Europe, Africa · 21 Days · 19 Moments · August 2017

De journi van Danique naar South Africa

22 August 2017

Dinsdag 22 augustus - 22:08 En dat was het dan alweer, dit is het einde van een hele mooie en indrukwekkende reis! Op onze laatste dag hebben we gelukkig nog wat dingetjes kunnen doen. Vanochtend gingen we naar Kaap de Goede Hoop en Cape Point. Een heel erg mooi natuurgebied en meest zuid-westerlijke puntje van het Afrikaanse continent. In de middag was het nog even tijd voor Kirstenbosch Botanical Gardens. Heel erg mooie tuinen met als hoogtepunt de treetop walkway, een brug over en door de boomtoppen. Toen was het helaas alweer tijd om naar het vliegveld te gaan en daar zitten we nu te wachten tot we het vliegtuig in mogen. Om de vakantie mooi af te sluiten bouwen we om 00:00 nog een feestje in het vliegtuig voor Roos haar verjaardag. Zuid-Afrika, tot snel!

21 August 2017

Maandag 21 augustus - 23:05 De tweede dag in Kaapstad. Vandaag was het helaas best wel slecht weer en moesten we dus iets verzinnen om te gaan doen. Eerst hebben we het Kasteel de Goede Hoop bezocht. Het was een ander soort kasteel dan wij hier in Europa gewend zijn, maar nog steeds erg leuk om te zien. Ook heeft pap nog geleerd hoe hij een kanon moet afvuren. Daarna gingen we naar het nieuwe deel van de stad, waterfront. Eerst even de haven bekijken, lunchen en toen werd het zo koud dat we besloten de shopping mall in te duiken. Toen even terug naar het huisje, douchen en warm aankleden en toen gingen we voor de laatste keer uit eten aan de haven. Nu wordt het wel tijd om te slapen want morgen moeten we alles nog herpakken en dan is het morgenavond alweer tijd om te gaan :(

20 August 2017

Zondag 20 augustus - 22:24 Wat was het weer een leuke dag vandaag! Vanochtend begonnen we met een bezoekje aan een wijngaard die ook leeuwen, tijgers en een luipaard in zijn bezit had. We hadden het geluk dat we er net rond voedertijd waren en de dieren goed konden zien. Daarna was het tijd om door te rijden naar onze eindbestemming, Kaapstad! Omdat het ontzettend mooi weer was besloten we gelijk door te rijden naar de Tafelberg. Het uitzicht vanaf de berg was echt prachtig, een ervaring om nooit meer te vergeten. Daarna besloten we nog naar Bo-Kaap te gaan. Dit is een wijk in Kaapstad met allemaal gekleurde huisjes. Superleuk om te zien en heel toevallig kwam er ook net een hele grote band door de straten lopen en muziek maken. Toen naar het hotel, even wat eten en nu is het tijd om uit te rusten. Nog maar een paar daagjes te gaan :(

19 August 2017

Zaterdag 19 augustus - 22:12 De dag begon vanochtend weer vroeg. Na het ontbijt was het alweer tijd om de koffers te pakken. Eerst gingen we nog even langs de kust wandelen om te kijken of we nog walvissen zouden spotten, en we hebben ze weer gezien! Toen na een tijdje de wind stopte met waaien was het ook nog heerlijk om langs te kant te blijven zitten. Daarna reden we nog even de bergen in om Hermanus vanaf een uitzichtpunt te bekijken en toen was het alweer tijd om te vertrekken. Vandaag reden we verder naar Stellenbosch maar onderweg maakten we nog een stop bij Betty's Bay. Dit is een strand waar heel erg veel pinguins zitten die je van dichtbij kunt zien. Ondanks dat het erg stonk was het superleuk! En toen weer door naar Stellenbosch, onze een-na-laatste stop. Een echt studentenstadje dat ook bekend staat om zijn wijnboerderijen. We hebben het stadje bekeken en de avond goed afgesloten bij de mexicaan. Morgen op naar Kaapstad!

18 August 2017

Vrijdag 18 augustus - 22:32 Vandaag was weer een lange dag. Vanochtend de koffers weer ingepakt en verder gereden naar Hermanus. Een supermooie maar wel hele lange rit door twee bergpassen. Toen we Hermanus binnenreden waren we allemaal verbaasd, het dorp is echt prachtig. Het ligt tussen de zee en hele hoge bergen in en staat vol met mooie en grote huizen. Verder staat Hermanus bekend om zijn walvissen, en die hebben we gespot! Eerst van veraf vanaf een strandje dat deel was van een supermooie kustlijn. Daarna gingen we even in het dorpje rondkijken en zijn we ook de allereerste ijswinkel van de vakantie tegengekomen. En toen, net voordat we naar het b&b wilde gaan zagen we nog een walvis door het water springen, en ook nog eens vlak bij de kust! Het was echt heel indrukwekkend om zo'n groot beest van dichtbij te zien. Inmiddels zijn we allemaal erg moe en is het tijd om te gaan slapen. Nog 4 dagen te gaan!

17 August 2017

Donderdag 17 augustus - 21:37 En dan zitten we alweer in Oudtshoorn, het gaat allemaal zo snel! Vandaag was een leuke dag en het was weer lekker weer! In de ochtend zijn we nog even bij daglicht naar het nieuwe centrum van knysna gaan kijken. Het is heel erg mooi en het lijkt eigenlijk een beetje op een centerparcs park, maar dan in het echt. Daarna reden we door naar Oudtshoorn. Nadat we ingecheckt hadden bij het b&b was het tijd voor iets anders leuks namelijk een struisvogeltour! Er was een hele leuke vrouw die ons van alles vertelde over de struisvogels en we mochten zelfs met ze knuffelen en op de foto! Echt heel bijzonder en heel erg leuk. Daarna zijn we nog even met de auto door wat dorpjes gaan touren. We hebben net wat gegeten en gaan zo slapen, morgen moeten we weer een flink stuk rijden. Dus nu slapen en morgen vroeg op!
Donderdag 17 augustus - 09:36 Door gebrek aan wifi vandaag bij het ontbijt maar een stukje over gisteren schrijven. Het was met een woord te omschrijven, nat. De hele dag regende het heel erg hard. Fijn voor de bewoners aangezien er hier bosbranden ontstaan door de droogte, wat minder fijn voor ons. Toch zijn we er maar op uit gegaan. Eerst naar het knysna elephant park, waar we olifanten mochten voeren en met ze mochten lopen en knuffelen, heel erg bijzonder! Daarna was het opdrogen en opwarmen in een restaurantje waar we heerlijke lunch gegeten hebben. We wilden eigenlijk nog meer gaan doen maar door de regen hebben we het opgegeven en zijn we naar een shopping mall. Toen we terugkwamen was er nog een verrassing, door een elektriciteitsstoring had het b&b niet voor ons kunnen koken. Als geluk bij een ongeluk hadden ze daarom wel een shuttle naar het beste restaurant van de stad geregeld, het was een heerlijke avond! Vandaag rijden we door naar oudtshoorn, hopen op beter weer!

Dinsdag 15 augustus - 20:35 Zitten we dan, weer een stukje verderop in Knysna. Tot nu toe hebben we erg veel geluk gehad met het weer maar vandaag was het erg koud en regende het. Ondanks dat hebben we toch nog wel wat dingetjes kunnen doen. Vanochtend vertrokken we uit Stormsrivier en gingen we naar Suspension bridge. Een eindje wandelen en klimmen maar dan kom je op een supermooie hangbrug over de riviermond bij de zee. Na een stuk wandelen en veel foto's maken gingen we verder naar de volgende stop, 's werelds hoogste bungeejump. Hier hebben we overigens alleen gekeken, niemand durfde echt te springen 😝Daarna reden we verder richting Knysna, waar we in een soort jungle huisje overnachten. We zijn nog even wezen shoppen, hebben heerlijk gegeten en nu is het tijd voor een spelletje!

14 August 2017

Maandag 14 augustus - 22:22 Na gisteren een hele dag gereisd te hebben en zelfs een stuk met het vliegtuig geweest te zijn, was vandaag weer een leuke dag. Gisteren zijn we van Durbin naar Port Elizabeth gevlogen en meteen merkten we het verschil tussen het noorden en zuiden van dit land. Het zuiden is een stuk meer ontwikkeld en netter. Vanochtend vertrokken we vanuit Port Elizabeth naar het addo elephant national park, dit was geweldig! We hebben heel veel olifanten gezien. In hun eentje, in groepen, op afstand en vlak naast onze auto, een ervaring om niet te vergeten. Daarna hadden we een stukje rijden voor de boeg naar Stormsrivier. Onderweg zijn we nog even gestopt bij Jefferson's bay, een surfersparadijs met een belachelijk mooie kustlijn. Inmiddels liggen we in stormsrivier in ons bedje om op te laden voor morgen, dan vertrekken we weer naar knysna.

Zaterdag 12 augustus - 21:29 Vandaag zitten we alweer bijna op de helft van onze vakantie, het gaat allemaal zo snel! Het was weer een lange dag vol met leuke dingen. Vanochtend hadden pap en mam namelijk een verrassing voor ons, we gingen een helikoptervlucht maken! Het was geweldig om boven de drakensbergen te zweven en alles vanaf een ander punt te zien. Toen zijn er nog even naar het natuurpark gereden maar roos kan nog steeds niet heel ver lopen en door de extreme droogte hier was de waterval opdgedroogd. Hier zijn we dus ook niet heel lang gebleven. Dat was maar goed ook want we moesten nog een flinke 4 uur rijden en nu zitten we La Mercy. Het is een dorpje aan zee waar eigenlijk vrij weinig te doen is, maar we zitten hier omdat we morgen vliegen naar Port Elizabeth vanaf hier. Op dit moment probeer ik nog wat foto's te uploaden en dan gaan we slapen, morgen weer een lange dag!

10 August 2017

Donderdag 10 augustus - 20:42 De dag begon vandaag heel erg vroeg. Om half 5 ging de wekker want we gingen weer op safari, deze keer in het Hluwehluwe park. (vraag me niet hoe je dat uitspreekt πŸ˜…) Dit was heel erg leuk maar ook anders dan in het Kruger park omdat er in dit park behalve de dieren ook hele mooie natuur was. We hebben ook hier weer heel veel moois gezien. Toen we terugkwamen kregen we lunch en daarna gingen we naar ons nieuwe b&b, ook weer in st. lucia. Achteraf spijt dat we hier maar 1 nacht zitten want het is ontzettend mooi hier! 'S middags gingen we weer door en maakten we een boottocht. Hier hebben we veel nijlpaarden en krokodillen van dichtbij kunnen bewonderen. Toen nog even wat eten en nu maken we ons klaar voor morgen, een lange reisdag. Morgen vertrekken we naar bergville in de drakensbergen, maar eerst nog even lekker slapen. Trusten!

Woensdag 9 augustus - 18:46 Een tijdje stilte hier maar inmiddels zijn we aangekomen in st lucia. Gisteren hebben we eigenlijk de hele dag in de auto gezeten dus was er niet zoveel te vertellen. Vandaag begonnen we de dag met een fietstocht. Mountainbiken met een gids naar de leukste plekjes van st lucia, ik vond het geweldig! 'S middags reden we naar het crocodile center, waar geredde krokodillen hun dagen doorbrengen. Je kon heel dichtbij de krokodillen komen en ik ben er nu uit dat ik het hele enge beesten vind πŸ˜‚ De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan en een beetje bij het huisje gezeten. Dalijk gaan we wat eten en dan vroeg slapen want morgen worden we om 5 uur opgehaald voor een safari!

8 August 2017

Dinsdag 8 augustus - 08:16 Vandaag ben ik eerder wakker dan de wekker, een bijzondere gebeurtenis. Omdat ik geen internet heb en verder ook niet echt iets te doen heb, besluit ik een stukje over gisteren te schrijven. We vertrokken van de lodge in Komatipoort en vertrokken naar Swaziland. Het was een trip over een weg met een recordaantal gaten erin en regelmatige stopjes voor overstekende geiten en koeien. Toen we aankwamen bij de Mantenga Lodge hebben we wat gegeten en daarna zijn we gelijk weer op pad gegaan. Deze keer naar Swaziland cultural village, waar er eerst een optreden gegeven werd met culturele dans en muziek. Daarna kregen we een rondleiding door een authentiek Swaziland dorp. Heel erg interessant en veel geleerd! Daarna terug naar de lodge waar we nog wat gegeten hebben en een poging deden om wat internet te stelen en toen was de dag alweer voorbij!

Maandag 7 augustus - 09:06 Gisteren de hele dag geen internet gehad, daarom begint de dag vandaag met een stukje schrijven. Gisteren stonden we om kwart voor 4 op om op safari te gaan, alleen had onze gids zich verslapen dus vertrokken we pas rond 6 uur. Uiteindelijk pakte dit gelukkig goed uit want we hebben heel erg veel dieren gezien! Het meest indrukwekkende vond ik toch wel dat er langs de kant van de weg leeuwen aan een karkas van een buffel zaten te eten. We hebben nog veel meer dieren gespot die we nog niet gezien hadden zoals een neushoorn, zebra's en hyena's. Na de safari besloten we met onze eigen auto nog even het park in te gaan, ook toen hebben we nog veel dieren gespot en we voelden ons net Freek Vonk πŸ˜‚ 'S avonds luisterden we via de radio naar het vrouwenvoetbal en gingen we uit eten (neem nooit beef stew in zuid-afrika!). Toen vroeg in bed en een einde gemaakt aan deze mooie dag!

Zaterdag 5 augustus - 20:45 Vandaag was een rustige maar superleuke dag! Vanochtend ons laatste ontbijt bij John en Heather gehad en daarna alle koffers weer ingepakt. Roos kan nog steeds vrij weinig lopen dus het kwam voor haar wel goed uit dat we de hele dag in de auto zouden zitten. Na wat boodschappen te hebben gedaan bij het plaatselijke winkelcentrum vervolgden wij onze weg naar het Kruger National Park. Hier hebben we de hele dag met onze eigen auto gereden en we hebben superveel dieren gezien! Impala's, nijlpaarden, buffels, luipaarden, giraffes, olifanten en leeuwen! Het was een hele indrukwekkende dag en na de hele dag in de auto gezeten te hebben is iedereen erg moe. We zitten nu nog even bij het restaurantje van ons nieuwe huisje. Het is pas 9 uur maar we gaan zo slapen want morgen is het weer vroeg dag. Kwart over 4 vertrekt de jeep naar onze sunrise safari!

Vrijdag 4 augustus - 21:23 Onze eerste volle dag hier in Hazyview! Vanochtend bij het ontbijt besloten we samen met John (onze gastheer hier) dat het een goed idee was om vandaag de panorama route te gaan rijden. Kijkend vanuit de auto heb ik ontzettend veel mooie landschappen gezien, maar de plekken waar we gestopt zijn waren toch wel echt het mooist. Eerst naar God's window, een prachtig uitkijkpunt! (foto 2) Daarna maakten we een stop bij de Lisbon falls, prachtige watervallen op een plek waar je ze nooit had verwacht. (foto 3) Toen was het tijd voor lunch en dat deden we bij de boskombuis. Een restaurantje zonder elektriciteit in the middle of nowhere, het was geweldig en het eten was superlekker! De volgende stop was bij de lucky potholes (foto 4), hier was het een stuk drukker. Hele bussen met schoolkinderen die verbaasd waren over hoe wij in 25 graden met korte mouwen konden rondlopen zonder dood te vriezen. [deel 1/2]
Als laatste stopten we bij de drie rondawels, prachtige bergen met een mooi uitzicht. Helaas heeft roos het hier voor elkaar gekregen om van een steen te glijden en haar enkel te verzwikken, ze heeft er nu nog veel last van maar morgen gaat het hopelijk beter. Eenmaal terug bij het huisje kregen we weer avondeten, wat hier voor heel weinig geld heel erg lekker is. De rest van de family zit nu voetbal te kijken terwijl ik dit schrijf. Nog even een plan maken voor morgen en dan een einde knopen aan deze prachtige dag!

3 August 2017

Donderdag 3 augustus - 17:56 Ontzettend moe maar voldaan zullen we maar zeggen, wat een dag/nacht was dit! Eerst wachten op schiphol, vliegen naar parijs, wachten in parijs en toen de vlucht naar Johannesburg. Gelukkig heb ik tijdens de vlucht goed kunnen slapen! Eenmaal op de grond was het back to business. De huurauto werd opgehaald en toen begon de eerste trip van maarliefst 350 km (!) naar Hazyview. En daar lig ik nu, op mn bedje uit te rusten in een ontzettend mooi Afrikaans huis. Tijdens de autorit hebben we al een deel van de panoramaroute meegenomen wat heel erg mooi was! We krijgen straks avondeten en dan moeten we bij het huis blijven want er lopen hier nijlpaarden en krokodillen rond πŸ˜…πŸ˜ Nog even genieten van de eerste foto's en dan vroeg slapen, morgen weer een nieuwe dag!

2 August 2017

Woensdag 2 augustus - 12:24 En dan gaat het eindelijk beginnen, onze droomreis naar zuid-afrika! Op moment van schrijven zit ik op de bank te kijken naar hoe de rest als kip zonder kop door het huis rent om zijn laatste spullen bij elkaar te rapen, best leuk om te zien ;) De buurvrouw komt nog even langs, oma belt en ik krijg veel berichtjes van mensen die me een fijne vakantie wensen. Over een paar minuten stappen we in de auto en rijden we naar Schiphol. Dan vliegen we naar Parijs en vervolgens, Johannesburg. Ondanks dat ik een beetje op zie tegen de lange vlucht heb ik er ontzettend veel zin in!