Indonesia · 11 Days · 26 Moments · September 2017

De journi van Diana naar Indonesia

7 October 2017

Dag 24 - Singapore (Vervolg) Onze backpacks kwamen gelukkig erg snel maar daarna moesten we nog met een bus naar de departure terminal. Het moment dat wij aankwamen was inchecken al 30 min dicht, maar toen we aan kwamen rennen riep iemand achter de balie mijn naam en moesten we snel onze paspoorten afgeven en ergens anders de backpacks dumpen. Wonder boven wonder mochten we dus nog mee met de vlucht!

2 October 2017

Dag 24 - Singapore Vandaag hebben we onze vlucht naar Singapore en nemen we afscheid van Robin. Toen we wouden inchecken bleken we bij de verkeerde terminal te staan (internationaal ipv binnenlandse vluchten). We hebben namelijk een overstap op Jakarta. Rennend zijn tessa en ik naar de andere terminal gegaan en in rijen voorgedrongen om nog op tijd te kunnen inchecken. Voor onze volgende vlucht vanaf Jakarta zouden we 2 uur overstap tijd hebben, maar hierbij moesten we ook onze koffers ophalen en opnieuw inchecken. Natuurlijk hadden we ook nog eens 40 minuten vertraging met de vlucht dus zouden we het inchecken in Jakarta nooit meer kunnen halen (check in sluit een uur voor vertrek). Aangekomen in Jakarta zijn we naar de eerste balie gerent om te vragen of zij de luchtvaartmaatschappij konden bellen om te melden dat er vertraging was maar we na het ophalen van de koffers nog konden inchecken. De man bij de balie zou het melden maar we hadden geen idee of ze zouden wachten (vervolg)
Dag 23 - Sanur Mijn enkel is nog steeds dik en dus blijven we de hele dag bij het zwembad van het appartement liggen. In de avond eten we ons laatste Indonesische gerecht en biertje (Bintang) op de night markt en pakken we onze spullen in voor de vlucht van morgen.
Dag 22 - Sanur In de ochtend pakken we de boot naar Sanur. Hier verblijven we nog 2 dagen voordat we de 30ste vliegen naar Singapore. Ik blijf in de middag bij het hostel, om mijn enkel en been wat rust te geven, terwijl de andere twee even een rondje doen. In Sanur is een Nederlandse bar waar je Nederlandse gerechten kan bestellen, hier zijn we uiteraard gaan eten. Bitterballen en een gehaktbal met jus. 'S avonds gaan we naar de night markt, een erg klein marktje waar je wat kan eten of kan kopen. Sanur is voor ons een stadje die we hadden kunnen overslaan.
Dag 21 - Nusa Lembongan Ik kon mijn been al weer een beetje bewegen dus daar was ik erg blij mee. We zijn naar te strand gegaan en hebben de hele dag geluierd. De dag erna gaan we namelijk weer terug naar Sanur.
Dag 20 - Nusa Penida (Vervolg) Ik moest een weg naar beneden, wat bestond uit gaten en zand. Om niet te slippen (ik merkte al dat dit namelijk zou gaan gebeuren) mocht ik niet remmen maar omdat je naar beneden gaat wil je toch remmen om niet te hard te gaan. Dus slipte ik en viel de scooter vol op mijn been. Mijn been was kapot en de scooter was kapot. Een local kwam ons helpen en we mochten met hem mee rijden. Ook hielp hij een reparateur de scooter maken voor maar €0.60. Hierna zijn we nog een ander strandje gaan bezoeken en terug naar de haven gegaan.
Dag 20 - Nusa Penida Het eiland Nusa Penida was de reden voor ons om naar de Nusa eilanden toe te gaan. Er is namelijk een prachtige baai, die we moesten zien (foto). We kwamen met een privé bootje aan en huurde scooters om zo wat plekjes te bezoeken. De baai Kelingking is de meest bekende op Nusa Penida, om op het strand zelf te komen, moet je een hele klim naar beneden afleggen die gemaakt is door bamboo stokken en stenen. Bij aankomst stond er met een bordje aangegeven dat het wordt afgeraden naar beneden te gaan want de trap begon het op plekken te begeven. Tessa en ik besloten toch een deel van de klim te wagen, tot we op een punt kwamen waar we het zelf ook echt te gevaarlijk vonden worden. We hebben hier prachtige foto's kunnen maken en daarna weer naar boven moeten klauteren. Hierna gingen we naar een ander strandje toe. De wegen waren heel slecht op het eiland en er lag heel veel zand, we hadden al een aantal mensen onderuit zien gaan (vervolg)
Dag 19 - Nusa Lembongan Vandaag zijn we het eiland met scooters gaan verkennen. Het is een prachtig eilandje met mooie stranden maar verder is er nog weinig te beleven. Het eiland Nusa Ceningan is verbonden met het eiland Nusa Lembongan door een geel bruggetje. Met de scooters zijn we over het bruggetje gereden naar het andere eiland om deze ook te verkennen. We zijn rond 3 uur gestopt met rijden en lekker bij het strand gaan chillen met een biertje.
Dag 18 - Nusa Lembongan (Vervolg) wij zijn dus net door de organisatie op een verkeerde boot gezet en zitten nu nog verder van onze eindbestemming af dan waar we vandaan kwamen.. de taxi chauffeur biedt aan ons naar Sanur te brengen, waar we uiteindelijk €30 euro voor betalen. Dit was 2.5 uur rijden en dan daar zouden wij nog een laatste fastboat kunnen nemen naar Nusa Lembongan. Aangekomen in Sanur heeft de taxichauffeur geregeld dat wij mee konden met de laatste boot. Dit bleek bij aankomst een erg dure maatschappij te zijn waardoor we aangaven nog niet zeker te weten of we met de boot mee wouden. Dit was blijkbaar een goede kennis van de chauffeur want 'we konden niet meer weigeren nadat hij dit voor ons had geregeld.' Uiteindelijk besloten we dan toch maar met de boot mee te gaan om zo in de avond nog aan te komen op Nusa Lembongan.

29 September 2017

Dag 18 - Nusa Lembogan Dit was een verschrikkelijke dag. We stonden om 7 uur op want om 8 uur zouden we vertrekken uit het hostel. Adi onze chauffeur, bracht ons naar de haven, waar wij de boot naar Bali zouden nemen. Om 11 uur zou onze boot vertrekken naar Padang Bai en vanuit daar zouden wij weer een fastfood nemen naar onze bestemming Nusa Lembogan. Toen wij naar de boot mochten, was deze vol. Iemand van de crew riep onze naam en vertelde ons dat wij ook mee konden met de boot naar Amed, hier kon je namelijk ook een boot naar Nusa nemen volgens hem. Als zij dat zeggen dan zal dat wel kloppen, dachten wij. Een half uur zitten we op de boot en komen we aan in Amed. We kijken op de kaart en zien dat we in het noordoosten zijn, bij vulkaan Agung. We vragen daar om de fastboat naar Nusa, maar die gaan daar helemaal niet. De enige boot die daar komt is waar we net mee zijn afgezet. Een taxi chauffeur verteld ons dat de fastboat naar Nusa alleen vanuit Padang Bai en Sanur gaat.. (vervolg)
Dag 17 - Lombok Vandaag gaan we met een chauffeur (deze huur je voor de hele dag voor maar €25) naar Gunung Rinjani National Park, waar een aantal hele mooie watervallen te bezoeken zijn. De autorit duurt 1,5 uur maar onze chauffeur Adi is ontzettend gezellig en in de auto maken we plannen want in de toekomst gaan we met zijn stuk grond en mijn investering een B&B beginnen. Aangekomen bij het National park krijgen we een tour en zien twee hele mooie watervallen, waarvoor we eerst weer een hele hike moeten afleggen maar dat was het zeker waard.
Dag 16 - Lombok We huren deze dag wat scooters om wat strandjes te bezoeken. Je betaald bij elk strand €0,60 maar het is echt prachtig. In de avond gaan we lekker uiteten en daarna doen Tessa en ik nog een drankje.
Dag 15 - Lombok Vandaag komen we met de boot aan op Lombok. Een van de engste bootreizen uit me leven, want dit bootje van hout is door de golven een aantal keer bijna omgeslagen. Eenmaal aangekomen op het nog niet zo toeristische eilandje worden we met een taxi naar de andere kant van het eiland gebracht, een reis van 2,5 uur. Ondertussen maken we wat tussen stops om wat cultuur van het eiland te zien. We hebben een heerlijk zwembad bij ons appartementencomplex en houden een lekker chill dagje.

27 September 2017

Dag 14 - Gili Trawangan 10.30 u verzamelen voor een snorkel trip. We gaan de drie Gili eilanden langs, Trawangan, Meno en Air. We hebben drie snorkel stops, waar we schildpadden hebben kunnen spotten en andere leuke vissen. In de middag lunchen we wat op Gili Air en dan vertrekt de boot weer naar Trawangan.
Dag 13 - Gili Trawangan Ik ben als enige vandaag een beetje brak van gisteren maar gelukkig is het enige wat je hier kan doen op het eiland, chillen. Lekker op het strand gehangen en wat snorkel spullen gehuurd. In de middag hebben we fietsen gehuurd en zijn we het eiland rondgefietst (dit duurt maar 30min). Helaas nergens schildpadden gespot dus voor de dag erna een snorkel trip geboekt.
Dag 12 - Gili Trawangan Met de fastboat zijn we naar Gili Trawangan gereisd. We dachten lekker op het bovendek te gaan zitten tegen het zeeziek worden, maar daardoor kregen wij de hele reis zeewater over ons. Binnen 2 minuten waren we al helemaal doorweekt en die anderhalf uur op de boot hebben we elke minuut wel een emmer zeewater over ons heen gehad. Eindelijk aangekomen moesten we nog op zoek naar een hostel. Pas na een uur vonden wij erheen want alles was vol (voortaan toch maar van te voren boeken). In de avond hebben we wat beerpong gespeeld met Australiërs en om 02.30 gingen wij weer naar bed. Het eiland is heel klein maar echt ontzettend mooi. Witte stranden en blauwe zee. Verder is er weinig te doen, je kan er feesten, snorkelen en rond fietsen. Rijden ook geen scooters of auto's op het eiland, alleen paard en wagen.
Dag 11 - Ubud Op deze dag zijn we de bekendste rijstvelden van Bali gaan bezoeken. Ontzettend groot en je kan een hele route door de velden doen. Erg leuk om te zien.
Dag 10 - Ubud Van wat mensen hadden we gehoord over Jungle Fish. Een infinity pool in Ubud, waar je de hele dag voor €10 kon chillen. We hebben hier een heerlijk chill dagje gehad.
Dag 9 - Ubud Vandaag zijn we naar de Nungnung waterval geweest. Erg mooi maar wel een flinke hike. Je gaat vanaf een hoge berg naar beneden dus die 100 trappen moet je ook weer op naar boven. Waterval was wel echt prachtig en we hebben er ook nog even gezwommen. Daarna gaan touren met de scooter en wat rijstvelden bekeken. Rond 3 uur smiddags begonnen we toch aardig wat honger te krijgen maar na een uur rondrijden konden we niks in de buurt vinden. We besloten om maar bij een tentje voor locals wat te eten, hier is ook geen menukaart en je krijgt gewoon wat de pot schaft. Gelukkig was het erg lekker en koste het ook maar €0.60. Terug aangekomen in Ubud, besloten we om een massage te nemen van een uur (€7) en na het eten lekker het bed ingekropen.
Dag 8 - Ubud Met de bus komen we aan in Ubud. Echt prachtig, vooral na een aantal dagen in het toeristische Kuta te zijn geweest. Ubud ligt meer in het binnenland en is daarom meer een jungle. Overdag verkennen wij het kleine centrum en merken dat het veel minder toeristisch is met veel leuke eettentjes. 'S avonds vinden wij een leuk eettentje met een prachtig uitzicht, waar ik voor een voor- en hoofdgerecht met biertje nog geen €7 betaal. Ons hostel daarentegen was verschrikkelijk. Het had geen muren, was vies en zelfs de dekbedden waren niet gewassen. We hadden hier voor twee nachten geboekt maar zijn na 1 nacht vertrokken naar een ander hostel.
Dag 7 - Uluwatu Vandaag gaan we met de scooter naar de tempel Uluwatu. Mooie tempel en erg groot terrein met aapjes. In de avond pakken wij onze spullen in want morgen gaan wij richting Ubud.
Dag 6 - Kuta, Bali We worden wakker met een kater en nemen onszelf voor dit soort gekke avonden niet meer te doen. Het is zonde van de dagen. We verhuizen naar een ander hotel, waar we €2,50 pp betalen. Deze dag doen we verder niks, alleen een broertje van mijn klasgenoot gaat ons leren surfen. Super leuke ervaring en ik wil het meer gaan oefenen voor in Australië.
Dag 5 - Kuta, Bali Overdag gaan Tessa en ik de tempel Tanah Lot bezoeken. We huren een scooter voor €3 per dag. De mensen hier rijden aan de andere kant van de weg en met scooters op de snelweg. Het is super druk en er zijn geen regels maar op een of andere manier verloopt het allemaal soepeltjes. Mensen zitten hiernaast zelfs met zijn vieren op de scooter of kleine kinderen. Tanah Lot was erg mooi, je kan helaas niet de tempel in of er dichtbij komen want het was vloed. Wij drinken hier nog een biertje (toch wel prijzig (2€) voor hetzelfde geld heb je een avondmaal) en vertrekken weer terug naar het hotel. In de avond spreken wij af met Robin (een vriend van Guus) want hij zal een stuk met ons meereizen. Na het avondeten houden wij een kleine kroegentocht tot 3 uur 's nachts. We ontmoeten deze avonden nog een paar Duitsers waar wij wat drankjes mee hebben.
Dag 4 - Kuta, Bali Een eerste indruk van Kuta en Bali. Heerlijk weer, mooi zwembad bij het hotel maar het is wel een jongeren hotel. Keiharde muziek, cocktails van een liter en geen luxe in de slaapkamer helaas. Maar voor twee dagen niet verkeerd. De stad zelf is erg toeristisch, het is net alsof je in Loret de Mar bent. Alleen maar kraampjes en mensen die je naar binnen willen lokken. Enige Aziatische hier zijn de mensen, weinig cultuur dus. We hebben ook besloten hier niet lang te willen blijven. We liggen nu om 21.45 al in bed, want we zijn kapot van de reis.
Dag 2/3 - London Airport Tessa en ik worden door een stewardess naar de bagageclaim gebracht. Na zoeken vind ik ergens mijn backpack maar die van Tessa is nergens te bekennen. Niemand hielp ons, terwijl wij wisten dat de backpack ergens moest zijn want hij was net van de vlucht gehaald. 2 uur later kregen wij te horen dat haar backpack vastzat in een sorteerband. Een uur later werd deze pas losgehaald en had Tessa eindelijk haar backpack terug. Het was nu al 02.00 uur 's nachts. Hierna hebben wij een uitvliegticket (€70) en een nieuw ticket naar Bali moeten boeken (€350). Deze betrok de volgende ochtend om 7.00. Onze eerste overnachting was op het vliegtuig met een matras gemaakt van wat kranten. De volgende ochtend mochten we mee het vliegtuig in en vervolgde wij onze reis naar Bali.
Dag 1 - Amsterdam Schiphol Vandaag begint het avontuur samen met Tessa. Op Schiphol word ik afgezet door mama en Guusje en na afscheid te nemen gaan wij door de douane. Eerste tussenstop London. Hier moeten wij 4 uur wachten voor onze volgende vlucht. Bij het boarden worden wij uit de rij gepikt omdat wij geen uitvliegticket van Bali hadden. Wij mochten alleen het vliegtuig in als wij nu een vlucht zouden boeken. We kregen 15min de tijd en zowel mijn creditcard als die van Tessa weigerde. Onze koffers werden uit het vliegtuig gehaald en we mochten niet mee met de vlucht.