Europe, Africa · 187 Days · 38 Moments · April 2017

De journi van Anneke naar South Africa

22 October 2017

Thuisgekomen werden we warm ontvangen door onze kinderen en schoonkinderen en Daniël met bloemen en taart en hapjes

4 October 2017

Vandaag zitten we op een prachtige camping tussen de bergen, net Oostenrijk. Het weer is aangenaam rond 18 graden Celsius, dus beter dan in Namibie. Morgen de laatste reismagazine en zaterdag campers inleveren en alle papierwerk afhandelen. Daarna met tourbus door Pretoria en in de avond naar vliegveld in Johannesburg voor nachtvluchten. We hoorden dat de KLM wil gaan staken. Gisteren diverse uitzichtpunten bezocht en prachtige panorama,s gezien, maar te mistig om op de foto te zetten. Hierbij foto van ons.
Gisteren potholes gezien en foto op mijn i phone genomen, het was heel druk overal met veel toeristen en schoolkinderen
Vandaag rijden we door Afrika vanuit het Krugerpark naar Graskop en het is hier heel mooi. We eten een hapje in een klein restaurant en hebben hier WiFi, dus kan ik even mails lezen en een stukje schrijven in de journi. Het eten is geserveerd en nu dus genieten.

29 September 2017

Een bus schoolkinderen in het Paul Kruger park.

20 September 2017

Vandaag, woensdag 20 september zitten we op een mooie camping met gras !! hoera aan de noordkant van de Caprivi strook aan de oevers van de Zambesi rivier die Namibie van Zambia scheid. In deze rivier zitten hippies en krokodillen. Echter we zien ze niet zwemmen, gisteren wel op de voorgaande camping en we hoorden ze snuiven heel apart. Vandaag is iedereen aan het lezen en de was doen, helaas met lauw water en nergens een wasmachine te gebruiken zoals ik had verwacht, dus alles word steeds vuiler en je krijgt het niet meer schoon. Om deze camping te bereiken moesten we 4 km door een zandpad rijden in een woest gebied en ik dacht werkelijk dat we verdwaald waren, vooral toen we een smal bruggetje over moesten en we niet meer konden draaien. Wat een oase als je dan toch goed zat en de camping verschijnt met gras dat netjes word besproeid en je camper op tegels mag staan zodat het binnen geen woestijn word door net zand. Hierbij een foto van de Zambezi rivier.

18 September 2017

Vandaag zitten we aan de Kavango rivier vol krokodillen en nijlpaarden, onze camper staat 10 meter van de oever en veel mensen komen hier kijken, ook Hans zit uren te turen naar de neuzen van de badende dieren, vanmiddag boottocht van 2 uur. We verblijven in de Nunda River Lodge en dit is een mooie tuin met wat gras bij de receptie en prachtige bougainville bomen. Hier geniet ik van. Helaas mogen we geen stroom gebruiken, dus niet om uit te houden van 11 tot 18.30 uur, dan is het zonsondergang en koelt het heerlijk af.

16 September 2017

We zitten op 60 km boven Grootfontein een grote stad met veel werkloosheid. Onze camping Roy's rest camp is heel primitief, geen warm water en ver in de wildernis, helaas ook slecht verlicht, gisteren ben ik achterover gevallen van een paar onverlichte treden, plat achterover en helemaal geen blessures, dus ok ben beschermd door de Heer, hoe anders zou het hebben kunnen aflopen! Vanavond een gezamenlijke bbq en ik heb de eieren gekookt voor de salade, nu word het te heet om iets te doen en hou ik mijn gemak. Volgende week weer bezienswaardigheden. Een mooie zebra poster op een muur

14 September 2017

Gister avond op een plek op de camping 1,5 uur naar de waterpoel gekeken, waar de dieren kwamen drinken

12 September 2017

Vandaag in een natuur camping beland, heel primitief Vanmorgen in het wildpark nog een olifant en giraffen gezien en veel zebra paardjes Hartel groet uit Namibie

11 September 2017

Gisteren zijn we 150 km door het Etosha park gereden met allemaal wasbord blokkades, waardoor we heel langzaam moesten rijden. Alles trilde en onderweg kwamen we een reserve band tegen van onze voorganger, die niet wist dat hij deze was verloren. Voorzichtig heeft Hans de band opgeraapt, want het is verboden je auto uit te gaan. Onderweg kon je afslaan bij waterpoel en daar hebben we mooie wild taferelen gezien met zelfs leeuwen en grote kudde panda,s, giraffen, struisvogels en impala,s. Allen durfden niet te drinken omdat 7 leeuwen bij het water lagen. We hebben een poos gekeken, maar moesten weer doorrijden want om 18 uur moet je op de camping zijn en gaan de hekken dicht, dan is het te gevaarlijk voor de toeristen. Het humeur daalde van onze reizigers want de rit was zwaar en lastig en de hitte is enorm uitputtend, maar we hebben de big file gespot! Morgen nog een rustdag om wat was te doen en bij te tanken
Vandaag naar het Etosha wildpark gereden naar Elephantrust, hier hebben we bij de drinkplaatsen eindelijk olifanten gezien en giraffen, zebra,s en struisvogels. Een hele belevenis om door een wildpark te rijden, je mag de auto niet verlaten en als je een lekke band hebt komen de bewakers en monteur naar je toe om te helpen, alleen kregen we geen info bij het aanmelden en betalen aan de receptie, was even op, dus geen tel nummer voor nood! Ja we zijn hier in Afrika en wederom geen stroom en het is heel warm, dus geen koeling en koude drankjes. Hierbij een foto van de olifanten

10 September 2017

Vanmiddag een Himba dorp bezocht, een hele andere wereld. Mannen allemaal polygaam en vrouwen krijgen veel kinderen. Ze leven met niets in hun hutje en verkopen kralen en wat houtwerk. De school stelt niets voor een raamloze hut zonder schoolbord Een paar foto,s meegestuurd
Dit is de school waar van elke drie kinderen er maar 3 hedenmorgen, wat triest allemaal
Vanmiddag in een Himba dorp aangekomen. Vandaag steppe landschap met mooi gras en bergen en begroeiing zie foto

9 September 2017

Gisteren een zeer warme dag met weinig boeiende landschappen. Maar de camping is een oase met gras en een zwembad, dus ik ben snel een poosje gaan zwemmen. Een paar pauwen lopen hier rond zie foto

6 September 2017

Vandaag is het mijn verjaardag en we gaan naar de garage Liefs Anneke

5 September 2017

Gisteren hebben we een excursie naar de zandduinen in de soussvalei gemaakt, om 5 uur op en om 6 uur naar de zandduinen, vanwaar met 4'wheel jeeps naar de lokaties toe.
Vandaag zijn we naar Walvisbay gereden, we konden met Wim meerijden want onze camper moest nog even naar de garage. We waren om half negen vanmorgen in een grote haven waar 10000 mensen in de visindustrie werken en gingen met 2 trailers met 2 buitenboordmotoren van 250 kp de zee op een hele belevenis en binnen 10 minuten kwam een zeehond onze boot in, die we niet mochten aaien, wegens bijtgevaar. Onderweg zagen we meeuwen, pelikanen en dolfijnen. Na 2,5 uur waren we verkleumd en kregen we champagne ontbijt van onze kapitein uit manden met plastic bestek en verse oesters, waar Hans van smulde en ik nam maar een ander hapje. Foto,s máakte ik op mijn i phone, helaas niet gekoppeld aan mijn i pad, die houden jullie tegoed. Vanmiddag wat in de stad gelopen en gekeken en koffie gedronken. Om 18 uur kregen we de camper terug, deze werd gebracht. Nu zijn we blij dat we ons huis weer kunnen gebruiken en hopen morgen veilig naar de volgende lokatie te kunnen rijden. Liefs Anneke
Vandaag in Swakopmund langs de kust gewandeld en zonsondergang gefotografeerd

1 September 2017

Dit zijn de zandduinen bij zonsopgang

31 August 2017

Het is nu 18.30 uur en ik heb een foto van de omgeving en camper gemaakt. Misschien te zwaar om te versturen.
Wederom een verslagje nu uit Namibië. Vandaag zijn we op de camping in Hobas gearriveerd in de woestijn, het is een resort met sanitair en een restaurant met WiFi, dus wil ik eerst een berichtje sturen en daarna een hapje eten in dit restaurant met oldtimers. Vanmorgen de fish canyan bezocht een groot plateau tussen de rotsen met een rivier onderin die zo goed als bijna is drooggevallen maar een wijds uitzicht. Ook hebben we daar gewandeld en wat cactussen en woestijnvorming gezien. De wegen zijn bar slecht we rijden 10 tot 20 km per uur en schokken over de stenen, heel onaangenaam, dus een stuk van 90 km neemt 4 uur in beslag. Vanavond gaan we met de groep eten, dat is gezellig en daarna rollen we in bed en morgen hebben we een rit naar Aus van 250 km dus zullen we vroeg vertrekken. Nu net heeft pap zijn apps binnengekregen en wat foto's van jullie, hartelijk dank hiervoor. Het eten is geserveerd, heel veel liefs Mam

24 August 2017

Lieve allemaal Alvorens een verhaaltje te schrijven zal ik dit als test gebruiken. We zijn op een camping in Kaapstad vlak bij het strand en het is hier winter, dus helaas nog weinig bloemen ,maar wel prachtige palmbomen. De eerste dagen waren hectisch en vandaag de eerste vrije dag, dus ieder kan doen wat hij wil, echter zijn er diverse mankementen aan de campers, die vandaag gerepareerd worden, zoals een stroomtoevoer onder ons zitje om USB sticker en andere apparaten op te laden, dus ik ben blij dat mijn I pad nog wat vermogen heeft vanaf Nederland. Gisteren met gids op stap geweest door Kaapstad, helaas te koud voor Tafelberg en Robbeneiland maar veel andere plaatsen bezocht, ook Kaap de Goede Hoop. Morgen gaan we onze eerste reismagazine beginnen dus heel spannend vooral met links rijden en een grote afstand. De camper is wat primitiever dan die van onszelf, dus voor mij is het heel basic allemaal. Mijn douche kapje heb ik vanmorgen gevonden. Tekst is vol helaas. Anneke

18 August 2017

Vandaag komen de kinderen afscheid nemen en blijven eten, dus een gezellige drukte en nog even van elkaar genieten. Wat zal ik ze missen, alleen al het idee zover van elkaar verwijderd te zijn.... Vanmorgen hebben we de tassen ingepakt en gewogen en nu gaat Hans nog de laatste keer naar de zaak om na te wegen of het klopt, want op Schiphol zijn ze meedogenloos, ik spreek uit ervaring! Mijn hoofd loopt nu om en ik zal wel wat vergeten, maar Hans zegt, niet erg dan kopen we het daar wel! Als we in het vliegtuig zitten valt alles van me af en ga ik genieten! Gisteren met Ezra gedineerd in een knus restaurantje van Roosendaal, een super leuke mooie avond, waar ik met plezier en voldoening aan terug denk, wat ben ik rijk met deze ervaringen. Volgende keer schrijf ik vanuit Kaapstad ! Liefs. Anneke

2 August 2017

Vandaag heb ik Sjalina uitgenodigd als volger, even afwachten of dit binnenkomt. Vandaag heeft pap de verzekeringen gebeld voor aansprakelijkheid, daar liggen grote verschillen met afkopen dus dat moeten we goed uitzoeken en het is een tijdrovende aangelegenheid, prima voor een paar vrije dagen. De piano ligt al vol met belangrijke zaken voor onze reis en zo zijn we al aardig gevorderd. Vandaag sprak ik onze buurman even over onze vakantie en hij vertelde dat hij links rijden te lastig vindt, gelukkig heeft Hans al wat ervaring met motorrijden en we zullen allemaal aal moeten wennen en elkaar voor het wegrijden moeten instrueren.

Dit weekend het ontvangen reisboeken voor de helft gelezen. Waarheen en wat te zien per dag ingedeeld. Zoals ook handig te weten Dag 12 geen electra, handig om te weten, misschien een lampje aan met de omvormer? Zaterdag feest Monique 60 jaar zie foto, we hebben met 3 buurvrouwen leuk stukje gedaan.

18 July 2017

Oeps, vandaag ontdekt dat onze stekkerdoos niet 3 langwerpige polen moet hebben, deze hebben we klaarstaan, maar ronde. Beter nu ontdekken dan in Afrika. Fijne dag Anneke

16 July 2017

Afgelopen dinsdag zijn we naar het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag geweest voor de info en eerste kennismaking. Nou het is dus niet echt een luxe verwen reis in een warm land, want we komen door allerlei landen met weliswaar mooie natuur en veel variatie, maar ook velerlei omstandigheden en diversiteit door weer en omgeving: winterse en zomerse temperaturen wisselen elkaar af en ook rustige landschappen en overvolle steden, mooie campings met goede voorzieningen en smerige toestanden waar je je niet wilt wassen. Ook krijgen we stukken slechte wegen met hobbels en kuilen en dan word de bandenspanning aangepast om klapband te voorkomen. Ja zelfs Hans wil reparatie spullen gaan meenemen! We kunnen extra dekens bestellen voor de koude nachten, dat is niet voor te stellen maar toch nodig. We krijgen te horen hoe de camper is Ingedeeld en dat zal behelpen zijn, het is niet groot en miet luxe. De medereizigers zijn mensen boven de 60 zoals we hadden. Fijne zondag Anneke

15 May 2017

Prima

5 May 2017

Foto van gisteren bij tuin kwekerij
Sjalina logeert een nacht bij ons en het is fijn om even wat meer tijd en aandacht voor elkaar te hebben. Nu doe ik voor het eerst een poging om een foto mee te sturen.

24 April 2017

Vannacht over de olifanten gedroomd, ze zijn heel schattig op de foto, maar wil ik ze ook als kudde naast mijn camper?

23 April 2017

Nu zijn we aan het napraten
Vandaag een familie feestje, Hans viert zijn verjaardag en iedereen mocht Apple pie komen eten Hoera