Vietnam · 17 Days · 18 Moments · November 2017

De journi van Diana naar Vietnam

28 November 2017

Dag 19 - Ho Chi Minh Vandaag is mijn laatste dag in Azie, om 2 uur 's nachts vlieg ik naar Australië. Floor pakt vanmiddag om 2 uur de bus naar een ander stadje in Vietnam. In de ochtend gaan we vroeg naar het war museum van Ho Chi Minh, deze blijkt namelijk erg heftig te zijn en zeker de moeite waard om te bezoeken. M. In het museum worden foto's geshowt waarop je de Amerikaanse soldaten vol trots ziet poseren met ledematen of dode Vietnamezen. Hoe ze de Vietnamezen hebben gemarteld en wat Agent Orange heeft gedaan met de omgeving en de generatie na de oorlog. Erg heftig om te zien maar ook heel interessant. Een ander deel van het museum ging over hoe de gevangenen werden gemarteld of gedood. Om 3 uur vertrekt Floor en ga ik even een paar uurtjes slapen in de chilroom (katertje van gister). Daarna ga ik opzoek naar de laatste souveniertjes want hier zijn die nog goedkoop en eet ik ergens wat voordat ik savonds de taxi naar het vliegveld pak.

27 November 2017

Dag 17 - Ho Chi Minh Vandaag gaan we de Ho chi minh tunnels bezoeken. Een tour verteld ons over de tunnels, hoe zij deze voor de Amerikanen geheim hielden en welke vallen zij voor de Amerikanen hadden. We mochten ook zelf een tunnel in (deze is iets groter uitgegraven want wij westerlingen zijn natuurlijk een stukje groter dan de Aziaten). De tunnels voor ons zijn 1 meter hoog en ik denk 70 centimeter breed. De tunnel was 100 meter lang maar je kon er ook na elke 20 meter uit. Het is ook nog is bloedheet in de tunnel. Ik ging naar beneden en eigenlijk meteen weer naar boven (claustrofobisch). Na een tijd besloot ik om dan maar 20 meter te doen want ik moest dit gedaan hebben. Na 20 meter ging ik eruit en toen besloot ik toch weer terug te gaan om verder te komen. Veel mensen waren er nu ook al uit waardoor het minder eng is om erdoorheen te kruipen. Uiteindelijk ben ik tot de 80 meter gekomen want daarna werd het smaller en moest jw gaan liggen.. Hele vette ervaring.

26 November 2017

Dag 16 - Ho Chi Minh In de ochtend pakken we een bus naar het vliegveld. Het is de kleinste luchthaven die ik ooit heb gezien en er is werkelijk niks te doen... Als we aankomen in Ho chi minh worden we verrast door een heerlijke temperatuurtje van 33 graden! In de avond lopen we een beetje door de stad. In de avond eten wij bij de foodmarket en doen we nog een drankje in de feeststraat van Ho Chi Minh.
Dag 15 - Phong Nha Floor en ik huren vandaag een 'easy rider', iemand die ons de hele dag op de motor rond zal rijden. We gaan naar het National Park van Phong Nha om grotten te bezoeken en de Botanical Garden. Bij de Botanical Garden moeten we een waterval beklimmen, waarvoor we zelfs door het water heen moeten lopen en rotsen moeten beklimmen. Super gave ervaring maar ook wel erg gevaarlijk, bijzonder dat dat hier zomaar kan. We voeren daarna nog wat super schattige aapjes bij de Gardens. We gaan door naar de Paradise Cave, een van de grootste grotten. Bizar groot en heel gaaf om te zien, plus het was lekker warm binnen! Daarna gaan we weer terug naar het hostel voor een warm kopje thee.

24 November 2017

Dag 14 - Phong Nha Vandaag pakken we wat fietsen en gaan we naar een dorpje in de buurt fietsen. Vandaag regent het eindelijk niet dus perfect gepland. Phong Nha is nog niet heel toeristisch. We gaan wat eten bij een tentje waar je zelf de kip mag slachten die je wil eten. Dit doen we natuurlijk niet en nemen een vegetarisch gerechtje.

23 November 2017

Dag 13 - Phong Nha Om 4 uur sochtends komen we aan in Phong Nha. We slapen nog even op een bank in het hostel en gaan dan om 10 uur mee naar de Phong Nha cave. In de middag zijn we weer terug en kunnen we inchecken. Om 5 uur is we gratis bier bij het hostel dus dan begint de gezellige avond weer. Floor kan helaas niet drinken want ze zit aan de antibiotica.

22 November 2017

Dag 12 - Phong Nha Overdag ga ik een winterjas kopen want ik heb maar een trui bij mij, die ik al bijna een week alleen maar draag. Om 6 uur savonds pakken we een nachtbus naar Phong Nha (een plaatsje die bekend is om haar grotten). Nog even een fototje van de hectiek van het verkeer in Hanoi en van ons.

21 November 2017

Dag 11 - Cat Ba De ticketoffice is vergeten om onze bus te boeken in de ochtend dus kunnen we pas om 1 uur vertrekken naar Hanoi. Als we aankomen in Hanoi gaan we na inchecken naar het ziekenhuis en laten we de wond lijmen. Ik moet de komende dagen haar wond gaan verzorgen om infecties te voorkomen. In de avond gaan we nog wat drankjes drinken met wat vrienden, maar na twee hou ik het voor gezien en ga ik slapen want ik ben nog steeds grieperig. We hebben wel een hotelletje geboekt dus dan kunnen we een goede nachtrust hebben.

19 November 2017

Dag 10 - Cat Ba We zijn van plan om vandaag scooters te huren en het eiland rond te gaan. Ik voel me alleen nog steeds slecht dus besluit een dagje op bed te liggen en wat medicijnen te halen bij de apotheek. Floor gaat wel op pad in de avond en komt rond 1 uur snachts terug. Ik moest even naar haar hoofd kijken want ze was van een kruk op haar hoofd gevallen. Een gat in haar hoofd.. we hebben vier uur lang zitten te bedenken wat we konden doen (er zit namelijk geen ziekenhuis op Cat Ba). De werknemer van het hostel sprak geen Engels en wou ons ook niet echt helpen. We hebben met wat Nederlandse dokters gesproken via een app en besloten om maar te gaan slapen (omdat het nu toch niet meer bloedde) en in Hanoi een ziekenhuis op te zoeken.
Dag 9 - Cat Ba Vandaag hebben we een tour door Ha Long Bay, bezoeken we een visboederij en gaan we kayakken door grotten. Helaas voel ik me nog steeds niet echt lekker en is het super koud buiten dus kan ik niet gaan zwemmen in de zee. De boottocht is wel erg gaaf. Mooie rotsen in het water, mensen die wonen op de zee en verlaten eilandjes. De kayaktocht was wel erg vet, bij het begin was het even uitvinden hoe we moesten sturen (tot frustratie van de tourleider) maar na een tijd ging dat helemaal goed. In de avond doen we een paar biertjes (in de hoop dat het mijn griep goed doet) en spreken we af met wat Zweedse jongens die we kennen uit Hanoi.

18 November 2017

Dag 8 - Cat Ba We pakken om 1 uur de bus en Ferry naar Cat Ba, een eiland naast Ha Long Bay. Helaas is het echt slecht weer geworden in Vietnam dus zit aan het strand liggen er niet in.. We komen pas laat aan en ik voel me niet helemaal fit dus ik ga lekker om 10 uur naar bed toe.

17 November 2017

Dag 7 - Hanoi We pakken sochtends de bus en komen rond 3 uur weer aan in Hanoi. We gaan weer naar hetzelfde hostel als de andere keer want hier zitten nog wat vrienden van ons. In de avond begint de party weer. Vanavond wordt er een pubquiz georganiseerd, maar helaas waren we niet zo een goed team.. Zoals op de foto te zien worden er ook altijd gekke spelletjes gedaan waar mensen gratis drank mee kunnen winnen.

16 November 2017

Day 6 - Sapa Vandaag gaan we weer hiken maar nu door de rijstvelden en dorpjes waar de locals wonen. Het is lekker weer dus een perfect dagje voor deze tocht. In de avond eten we nog een hapje bij Mama Mao want we nemen de bus om 10 uur naar Hanoi. We eten met een hele groep mensen uit Spanje, België en Frankrijk. Na het eten worden we met scooters naar het centrum van Sapa gebracht om de bus te pakken. Daar komen we erachter dat de bus van 10 uur om 4 uur snachts zal aankomen in Hanoi, wat niet erg handig is. We kiezen ervoor om een hotelletje te nemen in Sapa en s ochtends om 8 uur de bus naar Hanoi te pakken. We hebben heerlijk geslapen in hotel voor 5€ pp!

15 November 2017

Dag 5 - Sapa Om 6 uur s ochtends komen we aan in Sapa. Het is echt 10 graden als we aankomen want het ligt in de bergen. Er zijn in Sapa allemaal 'mama's' die dus hun huis openstellen om te blijven slapen en je ook twee dagen op trekking meenemen. Mama Mao wacht ons op en na een ontbijtje beginnen we gelijk aan onze hike. De man van Mama Mao brengt onze backpacks naar het huis en wij gaan er lopend naartoe. Een reis van 15 km. Wat we onderweg zien is wel prachtig. We beginnen met het beklimmen van een berg, waar we een prachtig uitzicht hebben en overal wilde dieren tegen komen als zwijnen en buffalos. Helaas ook veel grote insecten en zieke spinnen... Na de berg hike komen we langs prachtige rijstvelden en watervallen. Na 8 uur lopen, komen we eindelijk aan bij Mama Mao haar huis, waar zij woont met haar gezin met kinderen en oma. Ze zijn heel arm dus het is een hele nieuwe ervaring om hier te verblijven. In de avond kookt ze voor ons en rond 21.30 liggen we al in bed.

14 November 2017

Dag 4 - Hanoi Vanavond pakken Floor en ik de nachtbus richting Sapa. Overdag gaan we ergens bij een local tentje wat eten en eikoffie drinken (erg lekker by the way) en daarna gaan we op zoek naar een jas voor Floor. Je hebt hele goedkope nep jassen en tassen van North Face in Hanoi. In de avond doen we nog wat biertjes en zeggen we onze vrienden allemaal gedag om de bus naar Sapa te pakken. Het is een hele bijzondere bus want ipv stoelen, zijn er bedden in de bus.

13 November 2017

Dag 3 - Hanoi Er is niet heel veel te zien in Hanoi, dus ik blijf lekker een dagje in het hostel chillen met een Engelse vriend. We verlaten het hostel eigenlijk alleen om ergens wat te lunchen en daarna zitten we om 6 uur weer aan het gratis bier. (Tussen 5-6 krijg je twee drankjes voor de prijs van een, tussen 6-7 is er gratis bier en zo is er elk uur wel een actie). Vandaag spreek ik ook met Floor af om samen te gaan reizen door Vietnam!

12 November 2017

Dag 2 - Hanoi Rond een uur of 10 sta ik op, om even de stad te gaan verkennen. Het is zaterdag dus het is belachelijk druk op straat. Er staan wel miljoenen scooters geparkeerd door de stad en alle jonge kinderen rijden rond in elektrische autootjes. Ik ga naar een tempel toe en naar het vrouwenmuseum (vrouwen zijn eeg belangrijk in Vietnam). Als ik terug kom in me kamer, ontmoet ik een Nederlandse jongen (Jasper) en later ook een Nederlands meisje (Floor). Ik nodig ze uit om gezellig een hapje te gaan eten en daarna voor een drankje te gaan bekenden. Dit eindigde weer in een late avond, maar het was wel super gezellig.

11 November 2017

Dag 1 - Hanoi Ik kom aan op het vliegveld van Hanoi en moet daar nog eens een uur mijn visum regelen.. Via een meisje van Bangkok kreeg ik een hostel door, waar je snel nieuwe mensen ontmoet. Om 21.00 kom ik aan bij mijn hostel. Het is een party hostel met een bar op de begane grond, op dat moment stonden er al 100 man te dansen, bier te drinken of beerpong te spelen. Ik dump snel me tas boven, waar ik gelijk wat meisjes uit Engeland ontmoet met wie ik bij de bar een drankje doe. Ik ontmoet echt al super veel mensen en ga in de avond mee naar een kroegentocht. Alles sluit alleen al om 2 uur door de politie dus toen ben ik samen met vier anderen op zoek gegaan naar een undercover bar, waar we tot 4 nog zijn doorgegaan.