Europe, Asia, Australia and Oceania · 118 Days · 33 Moments · August 2017

India, Nieuw Zeeland, Sydney, Indonesië

7 December 2017

Finding Nemo De onderwaterwereld is hier spectaculair! We zien overal hele koraaltuinen, heel veel vis maar ook veel schildpadden en rifhaaitjes. We liggen elke dag uren in het water en zijn ondertussen redelijk gewend aan onze primitieve hutjes. De stranden zijn prachtig, het voelt als een paradijs hier! Vanaf Kri island zijn we naar Gam island gegaan waar we een homestay hebben in een lagoon. De kinderen vinden het geweldig om met ons in het water te spelen. De mensen zijn vriendelijk maar je merkt wel echt dat ze nog in een hele andere wereld leven. Het lijken net oermensen ze hebben totaal geen idee hoe wij leven en dat merk je als je in een homestay slaapt. Als ik zie dat het wc papier op is en vraag om een nieuwe rol wordt er heel gewoon gezegd dat het wc papier op is. Ik moet maar kijken hoe ik dit zelf oplos. Op een gegeven moment kwamen we bij een homestay en vroegen om handdoeken, ook deze waren helaas op! Het is dus echt behelpen hier maar de omgeving maakt alles goed!

5 December 2017

4 December 2017

Op een onbewoond eiland Na een lange reis en een tocht van 2 uur in een houten "kano" over zee komen we zeiknat aan op een wit zandstrand waar een bungalowtje staat. Het is hier prachtig! Hoezeer we ons ook hebben voorbereid op primitieve hutjes, dit valt wel erg tegen. Het is bloody hot/klam in onze mini hut. Ik zoek verkoeling onder de douche maar merk dat het water zout is en ons matras is doorgezakt, we liggen dus op een paar planken. Vlak voor we gaan slapen ontdekken we een reusachtige spin boven ons bed, we roepen de homestay eigenaar die vakkundig de spin verwijderd en ons probeert gerust te stellen door te zeggen; de giftige spinnen zitten alleen hierachter in de jungle! Bart roept alweer "ik wil naar huis" waardoor ik een flashback van onze Amazonetrip krijg en Bart snel onder de klamboe laat kruipen! We zijn zo moe dat we als een blok slapen en als we de volgende ochtend wakker worden en het witte strand met kraakhelder water zien weten we weer waarom we hierheen wilden.

25 November 2017

Vulcanisch Bali Na India, Nieuw Zeeland en Sydney zijn we op weg gegaan naar Raja Ampat (Papua). Om daar te komen moet je een omweg maken, ten eerste om in Indonesië alvast geld te pinnen (3x per dag met 2 pasjes). Op Raja Ampat valt niet te pinnen en creditcards doen ze niet aan. Voor 3 weken vooruit pinnen dus en dat ging gelukkig goed. Ten tweede omdat je via Makassar naar Sorong moet en dan de boot naar de eilanden in Papua neemt. Maar op Bali konden we 3 nachten bijkomen in een mooie villa met zwembad. Alles erop en eraan, heerlijk even een 'echt' vakantiegevoel binnen onze reis! Bali is mooi, buiten de toeristische drukke plekken om dan. Lekker met een scooter rondgereden door de rijstvelden en heerlijk gegeten. Én in het water gelegen met een bodyboard en goed schoongespoeld door de zee. De golven op Echo beach waren 'iets te lastig' voor Bart en de locals hadden de beste golven haha. Nét voordat de vulkaan Agung uitbrak vlogen we van het eiland af richting Makassar... phew 🌋

20 November 2017

WE ❤️ SYDNEY In tegenstelling tot de zwaar teleurstellend saaie stad Christchurch is Sydney een oase van levendigheid en gezelligheid. Alles bruist in deze stad die aanvoelt als New York qua drukte/snelheid/skyline. Maar dan met 25 graden ☀️ en vlak aan een kust vol mooie stranden. We sliepen in de buurt 'the Rocks' vlak bij de grote brug en de haven waar de boten vertrekken naar de stranden. Uiteraard hebben we een rondje Operahouse - botanical gardens - havengebied - stadscentrum gedaan en we zijn op meerdere stranden geweest. Er hangt een heerlijke sfeer in Sydney! We zijn uit eten geweest in de stad bij een Italiaantje en merkten gelijk dat Sydney ook erg duur is, haha, in Italië kun je 4x uit eten voor dat geld. Maar we hebben ons goed vermaakt en hebben de laatste avond fish and chips gegeten in Watsons Bay. Te laat voor de zonsondergang, mijn schuld (Bart) doordat we een verkeerde bus instapten en daardoor 2 uur langer moesten reizen en lopen haha... Maar dan smaakt ie wél! 😄

19 November 2017

Groene heuvels en lammetjes Vanaf Te anui rijden we naar Curio Bay aan de Oostkust, het is hier net Ierland, heel anders dan de Westkust. s'Avonds zitten we op het strand te wachten tot de Pinguins na hun vangst het water uit komen. Een geweldig gezicht! De bossen hier zijn ongelofelijk groen, alles is begroeit met mos. Onze laatste stop is Mount Cook, we lopen de Hooker Valley track, als eindpunt hebben we uitzicht op de gletsjer en het meer waar ijsbergen in drijven. Erg mooi! We zijn nog 1 dag in Christchurch, ik had me al verheugd op een leuke stad maar helaas het is 1 grote puinzooi. 7 jaar geleden was hier een grote aardbeving en de stad is hier nog steeds niet van opgeknapt. Overal staan ingestorte gebouwen, ligt het wegdek open en er is geen mens op straat. Gelukkig maakt de airbnb waar we slapen alles goed en hebben we heerlijk geslapen in ons normale bed! Maar tijdens de 1e wandeling met backpack (á 17 kilo) op onze rug naar het busstation missen we de camper al. Liefs!

13 November 2017

Mountainbiken of Mario Bros? We zijn ondertussen echte hikers geworden, helaas niet zo profesioneel als de Fransen maar we doen ons best en maken nog een hike over de Routeburn trail. Na een lange rit vanaf Milford Sound rijden we terug via Te Anui waar we mountainbikes huren. We hebben een fantastische tocht gemaakt naar Manapouri langs de rivier. Bart was helemaal in z'n element omdat ie eindelijk kon mountainbiken. Hopelijk is ie voldoende uitgeput en blijft hij nu van z'n Super Mario af (hij heeft serieus een spelcomputer in de camper geinstaleerd!). Onze laatste dagen Nieuw Zeeland zijn aangebroken. Ik verlang naar een normaal bed, meer ruimte en een fijne douche maar weet zeker dat we ons campertje gaan missen. Het camperen in de natuur was fantastisch. Overal je eigen huis mee naar toe nemen. Het idee alleen al dat we nu weer met een grote backpack op onze rug naar bushaltes moeten zeulen staat ons tegen, maar we hebben ook wel megaveel zin in Sydney en zon, zee en strand.

11 November 2017

Milford Sound Vanaf de Westkust rijden we via een van de mooiste routes naar Wanaka. Onderweg zien we heel veel watervallen en prachtige meren. Na Wanaka rijden we via Queenstown naar Milford Sound. Het is onbeschrijfelijk hoe mooi deze plek is. Grote fjorden reizen op uit zee, overal kletteren grote watervallen naar beneden. We maken een boottocht en zien dolfijnen en zeeleeuwen. Een van de mooiste tochten die we hebben gemaakt! Als we onze camper willen legen (om de 2 dagen moeten we naar een dumpstation om het afvalwater uit de camper en de plee te legen) ontmoeten we een aantal Koreanen die pal voor het dumpstation aan het picknicken zijn. We leggen hun uit dat wij daar alles moeten legen en vraag of ze iets aan de kant kunnen gaan. Ze trekken wat rare gezichten en worden een beetje bleek. Ze vertellen ons vervolgens dat ze daar net hebben staan douchen en het water waar wij onze plee mee schoonmaken hebben gedronken. Wij hebben ons kapot gelachen om die gekke Koreanen!

8 November 2017

Het Wilde Westen Vanaf Abel Tasman rijden we via Murchison naar Hokitika aan de Westkust. Het is een prachtige route, de kust is erg ruig en groen. We bezoeken in de ochtend de Hokitika Gorge rivier en gaan dan op weg om de prachtige gletsjers te zien... Maar helaas, we rijden 1 grote mist/regenwolk in en zien helemaal niks! We overnachten op Gillespies beach waar we in een storm terecht komen. De camper schudt 's nachts zo erg heen en weer dat ik meerdere malen aan Bart vraag of de camper echt niet weg kan waaien. Als we wakker worden is het gelukkig prachtig weer en een sterke koffie in de camper en een kijkje op het strand rijden we verder...

5 November 2017

4 November 2017

Abel Tasman National Park Het Abel Tasman National Park is gewoon het mooiste natuurgebied aan zee dat er bestaat. Volgens ons dan. Abel Tasman was een Nederlandse schipper die als eerste aan land kwam hier en noemde het land 'Nieuw Zeeland'. We hebben hier meerdere hikes gedaan en uren rondgelopen en foto's gemaakt van bonzai achtige bomen die vol hangen met mos en er lopen vreemde vogels rond. O ja, er zwommen dolfijnen naast de boot en we hebben zeeleeuwen gezien en een sprookjesachtige waterval beklommen. Na een dag strandwandelen en schelpen zoeken eindigden we met een BBQ sessie. Helaas woei er een stevige zeewind waardoor de kolen binnen 1 minuut al roodgloeiend waren. En een soort lokale boskip heeft een stuk vlees van de BBQ gejat en rende er snel mee weg de bosjes in. Maarrr, het heeft allemaal gesmaakt in de buitenlucht. Moe en voldaan vallen we in slaap hier. Meestal na 3 pagina's lezen valt de e-reader uit mijn handen omdat mijn ogen al dichtvallen :-) X E&B

29 October 2017

Wellington Na weken mooie stranden en oerbossen te hebben gezien is het bijna een opluchting om in Wellington aan te komen. Het is een vrij grote hippe stad, de hoofdstad van Nieuw Zeeland en vanaf hier kun je de boot naar het Zuidereiland nemen. Eliza zag kans om een klein rondje te shoppen (schade in Dollars viel mee) en we zijn einde dag in een van de mooiste museums ooit terechtgekomen. Maori-cultuursnuiven in het (gratis) 'Te Papa Tongarewa' museum. En 's avonds in een hippe vistent krab met wijn genuttigd om vervolgens weer naar de camper te lopen die op een parkeerplaats in de haven van Wellington stond. Heerlijk zo'n verrijdbaar huis! O ja, we hebben ook nog een nachtje op een free-camping pal aan zee gestaan. 15 minuten rijden vanaf Wellington. Veel locals gaan hier duiken en zelf vis vangen en daarna lekker in de camper pitten. Zonsondergang was ook gratis en in de ochtend hebben we de deuren open geklapt om wakker te worden met zee geluiden...

28 October 2017

Tongariro crossing & Bridge to Nowhere Wow zeg, DE mooiste hike van Nieuw Zeeland, de Tongariro crossing, hebben we kunnen doen! En het was een beleving om niet te vergeten... Om te beginnen kun je deze hike van 7 uur niet zomaar doen. Het weer moet goed zijn, we hebben namelijk 3 dagen gewacht op goed weer. Je moet goed voorbereid op pad gaan, het kan op sommige stukken 30 graden zijn maar als het weer omslaat bestaat de kans dat je in de sneeuw of regen verder moet. Veel water en snacks mee en diverse lagen kleding om aan en uit te trekken bij weersverandering. We begonnen in een t-shirt in volle zon om 7:00 uur en je loopt naar een mooie vulkaan die recent actief is geweest. Het is zwaar maar heel erg indrukwekkend, non stop andere uitzichten en na een uur of 2 hadden we mutsen en jassen en handschoenen nodig. Gelukkig werden we 's avonds door een stel Canadezen uitgenodigd voor een wijntje in de camper en na 1 fles de man waren we weer warm! Alleen vergeten te eten haha... X

25 October 2017

Rotorua, Huka falls en lake Taupo In het midden van het Noordereiland ligt een stinkdorp genaamd Rotorua. Het ruikt er dag en nacht naar rotte eieren en zwavel omdat er in en om het dorp vulcanische wonderen plaatsvinden. Kokende blubberpoeltjes, spuitende gijsers en gekleurde dampende zwavelmeren... Mooi om te zien maar gelukkig stonden we op een camping ver verwijderd van die natuurlijke beerput! We hebben samen met tientallen Japanners en luidruchtige Indiërs gewacht tot een gijser ging spuiten. Het was erg vermakelijk om al die camera's en selfie sticks te zien flitsen op het moment dat er een straal water uit de grond kwam. Een vrij lullige straal als je het vergelijkt met de mega ruige snelstromende Huka waterval die uiteindelijk uitkomt in lake Taupo, het grootste meer van Nieuw Zeeland. Niet meer en niet minder... meer van dat soort dingen in ons volgende verhaal. X E&B

24 October 2017

Mc Donalds, BurgerKing, Wendy's, Subway of de KFC... Als we hier een winkel binnen lopen worden we aangesproken met; hey Sweety, darling of honey. In de dorpen zitten er wel 6 fastfoodketens naast elkaar en alles wordt in grote verpakkingen verkocht. Het is in Nieuw Zeeland allemaal erg Amerikaans, bigger is better en ze rijden het liefst in een grote auto (pickup). Na Matauri Bay zijn we naar Bethell's Beach gereden. In India hebben we vrienden leren kennen die in Bethell's beach wonen en zijn we uitgenodigd om daar een nachtje te kamperen. Ze wonen fantastisch, hebben uitzicht op zee en een groot stuk land. Iets waar wij in NL van dromen. Na een gezellige avond nemen ze ons de volgende ochtend mee in hun Dodge 4x4 om over de zwarte lava zandduinen te rijden. Supergaaf! Hierna rijden we verder naar Rotorua, het thermische gebied van Nieuw Zeeland. En dat is te ruiken ook, ik dacht eerst dat Bart een scheetje had gelaten maar de rotte eier lucht is zwavel :-) Liefs van ons! X
Roadtrip door NZ Vanaf KL is het nog 12 uur vliegen naar Auckland. We waren dus redelijk brak en daarbij was het koud (14 graden) en regenachtig bij aankomst in NZ. Ik vroeg me even af waarom we naar NZ waren gekomen. Gelukkig maakt de volgende dag alles goed. Onze camper is top, veel ruimer dan ik dacht en we maken een prachtige rit richting de Bay of Islands. We slapen op een mooie camping in Otemure Bay aan het strand. Als we wakker worden met uitzicht op zee en 't prachtig weer is, is het echt een paradijs! Vanaf Otemure bay rijden we via Russel, een leuk vissersdorp en de glowwormcaves (net de Efteling hier) naar Matauri Bay. Bart heeft continu gereden en vind dat het voor mij tijd wordt om te rijden. Na een paar keer bijna spookrijden (ze rijden hier links) en gemopper van Bart op m'n rijstijl komen we veilig aan in Matauri Bay. Ook hier is het geweldig, er zijn vooral veel Kiwi's (Nieuw Zeelanders) en we worden gelijk uitgenodigd door locals in een mega-camper. We genieten!

15 October 2017

Maleisie, Kuala Lumpur, tussenlanding, twee dagen geweest. Die Twin Towers (2e hoogste gebouw van de wereld) zijn wel heel erg hoog! Vanavond op weg naar Nieuw Zeeland...

14 October 2017

13 October 2017

Incredible India We hebben van de 3 weken India ongeveer 3 dagen niet vegetarisch gegeten en het is in Rajasthan lastig om aan bier te komen. Voordeel is dat je na 3 slokken bier al aangeschoten bent! Nergens ter wereld viert een volk zoveel feestdagen en zijn er zoveel kleurrijke optochten op straat. Drukker dan dit gaan we nooit meer meemaken en vervuildere steden dan die we gezien hebben gaan zeldzaam worden vanaf nu. De lucht is overal schoner dan in India en open riolen en vuilstortplaatsen zien we nooit meer zoveel als hier. Veel steden lijken op een bouwplaats begin 19e eeuw met varkens en koeien ertussen die op straat poepen. Het verkeer is INSANE! Alles kan hier, we hebben apen stiekum de trein zien pakken, we zijn vaak opgelicht voor 20 cent en in een restaurant hebben ze ons een half leeg flesje drinken proberen te verkopen! Ook hebben we er de aardigste mensen ontmoet die er bestaan. Het vreemde aan India is dat je het 3x per dag haat maar ook 3x per dag lief hebt. E&B

12 October 2017

Udaipur en Jodhpur

10 October 2017

Afdingen als echte Hollanders In India is het heel normaal om voor een taxirit 10,- te vragen terwijl 5,- de normale prijs is, zeker omdat er heel groot toerist=rijk op ons voorhoofd staat. Na twee weken afdingen op alles zijn we er ondertussen een ster in geworden. Een grote glimlach en volhouden daar komen we heel ver mee. We betalen nog steeds teveel, hebben soms geen zin in strijd of worden het zelfs met elkaar niet eens over de beste prijs, het hoort er hier gewoon bij. Tijdens een tour buiten Bundi struikelden we bijna over een zwarte cobra, gelukkig was hij net zo bang voor ons als wij voor hem. Gisteren zijn we met de nachttrein van Bundi naar Udaipur gereisd. Udaipur is het Venetië van India want het ligt aan een groot meer en staat vol met paleizen. We hebben hier een luxe hotel met zwembad :) en broekhoest fase 1 is ondertussen voorbij (we zijn er redelijk goed vanaf gekomen)! Dus echt even bijkomen van alle drukte hier en genieten van de laatste dagen in India. Groetjes

9 October 2017

Kamelen en Maharadja's Wildlife genoeg hier! Na veel apen en koeien zien we in Pushkar ook kamelen. Het is heel normaal dat ze hier gewoon langs de weg liggen. Bij ons houden de mannen wedstrijden wie het meeste bier op kan, hier kijken ze wie het mooiste zijn kameel versierd (ze hebben wat vrouwelijke trekjes). De eigenaar van onze homestay heeft zelfs een museum gemaakt met kamelenkleden die hij ons vol trots laat zien. Over wildlife gesproken, ook muizen lopen hier gewoon door je kamer. Ik had een leuke ontmoeting met een muis in onze badkamer... Vanuit Pushkar gaan we verder naar Bundi. Een klein dorpje (voor Indiase begrippen) maar een stuk relaxter. De mensen vragen op straat allemaal onze naam en zeggen vriendelijk gedag. Het paleis van Bundi is fantastisch, je gaat hier echt terug de tijd in en voelt hoe de koningen hier leefden. Geen toerist te bekennen. We hebben ondertussen al vele fotosessies met Indiërs gehad en zijn denk ik '1 of India's most famous tourists' geworden😂

8 October 2017

5 October 2017

India is een vreemd land want in Nederland liggen koeien vaak in gegrilde versie op een broodje hamburger maar hier lopen alle koeien midden op straat. Ze worden ook niet opgegeten, we eten hier nu al bijna 2 weken vegetarisch en we hebben al zeker een week geen alcohol gedronken, nergens te krijgen hier. Maar we missen het ook (nog) niet echt omdat het eten afwisselend en heel lekker is. Vandaag was het 38 graden buiten en hebben we daarom binnen bij onze Indische homestay een kookcursus gedaan, super tof, we gingen naan, chapati, dal, kofta (vega bitterbal) en 2 soorten curry's maken. 3 uur les gehad van een vrouw die erg goed kan koken. Daarna natuurlijk alles opgegeten! Als het goed is kunnen we nu in NL deze gerechten maken haha... als we de juiste kruiden hebben natuurlijk want dat is de kracht van de Indische keuken: kruiden! Gisteravond hebben we stiekem een pizzeria bezocht omdat onze magen daarom vroegen en ook een beetje in de war waren (lees broekhoest fase 1). Xxx B&E😘
Pushkar & Indian curry
De Taj Mahal en 1001 andere paleizen Na een aantal dagen rust, yoga en relaxen in Rishikesh zijn we aangekomen in Agra. Daar staat de Taj Mahal. Vantevoren twijfelden we of het de moeite waard zou zijn maar als je om 6:15 de zon op ziet komen tegen het wit marmeren paleis dan krijg je al snel een hoog 'wow' gehalte. Het is echt een heel mooi gebouw, vooral van afstand, binnenin is niet zoveel te zien. Het was er druk en iedereen maakt non-stop foto's en wie de langste selfie-stick heeft die wint. Na 2 uur moet je ook snel wegwezen omdat het te heet en druk werd en we zijn terug naar ons hotel gegaan en hebben er ontbeten en zijn weer even lekker in bed gaan liggen! Agra zelf is een smerige stad en de verkeersdrukte was absurd. Snel verder dus naar Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan. Een mooie stad, vol met paleizen, kastelen en tempels. We hebben er een dozijn gezien, de een nog mooier dan de ander met als hoogtepunt fort Ajmer. Sprookjesachtig mooi... (en achtervolgd door een geit).

3 October 2017

Taj Mahal (Agra), Fort Ajmer (Jaipur) en andere gebouwen in Jaipur

28 September 2017

This is India! We zijn bijna een week in India en beginnen al te wennen aan de drukte en de cultuur. Alleen in Delhi wonen al 18 miljoen mensen, dat zijn er meer dan in heel Nederland! Kan je nagaan hoe druk het overal is, daarbij komen nog eens alle koeien en apen. Die zijn heilig en beheersen hier het dorp, de wegen, bruggen etc. Doordat ik van de week al een blauwe plek op mn bil heb opgelopen omdat ik in de weg stond voor een koe en ook vandaag nog eens hoorde dat er gewoon stieren tussenlopen durf ik bijna niet meer de straat op! Gelukkig heb ik Bart naast me die uiteraard me beschermd voor al die nare beesten. De yogales gister was indrukwekkend, toch wel heel anders dan in Nederland en dan met name het einde waar we een spiritueel kringgesprek hadden over het leven en dan met name de rol van de vrouw😏 Vandaag hebben we een wandeling door de bergen gedaan van 4 uur, mooie watervallen gezien en daar heerlijk gezwommen. Morgen een lange reis naar Agra en de Taj Mahal! Liefs E
Mooie hike gemaakt met aardige gids en raften op de Ganges!

27 September 2017

Rishikesh, het Yoga imperium van India. Vandaag zijn we aangekomen in Rishikesh, dat ligt boven Delhi en in de bergen. De sfeer hier is relaxed en dat komt vooral omdat ze kilo's wierook op straat verbranden en hier zitten meer yoga scholen dan in heel Nederland bij elkaar. Op straat zie je een mix van oude goeroes met lange grijze of oranje baarden en tulbanden op hun hoofd en veel zweverige backpackers en de oudere Beatle fans die zoeken naar een sfeer die kennelijk alleen hier te vinden is... En gekgenoeg hangt hier ook een aparte vibe. Het kan ook door de byzondere ligging van het dorp komen, aan een brede rivier heel mooi tussen de hoge bergen. O ja, het eten is hier 100% vegetarisch (en lekker ook) en er lopen heel veel koeien op straat en je ziet hier meer apen dan in de Apenheul😆 Eliza schrok zich vandaag rot toen ze van achteren door een koe werd aangeduwd omdat ze voor de koe in de weg stond haha... Morgen meer ontdekken in dit zweverige dorp en in de ochtend eerst yoga🙏
Rishikesh, het Yoga imperium van India.

25 September 2017

Gekkenhuis in Old Delhi
Salaam! Onze eerst dag Delhi zit erop! Eerste indruk: Heel groen, ruikt lekker naar kruiden, bloedheet en heeeel druk! Maar we kijken onze ogen uit en hebben goed gegeten.. Tijdens de eerste taxirit gister maakten we al kennis met de gekte op de weg, het is hier namelijk heel normaal om een paar koeien op de snelweg tegen te komen en ze zijn hier ook gek op continu toeteren. Vandaag hebben we old Delhi bezocht, Bart werd gehuld in een rok tijdens een bezoek aan de Jama mashid moskee en ik voel me hier een filmster.. mannen staren continu en vrouwen willen met me op de foto.. Tot nu toe vinden we t allemaal meevallen, iedereen is vriendelijk, het hotel is schoon, en de bavianen pikken af en toe wat eten van je bord! Morgen vliegen we naar Rishikesh..even weg uit de drukte(hopen we).... Groetjes van ons!

Lieve vrienden en familie, Nog een paar dagen te gaan en dan gaan we alweeeeer aan een grote reis van 3 maanden beginnen! Eerst zoeken we het drukke, kleurrijke India op, dan een roadtrip door Nieuw Zeeland en uiteindelijk zon, zee en strand in West Papua. Met deze app kunnen jullie af en toe zien waar we zijn en wat we meemaken, als we wifi hebben tenminste :). Tot snel! Liefs