na 4u te hebben rondgelopen in dit museum wandelden we nog wat rond in de stad en 's avonds kookten we zelf in de gemeenschappelijke keuken op de camping.

11 September 2017

We hebben vandaag rondgelopen in Firenze. Supergezellige stad met prachtige gebouwen. De Santa Maria Novella kerk, de dome, de kapel van de medici, ponte vecchio,... we liepen eens binnen in de dome maar jammer genoeg kostte het 15€ om naar boven te gaan en dat vonden we toch wat veel. We aten pizza voor het Palazzo pitti en bezochten daarna de gigantische tuinen. Die waren wel heel mooi.

10 September 2017

Vandaag was het superslecht weer overal in Italië. We besloten om dan maar verder te reizen naar Firenze zodat we het grootste deel van de dag in de trein doorbrachten. Vanuit Bolzano gingen we rechtstreeks naar Firenze. Daar vonden we een hele leuke camping (camping internazionale firenze). Onze tent opzetten was wel wat moeilijk omdat de grond overal vochtig was, maar we vonden een plekje waar we zelfs onze hangmat konden ophangen. 's Avonds gingen we nog even naar Galluzzo om te eten. Na het eten kregen we limoncello van het huis en Eva heeft haar shotglaasje meegenomen/gestolen als souvenir.

9 September 2017

We sliepen heel lang uit na het uitgaan. Na de middag nam Carlotta ons mee naar haar favoriete plekje in de buurt. Dat was een groot meer op een halfuurtje rijden van Bruneck. Het was daar prachtig. Grote scherpe rotsen, diep blauw water, bootjes op het meer en bomen rondom rond. We huurden zelf ook bootjes voor een halfuur, maar al snel merkten we dat we niet zo goed waren in roeien. We namen we heel veel mooie foto's. Daarna wandelden we nog rond het halve meer voor we teruggingen naar huis.

8 September 2017

Na een verfrissende douche hebben wij gekookt voor Carlotta en haar kotgenoten. We maakten Chili sin Carne met tortillachips. Het was heel goed gelukt maar Eva had het een beetje te pikant gemaakt. We gingen na het eten uitgaan naar HET feestje van het jaar voor Bruneck en omstreken. Carlotta en haar kotgenoten hadden drank gekocht dus we dronken gezellig nog iets voordat we vertrokken. De bussen waren gratis en reden speciaal voor dat feestje rechtstreeks de berg op. Het ging door onderaan de skilift, waar een grote tent was opgezet. We hebben ons goed geamuseerd al was het jammer dat Italianen niet echt dansen. Desalniettemin hebben wij toch onze mooiste danskunsten laten zien. Rond 2:00u waren wij te moe en gingen we alleen naar huis want de rest wou nog blijven.
Vandaag hebben we een hele lange en moeilijke wandeling gemaakt naar de kronplatz. Dat is een plek bovenop de berg waar alle skiliften naartoe gaan. De wandeling duurde 3,5u naar boven en ongeveer 3u naar beneden. We hadden niet verwacht dat het zo zwaar ging zijn maar het was echt de moeite waard. Het laatste stuk liepen we langs de skipiste naar boven. We aten onze picknick boven op (het was daar superkoud) met het uitzicht over de hele vallei.

7 September 2017

Vandaag zouden we naar Carlotta gaan. We checkten om 10u uit op de camping en om 12:12 vertrok onze eerste trein richting Verona. Tot daar ging alles goed, maar toen we moesten overstappen bleek onze trein gecancelled. Er was blijkbaar een staking en het was dus allemaal niet zeker of we er nog zouden geraken. We hebben dan 2u buiten gewacht en toen ik nog eens ging kijken in het station bleek een trein om 15:50 toch te rijden ook al was er gezegd dat we pas ten vroegste om 17:50 zouden kunnen vertrekken. We namen deze trein en reden 2u door een prachtig groen en bergachtig landschap. We passeerden Trento en Bolzano en stapten uit in Fortezza. Daar konden we redelijk snel overstappen op een trein naar Bruneck. Dat was echt een hele chique trein met WiFi en stopcontacten. 40 min. Later waren we in Bruneck en zag ik Carlotta voor het eerst in lange tijd terug. Het was precies of we waren nooit weg geweest van elkaar. Echt heel leuk.

6 September 2017

Onze laatste volle dag in Venetië voor we naar Carlotta vertrekken. We stonden heel rustig op en zijn naar de Lidl gegaan voor een goedkoop maar lekker ontbijt. Het olijvenbrood is echt heerlijk! In Venetië kochten we al onze treintickets voor de volgende dag. Het weer is vandaag bewolkt maar het is nog steeds aangenaam van temperatuur. We gingen weer naar San Marco om de basiliek te bezoeken. Die is gratis toegankelijk en toch wel redelijk impressionant van buitenaf gezien. Ook vanbinnen was het plafond volledig bedekt met gouden mozaïeken. Op het plein staat ook een grote bakstenen toren die daar precies totaal niet hoort te staan, maar die hebben we niet beklommen. Na onze picnic hebben we het guggenheim bezocht. Daar stonden vele bekende werken van bekende kunstenaars zoals Max Ernst en Picasso. Dit museum lag in een hele toffe wijk waar we nog niet waren geweest. We haalden een large pizza af, maar we hebben nooit betaald. Free pizza!

5 September 2017

Vandaag gingen we naar Venetië met de bus. De bus stopt letterlijk voor onze camping dus het is echt heel gemakkelijk om er te geraken. In Venetië kochten we direct een kaart van de stad en Marie kocht ook een gids van Italië. Al gauw kwamen we in de prachtige kleine straatjes van Venetië. Overal zie je gondels op het water en taxi-bootjes brengen mensen van A naar B. Er zijn oneindig veel kleine bruggetjes en smalle steegjes. Het aantal toeristen valt goed mee. In de grote straten en aan de dijk is het druk maar in de stad zijn er evengoed lege straatjes. Het was ook lekker warm vandaag, maar zeker niet te warm. 's Avonds zijn we op restaurant gegaan en hebben we al het geld van onze eerste dag al opgedaan. Toen een man Eva een roos aanbood schrok ze zo hard dat ze gilde recht in het gezicht van die arme man.
Om 23u30 waren we ongeveer op de camping en moesten we onze tent nog opzetten. We hebben Mariet haar tent mee, dus we wisten niet hoe die eruit ging zien. Het bleek een enorme tunnel te zijn die we rupsje noemen. De tent is ruim genoeg voor ons drieën en ook redelijk makkelijk op te zetten.

4 September 2017

We vertrokken naar Venetië vanuit Zaventem. Op 1u15 stonden we al in Venetië. We namen een taxi tot aan camping Rialto, een fijne camping op een kwartier van Venetië.