Europe · 24 Days · 28 Moments · July 2018

De Groene Weg naar de Middellandse Zee

28 July 2018

Aan deze allerlaatste etappe ga ik niet teveel woorden besteden. Heel veel knetterdrukke rotondes door lelijke bedrijventerreinen. Maar ergens staand tussen de blauwe olifant van de Bricolavage en de rood-witte hoorn van de Buffalo Grill, zag ik een klein blauw driehoekje van de zee en toen moest ik toch even slikken. Het was volbracht 💪🏻 Om 12.30 was ik al op Le Dramont en aangezien La famille wat file had onderweg, heb ik voor het laatst nog een keer alleen, maar heerlijk, gegeten. Maar ik kon niet wachten ze weer te zien na 22 dagen. Dat is uiteindelijk wat ik gedaan heb: een hele lange, mooie, zware, spannende en prachtige tocht gemaakt, om aan het einde de drie liefste mensen van de wereld vast te houden. L’absence est à l'amour, ce qu'est au feu le vent ; il éteint le petit, il allume le grand. Toedeloe.....

27 July 2018

Ik had eigenlijk verwacht, dat het een redelijk vlakke etappe zou worden, maar dat viel vies tegen vanmorgen. Een paar stevige klimmen van enkele kilometers lang brachten me uiteindelijk vlak onder de Gorge du Verdon. Gelukkig had ik deze keer wel goed geslapen. Gisteravond heeft het, op een paar kilometer van Ginaservis, stevig geregend en dat zorgde voor een flinke afkoeling. Het was vannacht ‘slechts’ 20 graden. Dus lekker geslapen en vroeg op om aan de een-na-laatste etappe te beginnen. Na de lunch begon het grote afdalen... op een bepaald moment heb ik 10 minuten niet hoeven trappen 😀. Nu dus in Draguignan... ik kan de zee al ruiken. Morgen de laatste 45 km. Toedeloe tot morgen.

26 July 2018

Ik heb na een kleine 3 weken fietsen het idee dat mijn lichaam niet meer 1 geheel is. De bovenste helft heeft voor een andere koers gekozen, dan de onderste helft. Waar ik boven nu duidelijk merk dat ik wat kilo’s kwijtraak, zie bij mijn benen spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had. Beetje het bovenlichaam van Mr Bean met de benen van Rintje Ritsma 😬 Gelukkig heb ik straks 2 weken om de fysieke eenheid weer te herstellen. Vanmorgen verslapen, voor het eerst, maar ik kon gisteravond niet in slaap komen door de warmte. Na het ontbijt vertrokken, nog zonder duidelijke bestemming: het is toch lastig met Google Maps een camping op de route te vinden die op een geschikte afstand ligt. Ik ben blij dat ik in totaal maar 4 dagen zonder de boekjes hoef te rijden. Uiteindelijk ben ik na een lange klim van ruim 10 km aangekomen 😓 in Ginaservis. In totaal 65 km gefietst. Prima camping en weer een zwembadje. Morgen naar Draguignan, ook zo’n 65 km, en dan... Toedeloe tot morgen.

25 July 2018

HEET HEET HEET. Ik realiseer me dat het in Nederland niet veel anders is, maar je moet wel een gekkie zijn, om met 38 graden 75 km te gaan fietsen... nou dat ben ik dus 😬 Vanmorgen extra vroeg vertrokken uit Orange (niet dat dat hielp: bij het afbreken van de tent stroomde het al langs mijn rug omlaag) en de eerste kilometer ging letterlijk onder de beroemde Arc van Orange door. Leuke stad..toch jammer dat we dat zijn kwijtgeraakt. De rit was verder vlak, maar van die Mistral van mij was weinig meer over dan een zacht briesje, een soort Ministral (sorry ☺️). Geluncht in Cavaillon. En daarna nog maar 25 km gefietst. Vandaag dus voor het eerst zonder boekjes gereden, maar op Google Maps. En dat viel niet mee. Of ik reed langs drukke autowegen, of ik werd letterlijk door een weiland gestuurd, omdat dat bijvoorbeeld de kortste weg naar de camping was. Ik ben nu op een prima camping in Mallemort met (jippie) weer een prettig zwembad. Nog 160 km te gaan. Toedeloe tot morgen.

24 July 2018

Vandaag een kleine meteorologische les: de wind in Zd Frankrijk. Je hebt hier de Mistral en dat is een koude wind uit het noorden. Soms kan deze wind dagen aanhouden. En er is de Vent du Sud ...enfin het is duidelijk waar die vandaan komt, en die is warm. De afgelopen dagen waait gelukkig de Mistral stevig en dat is om 2 redenen fijn voor mij. Een lekker windje in de rug helpt echt bij al dat klimmen, maar vooral het soms verkoelende effect is bijzonder prettig. Zeker nu het zo ongenadig warm is. Ik heb vanmiddag 36 graden gezien onderweg, maar volgens de camping eigenaar was het 40 graden. Vandaag van Saou naar Orange gefietst (82 km) en de dag begon, zoals die van gisteren eindigde... veel klimmen. Super geluncht in Richerenches! ‘s Middags werd het vlakker maar ook steeds warmer. 16.00 op de camping en eerst een petrol de cycliste 🍺, zwembadje en daarna pas de tent opgezet, toen het wat koeler werd. Morgen ga ik echt de Provence in! Toedeloe tot morgen.

23 July 2018

Nog een paar extra foto’s.
Erg geestig die reacties, waarbij een parallel getrokken wordt met de Tour. Om er zelf ook maar 1 te maken: vandaag was mijn ‘koninginnenrit’ 75 km. Maar eerst even iets over de 1e foto, voor jullie volstrekt oninteressant, maar voor mij de mooiste van de afgelopen dagen: ik kan mijn telefoon weer opladen 💪🏻. Erg fijn voor het laatste stuk, omdat ik dan niet meer op de boekjes, maar op Google Maps rijd. Enfin mijn koninginnenrit: lekker op tijd op en 8.30, na een heerlijk ontbijtje, vertrokken . ‘s Ochtends lekker doorgereden en heerlijk geluncht in Crest. Beetje harde wind dat wel. Toen mijn salade op het bord van mijn buurman belandde, ben ik maar weer verder gegaan. Daarna stond er nog maar 18 km op het programma, maar wat voor kilometers: de Pas de Lauzun. Over 8 km klimmen van 100 naar ruim 500 meter met percentages tot 10%. Spectaculaire weg, hoge rotswanden en mooie uitzichten. De foto’s spreken voor zich. Ben nu in Saou en morgen naar Orange. Toedeloe tot morgen.

22 July 2018

Herkansing voor de foto’s

21 July 2018

Gisteravond lukte het mij om, bij een vader en zoon uit Gent, die ik al eerder was tegengekomen, een stekker te lenen om mijn telefoon op te laden. Toen die vol was, ben ik in dorp naar een optreden van de lokale Michel Sardou-imitator gaan kijken ...het was zo slecht, dat ik er weer helemaal vrolijk van werd. Maar na La Maladie d’Amour ben ik mijn tentje maar gaan opzoeken. Vanmorgen nog navraag gedaan bij de receptie, maar mijn solar-powerbank was niet gevonden grrrr 😡 Vandaag 65 km gefietst naar Saint-Donat sur L’Herbasse en heel erg veel geklommen. Maar dat gaat steeds beter en om 14.30 was ik al op de camping. Lekker zwembadje weer en een prima restaurantje. Bovendien heb ik van een paar Nederlanders een stekker kunnen lenen, ik ga dus morgen weer opgeladen (!) verder. Toedeloe tot morgen.
Beste allemaal... zojuist is mijn powerbank + stekker uit het toiletgebouw gestolen. Ik kan mijn telefoon nu heel slecht opladen. Als ik morgen niet een tekstje schrijf, is er niets met mij aan de hand, maar dan is mijn batterij gewoon leeg.
Lang leve Buienradar!!! Volgens deze geweldige app zou het vanmorgen om 06.00 stoppen met regenen in Poncin, en dat deed het, tot op de minuut nauwkeurig.. 06.30 opgestaan.. opbreken en de tent min of meer droog meegekregen. 08.00 vertrokken, ambitie Meyrieu-les-Etangs halen, ongeveer 90 km. Vanmorgen heeft het nog regelmatig gespetterd, maar elke keer als ik mijn regenkleding wilde aantrekken stopte het. Om 12.00 brak de zon echt door en die blijft me de laatste week vergezellen, als de voorspellingen uitkomen. Vanmorgen heerlijk gefietst, lekker vlak voor de verandering. Samen met de Ain stroomde ik zo het Rhône-dal in. Het venijn zat in de staart...de laatste 15 kilometer erg veel klimwerk. Maar ik heb met de inmiddels beproefde techniek 2000 meter van ca. 10% beklommen... dat lukte me een week geleden nog niet. Enfin Meyrieu is gehaald. Camping aan een leuk meertje met glijbanen etc. En dat biertje als ik helemaal klaar ben 😋 Morgen ga ik de Drome in. Toedeloe tot morgen.

20 July 2018

Het was een geweldige dag met een verassende ontknoping. Lekker vroeg op ingepakt en ontbeten. 8.30 fietste ik weg. Direct weer veel klimmen, maar de tactiek van gisteren werkte vandaag ook weer prima: in een hele lage versnelling naar boven peddelen, geen kracht maar snelle omwentelingen... dan kan ik het lang volhouden. Snel gaat het niet: met 7-8% stijging, kom ik niet meer boven de 10 km/uur... maar ik kom boven. Men zegt: als je naar snel genoeg fietst, heb je altijd tegenwind... nou daar heb ik last geen van 😉 Vandaag vooral Lac de Vouglans gevolgd en dat is eigenlijk een grote barrage in de Ain. Prachtig gebied. Het ging als een zonnetje... om 13.30 was ik al in Poncin, 68 km. Ff geluncht, tentje neergezet, gezwommen, gelezen en toen.. Noodweer, wolkbreuk, windhoos... de hele camping vluchtte de bar in waar gelukkig net een nieuw vat Pelforth werd aangesloten 🍺 De voorspelling is dat het de hele nacht doorgaat.. maar mijn tentje staat nog. Toedeloe tot morgen.

19 July 2018

Nog een paar foto’s extra: mag er maar 10 per keer
‘De mens die lijdt het meest... ‘: ik droomde vannacht van de muur van Poligny en Roger Waters stond bovenaan tegen me te schreeuwen. Maar toen ik wakker werd, scheen de zon, dat doet die iedere dag, maar nu ook in mijn hoofd. Mijn benen voelden goed en voor het eerst sinds Luxemburg was ik mijn buikpijn kwijt. Rustig gestart, ontbijtje ... en toen moest ik eraan geloven: de Wall 😬 Het ging goed, erg goed zelfs, ik had op tijd mijn oude benen terug, en op z’n Lance Armstrongs (zonder doping) in het allerlaagste verzet naar boven gereden als een klein koffiemolentje...zonder te stoppen was ik in 40 minuten boven 💪🏻 mijn gejuich hoorde niemand... ook dit dorp was verlaten. Verder heerlijk gefietst over de hoogvlakte van de Jura... met lieflijke weidevelden en vooral veel koeien. Was om 13.30 al op de camping in La-tour-du-Meix. Prachtige gelegen aan Lac de Vouglans, een van de grootste meren van Frankrijk. Lekker gelezen en vooral erg lekker gegeten! Toedeloe tot morgen.

18 July 2018

Het was een knetter-zware dag vandaag. Ik had vanmorgen het gevoel dat de rustdag me eerder slecht dan goed gedaan heeft. Pap in de benen... beetje het gevoel dat je met lekke banden rijdt... niet vooruit te branden. Kan dat aan een rustdag liggen Walter? Toch voortgeploeterd (nog steeds door verstilde dorpjes, waarbij zelfs de bakker vervangen is door een automaat) bij 31 graden en Poligny gehaald: 75 km uiteindelijk. De poort naar de Jura... morgen staat de muur van Poligny op het programma: 5 km met 6%. Dat is dus 300 meter klimmen met 130 kg 😬 Maar ik ga maar 45 km fietsen, dus dat moet goed komen. Om mezelf maar een beetje te belonen heerlijk gegeten in Poligny. Toedeloe tot morgen.

17 July 2018

Vandaag kort. Rustdag: geslapen, gelezen, gezwommen, gewassen, geslapen, gelezen, gezwommen en gegeten. Morgen ga ik de Jura in naar Poligny... 68 km, maar veel klimmen. Toedeloe tot morgen.

16 July 2018

Vandaag wil ik een lans breken voor de Fransen. En niet, omdat ze de WK gewonnen hebben. Er is een bekende uitdrukking “ Frankrijk is een mooi land, alleen jammer dat er Fransen wonen”. Ik begrijp daar niets van, nooit gedaan eigenlijk. Ik kom louter aardige mensen tegen: van een jongen die op een camping een stoel uitleent, Franse buren die op 14 juli vragen of ze voor mij ook een pizza zullen meenemen uit het dorp, tractoren die stoppen om te vragen waar de reis naar toe gaat etc etc. Ik zie dat in Nederland nog niet zo snel gebeuren... Enfin ik ben Marnay. Boekjeswissel. Vanaf hier rijd ik op het tweede boekje. Vandaag precies 100 km afgelegd en het was erg warm: 30 graden. Ik heb 7 liter water gedronken!! Vanmorgen ging het als een speer langs de Saône, lekker vlak, vanmiddag was het weer ouderwets klimmen en zweten. Nu op een mooie camping aan de Ognon, zwembad, prima restaurantje... misschien blijf ik wel een nachtje extra. Hierna nog precies 700 km. Toedeloe tot morgen.

15 July 2018

Het was een zware dag vandaag. Niet eens zozeer het aantal km: 86, maar de eindeloze herhaling van heuvels. En het was drukkend warm. Op de route lag geen camping vandaag, dus ik ben 6 km van de route afgeweken om een plekje voor de nacht te vinden. De laatste 4 km was een zeer steile klim over een onverhard pad...en het was al 16.30... nog 30 minuten voor Le Match 😥 Ik reed 16.55 de camping op, totaal uitgeput en uitgedroogd, maar wat een warm bad.. de camping is van twee Nederlanders en erg populair onder Groene Weg fietsers. Ik werd in een ligstoel gezet.. er werden koude blikjes gehaald, er werd een mooi schaduwplekje uitgezocht en het bier stond klaar bij de TV 😀 In de rust snel mijn tent opgezet en er werd een picknick-tafel met fietswiel naar mijn tentje gereden. Nu lig ik na het eten na te genieten in mijn ligstoel naast mijn rijdende tafel... het was een zware maar mooie dag. Morgen naar Marnay langs het jaagpad van de Saône: hoop ik (98 km 😬) Toedeloe tot morgen.

14 July 2018

Vandaag met recht een rustdag. Rustige gestart met koffie in Luneville. Slechts 38 km gefietst. Ben nu in Charmes aan de Moezel en ik sta met mijn tentje naast de rivier. Om 14.00 was ik al helemaal geïnstalleerd en lekker tijd voor een middagslaapje. Ik kreeg gisteren via een appje de vraag hoe het nu is, zo hele dagen alleen op de pedalen. Nou eigenlijk niet zo spannend. Gedachtes die ik heb zijn nogal prozaïsch, zoals: heb ik nog genoeg water, opletten die bocht is scherp, zal ik hier ff rusten of in het volgende dorp, let op over het bruggetje direct links, nou dat is echt niet 6%, ik heb honger. ... etc etc Geen diepe gedachtes dus 😉. En of ik me alleen voel... nou nee eigenlijk niet, ik vind mezelf wel gezellig en over het algemeen hebben we dezelfde smaak. Toedeloe tot morgen.

13 July 2018

In 1735 gaf Lodewijk XV, Lotharingen cadeau aan zijn schoonvader Stanislas, omdat hem de troon van Polen was ontnomen. Deze Stanislas maakte Nancy tot zijn hoofdstad en nu nog is dat 1 van de mooiste steden van Frankrijk (vind ik 😬). Of Stanislas dat zelf ook vond is maar de vraag want hij was vooral in zijn ‘buitenhuisje’ in Luneville, zijn eigen Versailles. En daar ben ik nu. Serieuze stad, toeristen, restaurants, terrassen en een echte (!) camping met douches en toiletten 😀. Vandaag was het warm en veel geklommen over lange heuvels, weinig schaduw: 82 km. Het lijf begint een beetje moe te worden, dus morgen een korte etappe van 40 km. Nu een week onderweg dus tijd voor een tussenbalans: - 5 landen - 702 km gefietst - 674 km opgeschoten - 28 km omleidingen/verkeerd gereden dus - 43% gevorderd - 0 keer regen ( 1 keer ‘s nachts) Toedeloe tot morgen.

12 July 2018

Ik was er al voor gewaarschuwd noord-oost Frankrijk is leeg of beter gezegd verlaten! Vandaag was de ambitie om Arriance te halen, ten ZO van Metz, 95 km. De camping wordt omschreven als eenvoudig. Ik had de keuze tussen 45 km, 172 km of deze. Het werd deze 😬 Vanmorgen moeizaam begonnen door nachtelijk bezoek aan het sanitair gebouw en de twee stopjes in de berm waren vanmorgen echt nodig... maakte me zorgen over die 95 km, maar gaandeweg knapte ik op. Vanmiddag heerlijk gefietst en ik begin het klimmen zelfs een beetje leuk te vinden. Maar verlaten dus... niemand tegengekomen... spookdorpjes nergens een bakkertje, winkeltje.. niets helemaal niets! Gelukkig had ik me voorbereid 5 l. water, brood, worst en energy-bars. Heerlijk geluncht in een bushokje. En toen de camping: ik sta nu helemaal alleen op een klein voetbalveldje in een verlaten dorpje naast de kerk. Er is niets behalve drinkbaar water. Gelukkig heb ik mijn Bevernoodrantsoen en een mooi uitzicht. Toedeloe tot morgen

11 July 2018

Heerlijk geslapen, ondanks de uitschakeling van de Rode Duivels.... ‘s morgen wakker geworden met het zachte ruisen van de rivier Sûre. Vandaag niet dezelfde fout gemaakt als gisteren en dus aan de juffrouw van de camping gevraagd of zij voor mij ontbijtje kon verzorgen. Om 9.00 op pad en via Ettelbruck en Mersch naar Luxemburg stad (wat een gekkenhuis). Om 15.30 aangekomen in Alzingen zo’n 15 km onder Lux-stad. 81 km gefietst... maar door wat omleidingen (gesloten fietsbrug) en wat navigatiefoutjes effectief 75 km opgeschoten. Dat is niet zoveel, maar de volgende camping (zonder omrijden) is 90 km verder en dat werd me iets te gortig. Nu dus tijd om een wasje te doen en een eigen potje ‘te koken’. Al met al een mooie dag: het zuur is uit de kuiten en de wind weer in de kop... Morgen naar Frankrijk 🚲🇫🇷😀 Toedeloe tot morgen

10 July 2018

Na alle hosanna van de afgelopen dagen, vandaag een wat mindere dag.. Dat begon al vannacht met een enorme hoosbui. ‘s Morgens was de tent nog behoorlijk nat... kon dus pas vertrekken toen die droog was: 10.00. Gisteren licht glooiend asfalt... vandaag niet echt: al na 5 minuten 1,5 km 12% stijgingspercentage op een onverhard pad: gekkenwerk. Dat bleef de hele ochtend zo en langzamerhand begon het missen van ontbijt zich te wreken. Zure benen, stoempen, afzien... lijden!!!! In Troisvierge een flink bord pasta en toen ging het al weer een stuk beter. Uiteindeljk aangekomen in Bockholtz, iets minder ver dan gehoopt. Maar de beloning is groot: een prachtige plekje aan een riviertje en nu samen met 30 Luxemburgers en Belgen voetbal kijken 😀 Toedeloe tot morgen...

9 July 2018

Na mijn lange epistel van gisteren vandaag een wat kortere update. Heerlijk geslapen in mijn tentje onder een kersenboom in Lemiers bij Vaals. 8.00 op, inpakken (gaat steeds sneller) ontbijtje en op pad. Eerst de ochtendspits van Aken overleefd en toen de Vennbahn op. Dat is een fietspad van 120 km, langs een oude spoorbaan tussen Aken en Troisvierge.... heerlijk geasfalteerd licht glooiend pad door de Eifel en het Belgische Hoogveengebied. Prachtige natuur... nauwelijks wind...half bewolkt...en maximaal 4% stijgingspercentage. Wat wil je nog meer. Eind van de middag aangekomen in Sankt Vith in België. Vandaag 105 km gefietst, 500 meter geklommen en 11 keer de Belgisch-Duitse grens gepasseerd. Ga ff lekker lezen en straks slapie doen. Toedeloe tot morgen.

8 July 2018

Kenne ge die uitdrukking de “Brabantse nachten zijn lang” ..da’s nie waar he.. dat klop nie.. althans niet voor mij. Wel voor Mierloianen, die gisteravond hun jaarlijkse bier- en wandelfestijn vierden. Godsodekloten... wat was ik blij dat, rond 01.00, de lokale Guus Meeuwis eindelijk zijn waffel hield. Daarna heerlijk geslapen in mijn nieuwe tentje en op mijn nieuwe matje 😴 7.30 rise and shining..ontbijtje, inpakken (moet de routine nog krijgen) en stipt 9.00 en route. Heerlijk gefietst weer, dankzij mijn vriend de wind...hoop niet dat die zich eerdaags tegen mij keert 😬 Tot Heerlen (80 km) alles onder controle, behalve wat stress mbt de batterijen van mij telefoon; tot Heerlen reed ik op Google Maps en vanaf daar start mijn routeboekje. Beetje verdwaald toen (ook op de fiets niet zo’n beste navigator, Pieter😉) Na 110 km vond ik het mooi geweest en heb een mooie camping gevonden tussen Aken en Vaals...in Vaals een ijskoud biertje en een lekker bord pasta! Toedeloe tot morge

7 July 2018

Het was een zeer voorspoedig eerste dag: zacht briesje in de rug en de zon deed, een beetje teveel, zijn best. Precies 120 km gereden in netto iets meer dan 6 uur, naar Mierlo. Met de nodige pauzes en wat vertraging van de twee veerponten, over de Lek en de Maas, was ik ongeveer 16.30 in Mierlo. Het tentje stond lekker snel (toch goed om van tevoren even te oefenen). En toen kwam Bart mij verassen met een bezoekje!!! Erg gezellig, natuurlijk een Bavaria gedronken, want hier brandt nog licht... of zoiets... En om deze super dag helemaal af te toppen een culinair Brabant hoogstandje op de camping 😉 Morgen etappe 2 naar Aken... en de eerste echte heuvels in Limburg. Heb er zin an!! En o ja Natascha kan jij aan Mark doorgeven dat de fiets als een zonnetje rijdt 👍🏻 Toedeloe tot morgen...
En route!

4 July 2018

Lieve vrienden en familie nog 3 dagen voordat ik op de fiets stap. 1560 km en 21 dagen scheiden mij dan van de Middellandse Zee. Vanaf zaterdag zal ik jullie dagelijks kond doen van mijn cyclische wederwaardigheden.... Volgens mij kunnen jullie reageren op mijn berichtjes en dat zou ik erg leuk vinden. En om Joop Zoetemelk vrij te citeren: “ Le Dramont is nog ver weg !”