Netherlands, Belgium, France · 20 Days · 79 Moments · July 2017

Edgar en Mariska in Frankrijk (2017)

29 July 2017

Veilig thuis 😊. Einde vakantie! Dank voor je aandacht ❀️
En Pays-Bas il pleut souvent 🌧
Feestje! Marco is jarig πŸŽ‰πŸŽ‰πŸŽ‰
Omstreeks 11:45u waren we weer in het land. In Limboland. Heb je t gemerkt? 😱 En om 14:00u bereikten we Deventer πŸŽ‰

28 July 2017

Place Stanislas by night! Mooi uitgelicht. Een prachtige afsluiting van deze heerlijke vakantie. Morgen rijden we naar thuisthuis ❀️
Avondeten! We konden vanmiddag hier niet borrelen, maar nu zitten we wel voor het diner aan tafel bij Le Potager. Een menu Gros Lorraine pour moi. Lekker, met hartige taart, quiche lorraine en nog een taartje...πŸ˜‹
En nog een pleintje, Place d'Alliance, met een fontein die is geΓ―nspireerd door die op het Piazza Navona in Rome.
Echt! We did it! In een toeristentreintje schaamteloos de oude stad door! 🀣 (en het meeste hadden we al te voet gezien)
Een drupje op het plein (met z'n naamgever). En nog een moment nadenken of we een twee drupje zullen nemen...of in de trein gaan stappen πŸ€”
"Vieux ville"
Op naar Place Stanilas
En weer een kathedraal van binnen. Deze was veeeeel soberder gedecoreerd dan de andere die ik dit jaar gezien heb.
We wandelen en fotograferen ons suf. Mooie plaatjes zien en vastgelegd voor we een hapje lunchen.
Na een karig ontbijtje op onze kamer, en opgefrist en wel, verlaten we tegen 11:00 uur knusse kamertje met uitzicht. We gaan de stad ontdekken. πŸ‘πŸ½
Zoals wel vaker deze vakantie beginnen we de dag met een stukje hardlopen. Kunnen we mooi de route naar de stad ontdekken. πŸƒπŸΌβ€β™€οΈπŸƒπŸ½

27 July 2017

We moesten even wachten omdat het nogal hard regende. Maar toen het minder hard ging, gingen we gewoon. Met plu van het hotel. En toen was het ineens droog πŸ€ We gingen eten bij Marianne. En dan was een goede keus! Het was er niet "druk". Met ons zaten er nog 4 mannen, meer niet. Maar het eten en de wijn smaakten prima!
Nous sommes lΓ . HΓ΄tel La RΓ©sidence in Nancy. Gister geboekt, en dan reis ik toch relaxt. Geen haast om op tijd te zijn, om nog iets te zoeken. Het was een goede rit. De snelweg voorbij Lyon duurt overigens altijd wel wat langer dan ik vooraf bedenk, maar dat komt doordat dat nog best veel kilometers zijn. Denk ik πŸ˜‰.
Een verrassingslunch onderweg ❀️πŸ₯πŸ…πŸ₯‘
We zijn en route! En omdat je ook van de reis mag genieten, stopten we nu wel even voor een koffie- en fotomomentje bij het Viaduc Garabit-Eiffel πŸ“·. "Onmiskenbaar zijn stijl!", aldus Maris. Op de heenweg raasden we hier gewoon maar langs. We hebben nu geen haast. Het is nog maar 640 km πŸ˜‰
Klaar voor de retour! Het was hier fijn ❀️

26 July 2017

Maris pakte na het eten de laatste zonnestraaltjes nog even vanuit de hangmat. Wat was het hier heerlijk!!! Inmiddels is het 23:00 uur geworden. We hebben de auto ingepakt tot zover het kon. Nu lekker slapen en dan morgen naar Nancy rijden. Blijven we daar nog 2 nachtjes in een hotel en reizen we zaterdag naar huis 😊
Om morgen gewoon door te kunnen rijden, heb ik vandaag de borg voor het poortpasje al opgehaald. En wat plaatjes geschoten. Prachtige ligging!!!
Een laatste training hier in Saint-Rome. Ik heb bedacht om het "facile" wandelrondje 2 x te lopen. Heen en terug πŸ˜ƒ. Een goed plan, al zeg ik het zelf. Na 7 km keer ik me om, om tegen de klok in dezelfde ronde te lopen. Nou, dat viel niet mee. Tussen 8 en 10 km heb ik gewandeld, gerust, afgezien. Maar...did it πŸ’ͺ🏼

25 July 2017

Het laatste stuk deden we net even anders dan de gele streepjes. Langs een mooie schutting van oud ijzer en over een weiland kwamen we weer bij de auto. Al met al zijn we 3 uur onderweg geweest. Het was niet heel warm, maar je kent me. Kletsnat van het zweet onder m'n rugzakje. Op de camping aangekomen hebben we gehangen, samen gekookt en afgewassen. Een beetje meer bewust ook van het idee dat we morgen de boel gaan inpakken πŸ˜•
En toen moesten we een "hek" open maken en goed sluiten. Er waren beesten. Koeien dus. En ze waren zeer verbaasd om ons te zien. Ik vond ze wel groot. Ze bleven mooi op een afstandje kijken, wij ook. Verder deden we veel moeite om vlinders te fotograferen. Maar die krengen blijven niet stilzitten.
Gegeten, gedronken en geplast. We kunnen verder en komen bergop steeds meer ezelpoep tegen. We naderen een gehuchtje, Castelmus. Jeanne d'Arc keek toe hoe Maris een slokje nam. De dorpshond lag achter de bus. Vond het ook allemaal wel goed. Op de overzichtsfoto zie je op de achtergrond ons vertrekdorpje. Mooi!!!
We hadden thuis al een stokbroodje gesmeerd en dat ging er in als koek. Koek hadden we ook bij ons trouwens. Vanaf de brug was het trouwen ook prima...😳
Het eerste deel buiten het dorp was vooral steil naar beneden. Over grassige en bossige paadjes. We kwamen na een tijdje bij de Muse. Een mooi stroompje om te lunchen.
We kozen dus voor een iets moeilijker wandeling, categorie Moyen. De start was in Castelnau-PΓ©gayrols, een verstild middeleeuws dorpje op een kwartiertje rijden van de camping. Prachtig! Gerestaureerd, maar zichtbaar met liefde gedaan.
Het begint met een kaart... We gaan wandelen. Een "moyen"-route πŸ˜ŽπŸ‘πŸ½

24 July 2017

Het was weer een mooie dag! Maris brengt ons vanavond thuis ❀️
En toen waren we in SΓ¨te. Eerst wat file rijden richting centre ville. Maar toen we de auto in de P onder het Canal hadden staan, konden we fijn een rondje maken. En een biertje drinken. Het was best een gezellig stadje. Leuke pleintjes met activiteiten. Zo was er op een plein een boekenmarkt waar volop boeken te koop waren en voorgelezen werd. En uiteraard werd er aan de kinders gedacht 🐎 Het eten bij restaurant Grand Bleu was overigens maar zo zo. Zurige visjes en zoutige mosselen πŸ˜•
Na het strand konden we ons lekker afspoelen en droog aankleden. Op naar een geschikt restaurant in SΓ¨te. Op een gegeven moment zagen we veel mensen lopen en tegelijk ook een geschikte parkeerplaats. Dus maar stoppen en uitstappen. We dachten dat het een P voor Centre Ville was, maar SΓ¨te heeft dus gewoon een echte Corniche πŸ‘πŸ½
"27 graden en een krachtige wind" Nou dat klopte wel! Jonge jonge wat een zandstraalstrandwind zeg. We gingen even liggen, maar na een tijdje vonden we dat wel welletjes. De hele bups in de auto terug gelegd en met minimale bagage hebben we fijn anderhalf uur langs het strand gewandeld. En nog even gezwommen ook!
Parce que il pleut 🌦 Ontbijtje in de tent. Met de deur dicht 😏 En plannen maken. Want in de tent blijven zitten is geen optie natuurlijk. Gaan we naar het strand bij Sète en op de terugweg 's avonds eten op de avondmarkt in Millau? Of gewoon lekker in Sète? Keuzes keuzes 😱

23 July 2017

Omdat er ook gegeten moet worden. Een pannetje roergebakken witte kool, wortel en paprika. Daar doorheen kalkoenfilet en gesmoord in een lekkere boemboe (ajam paniki). Met rijst...πŸ˜‹ Afgewassen en gedoucht. De hele boel, op de hangmatten na, weer veilig gesteld; het gaat vannacht en morgenochtend regenen 😩 Nu maar een kopje thee...al hangmattend. Want zo zijn we wel.
Vandaag zwom ik geen baantjes in het zwembad, maar fijn los, in de Tarn. Al met al toch ook een klein half uurtje. Samen met Maris, naar de waterval en er voorbij. Superlekker en -ontspannen.
Na een lekkere ui-ei-tomaat is het nu tijd voor siΓ«sta.
We gingen hardlopen. En omdat het best steil is hier, en ik wel graag 12 km wilde lopen op een gelijkmatig tempo, verzon ik een list! πŸ€” Vanaf de brug zijn er 5 wegen, waarvan er 1 van en naar Saint-Rome gaat. Verder is er aan deze kant nog een (zand)pad en aan de overkant 3 mogelijkheden, geasfalteerd. Één van die drie valt af, is mij iets te steil. De andere 2 heb ik al eens 'gedaan'. Zijn goed te doen. Dus...als ik die drie gebruik, en op elk 2 km heen loop en weer 2 km terug, dan wordt dat samen 12 πŸ‘πŸ½. En vormt zich een bloempje ☘️. Maris was ook in voor dit plan en ging mee, zij ging alleen rond de 800 meter heen en terug, zodat ze op 5 km uitkomt. Zo gezegd, zo gedaan. Het ging helemaal lekker! Het opknippen in kleine stukjes werkte motiverend. Het werd alleen geen bloempje 😏

22 July 2017

Maaaaarrrrr...de was alsnog gedaan en dit is nog maar de helft. Want de andere helft is al opgevouwen en in de "kast"! πŸ‘πŸ½
Na het lopen deed ik dus toch maar even de weekendboodschappen. Dan kon Maris het huis aan kant maken en de was doen. Oh nee, het zou gaan regenen.
Samen lopen op samedi. Wij stonden vanochtend op voor een easypiesie 5 km. Werd het voor beiden niet helemaal: ik liep 6 km en Maris moest wel even puffen de laatste km. Was ook weer flink omhoog hoor. Ik ben hartstikke trots op haar, want morgen wil ze (nu) alweer!!! Vanmiddag nog een kilometer zwemmen 🏊🏼

21 July 2017

De CathΓ©drale Sainte-CΓ©cile. Het grootste bakstenen gebouw van de wereld. Of van Europa? πŸ€”
Albi! Het zou flink gaan regenen op de camping, dus moesten we er maar eens flink op uit. Wat boodschappen doen, op 95 km van huis πŸ˜‰ Onderweg aardig wat regen gehad, maar toen we aankwamen was het droog. En dat bleef het. En het werd zonnig. We zwierven wat door de stad. Er was een braderie en veel mooie gebouwen. De Pont Vieux was een hoogtepunt. Gebouwd in de 12e eeuw!!! We hebben geen boodschappen gedaan, kan morgen wel πŸ˜‰
Laten we eerst wat eten voor we de stad en kathedraal gaan bekijken. Cassoulet voor mij en moules frites voor Maris πŸ˜‹ Het duurde even voor we wat kregen, maar het was de moeite van het wachten waard.
Geweldig, wat een stuurmanskunst! Echt, centimeterwerk. Die stacaravan wiebelde alle kanten op, maar de trekkerchauffeur wist precies wat te doen.
Trailen!!! Pfff...zwaar hoor! Maar ook erg gaaf. Ik was blij dat we het rondje al een keer gewandeld hadden, want ik kon nu zonder zoeken mooi in één keer doorrennen. Als ik dat had gekund 😜

20 July 2017

We deden de afwas. Einde verhaal over donderdag πŸ˜‚
We waren snachts wakker omdat het onweerde. We hadden water in de tent. We zwommen smiddags in het zwembad. We lazen en sliepen en ontspanden in de hangmat. We aten wat.

19 July 2017

Bietensalade met gebakken aardappeltjes en gegrilde merguez. LekkΓ’h πŸ˜‹ Tijdens het eten werden we wel gestoord door iets serieuzer regen. De haile boudel veilig gesteld en rustig doorgaan met ademen. (na 4 minuten werd het weer droog πŸ‘πŸ½)
Een herstelbiertje hoort erbij! 🍻
We gingen wandelen! Of beter, hiken. Nog beter, parcours voor een trailrun verkennen. Gelukt! Dit was dan ook nog maar een 'facile' wandeling. Nou, poeh, pfff...ondanks dat de zon nauwelijks scheen, het af en toe sputterde, was het toch nog een flinke tippel. Heul steil af en toe. Zowel naar boven, als naar beneden...goed oppassen! Hardlopen wordt nog wel een dingetje. Maar ik wil heel blijven, dus zal voorzichtig doen 😊
Het is een beetje grijs vandaag. Nou ja, niet alleen maar grijs. 't Voelt ook wat als wachten op de regen die komen gaat. Ik liep vanochtend een rondje (zonder hondje). Hoewel het meer een streepje was. Dat ging lekker! We gaan zo wat eten en dan lopen we samen echt een rondje. Weer zonder hondje πŸ˜‚

18 July 2017

Vanmiddag was een lome! Liggen lezen, wat gedut...en toen toch nog maar even gezwommen. Om vervolgens weer loom en lui te hangen. Heerlijk! We aten vandaag dus "nasi". Nou ja, de cocreatie van ons (gemarineerde karbo-stukjes, geroerbakte haricots-vertes met nasikruiden, kroepoek en pindasaus) smaakte prima! Fris gedoucht hangen we om 21:30u nog in onze bikini buiten. Dit is waarom we hier zijn! Heerlijk buiten zijn. Niks moeten. Nu een kop thee en op tijd in bed. Morgen weer een dag. Iets met weer hardlopen en waarschijnlijk een wandeling maken πŸ‘πŸ½
Voor de nasi van vanavond en voor de salade van morgen, gaan we groente halen op de markt. En vlees ook. Tenminste, dat was het idee. Het is een wat bescheiden marktje in Saint-Rome...πŸ˜‰ Maar geslaagd. Dus hoog tijd voor koffie. En thee. En decaffeΓ―ne au lait β˜•οΈ
Ik moest Maris wel even de tent uitpraten maar toen gingen we los...de montagnes in πŸƒπŸ½β€β™€οΈπŸƒπŸ½πŸ” "Ik ga dood!" riep ze nog vlak voor we terug waren op de camping. Nou, echt niet. Wat een kanjer πŸ’ͺ🏼

17 July 2017

Mezze in Le Caylar. Lekker, maar een beetje weinig en dan dus best duur. Het was wel fijn buiten zitten, met de geur van lavendel om ons heen.
En omdat het op het strand te warm was, tenminste voor mij, en ik het na 4 uur ook wel weer wat zat was, zijn we met een omweggetje terug naar Saint-Rome gereden. (was eigenlijk de bedoeling om in Clermont L'Herault te eten, toen bij het Lac du Salagou of desnoods in Lodève, maar dat werd hem allemaal niet)

16 July 2017

Kijk! Water, zon, luchtbedjes, ligbedjes, hangmatten, de hele mikmak. En dat gewoon op onze camping πŸ€β˜€οΈπŸ˜Ž
Een duurloop van Rome naar Afrika πŸ˜‚ We hadden het parcours al verkend met de auto. Het leek mij het handigst om gewoon vanaf de camping te vertrekken en dan van een terrasje opgepikt te worden. En aldus geschiedde 😎 Het was 8,5 km vrijwel alleen omhoog lopen. Redelijk te doen. Alleen tussen 6,5 - 8,5 kreeg ik het wat zwaar, vooral in m'n hoofd. Maar daarna liep ik eigenlijk alleen nog maar naar beneden. En flink ook! In Saint-Affrique nestelde ik me met een espresso, een glas water en een cola op een terras. Maris was ook net in het dorp aangekomen en nam gezellig een kopje thee erbij. Was fijn zo! Terug op de camping een brunch en siΓ«sta. Vanmiddag maar eens de rivier in en op. (oh ja, 3G en 4G doen het vandaag maar matig, WiFi in het geheel niet 😫)

15 July 2017

We waren bij de Tour! Het was een dik uur rijden voor we neerstreken in Pont de Grandfuel. Een doorrijddorpje, ook voor het peloton. Vanaf hier was het nog 20km naar de finish in Rodez. De karavaan was al vanouds prachtig, de renners flitsten zo mogelijk nog sneller langs. Had geen enkel punt van herkenning vandaag. Maar ik heb genoten. En Maris ook volgens mij. Verder is zo'n dag overigens gevuld met wachten en in de file staan. Na afloop hadden we het lumineuze idee om in Rodez nog boodschappen te doen. Zelfs met een omweg kwamen we redelijk vast te staan. Uiteindelijk toch een Carrefour bereikt en voldaan reden we naar de tent terug. Dag 5 was een mooie dag!!!
Dat je dan toch maar opstaat en om 8:32u bij het zwembad bent. En dat het dan pas vanaf 10:00u open is. Ik had dat...πŸ™„ Dus weer terug en met Maris ontbeten en daarna samen gaan zwemmen. Toch maar mooi 40 baantjes (om en om 2 borstcrawl en 2 schoolslag) πŸŠπŸΌπŸŠπŸ»β€β™€οΈ Geschoren, gedoucht en nu koffie! Zometeen de spullen pakken en de Tour opzoeken 🚴🏼🚴🏼🚴🏼🚴🏼🚴🏼

14 July 2017

Nog wat avondplaatjes van het viaduct πŸ˜‰
Toch wel! Salade met ham en roquefort en noten, en een salade met chorizo en Parmakaas. Allebei erg lekker. Met (even) een muziekje erbij. Genieten!
We drinken wat 🍻bier, we eten wat 🍨 ijs...dat kan allemaal joh, op het Place du Mandarous in Millau. En op verschillende terrasjes ook nog een keer (Boca Nova en Brasserie le Mandarous). Ik weet niet of er nog serieus gegeten gaat worden 😜
Onderweg naar Millau nog een korte stop gemaakt. Prachtig zicht op het viaduct!
Nieuwe vrienden maken op vakantie 🐲
Vanochtend een andere kant op gelopen. Best pittig, dat vals plat en dat steile valse.

13 July 2017

Het was groot feest in Saint-Rome. De sapeurs organiseerden een bal. Dat betekent lange tafels, veel mensen, wijn, bier en eten. En muziek! De zanger van de band was hilarisch...zijn Engels 😱. Maris vertolkte het goed: "zo zong ik ook in het Engels toen ik 12 was, of 11." Maar goed, hij had er zin in. En wij hebben ook nog in de 🎀 gezongen (liedje van The Police). En er was vuurwerk bij de rivier πŸ’₯
Wij maken dat! Wij eten dat! Gebakken aardappeltjes, een salade en een forelfilet πŸ˜‹

12 July 2017

Nous sommes lΓ ! Nadat we een andere route namen dan vooraf gedacht, een dag eerder kwamen dan geboekt, staan we ook op een andere plek dan gereserveerd. 2 jaar geleden vonden we plekje 17 ook al iets mooier. Vooral omdat er een boom, met schaduw, en hangmatkansen op die plaats staat. Toen we beneden waren om de tent op te zetten, ben ik toch nog even gaan vragen...πŸ˜‰
We rijden weer! Vannacht wat onrustig geslapen. Het was warm op onze kamer. En een heul krap bedje. Maar daardoor stonden we al wel lekker vroeg op πŸ˜‰ Vanuit regenachtig Auxerre vertrokken tegen 8:00uur. Getankt, wat boodschapjes voor onderweg en een espresso met croissant in Clamecy. En nu ook al een kleine omleiding overwonnen. Dit wordt een topdag πŸ‘ŠπŸΌ Op naar de β˜€οΈ

11 July 2017

Jazeker...heerlijk Bourgondisch gegeten! Escargots vooraf, toen Boeuf Bourgignon en als toetje Clafoutis aux cerises. En alles met de toevoeging 'maison' πŸ˜‹
Een avondwandeling door Auxerre 😊
We zijn ruim voor Parijs van de A1 af gegaan en ruim om Parijs gereden. Rond 18:00 uur kwamen we aan in Auxerre. Terwijl Maris reed, boekte ik een hotelovernachting in Hotel du Cygne (Hotel van de Zwaan). Het is wat vervallen, maar we slapen en douchen hier alleen maar. No problem. Voor we de stad in gaan om wat te eten, eerst een biertje op bed πŸ˜ƒ Mooi geen files gehad, wel ongeveer 60 km extra gereden (denk ik) πŸ˜‚.
En France om 13:30u πŸ‘πŸ½πŸ‡«πŸ‡·
Entering België na zo'n 2,5 uur. Chauffeurswissel na Antwerpen en alles gaat lekker smooth(ie) 😎
Liefdevol uitgezwaaid vertrekken we iets na 9:00 uur. We zijn en route πŸŽ‰

10 July 2017

Bijna alles zit erin. De kussens, het dekbed en de toilettassen nog. Oh...en nog een tas. πŸ€” We gaan dit jaar dus niet met de caravan, maar met de tent. Dat is, ondanks dat we met z'n tweeΓ«n gaan Γ¨n een stationwagon hebben, toch wel weer even passen en meten. Morgenochtend ga ik misschien nog wat herschikken. Nu niet meer πŸ˜ƒ