Sweden, Thailand · 25 Days · 47 Moments · January 2019

Dagen som den kommer......

7 February 2019

Klockan 11.20 går flyget tillbaka till Sverige, landar 21.25, 17 timmar senare. En mellanlandning i Stockholm. En av dom få saker vi inte kan kontrollera är tiden, och den rinner fort iväg när man har det gött. Istället för att tänka nej jag vill inte så försöker jag tänka och stanna kvar i känslan och uppskatta tiden jag haft här❤️ Så med glädje lämnar jag denna plats för nya spännande äventyr hemma. Tack till alla er som följt mig på min resa ❤️

6 February 2019

Kineska templet

5 February 2019

Khao Khanab Nam (grotta) Blev en sväng med en longboat idag till en grotta där dom hittat skelett som är 27.000 år gamla. Vacker grotta iallafall, sen vidare till en fisk farm som ligger på floden.

4 February 2019

Blue pool (ej bad) Ca 600m från emerald pool ligger denna pärla 😊 Öppnar kl 10.00 Endast 2 personer här och fotar, så tyst och stilla. Bara djurens liv från djungeln som ljuder 🤗
Emerald pool ❤️ Perfekt tid att vara här 08.30 Ca 10 personer här. Bara att njuta av lugnet 😊
Ny dag nya äventyr. Idag bär det av söderut ca 50 km till emerald pool och hot springs. Stanna till efter ca 45 min på ett thai frukostställe. Man väljer vad man vill ha och plockar ner det i en korg och dom lagar det 😊 spännande Smakade kanon 👍

3 February 2019

Svettigt som... Men härlig känsla när man är uppe 😊 Stanna ca halvtimme och sen är det bara att ta 1237 steg ner. Väl nere blev det ett besök av en liten grotta där en del munkar bor i små (3-4kvm) hus med berget och djungeln som närmsta grannar. Kvällen så blev det helgmarknaden för lite mat och smoothie.
Morgon börjar med en promenad upp för 1237 steg. Tiger cave Mountain 😊 Härlig motion både för kropp och själ ❤️

2 February 2019

Tillbaka till piren som avslutades med en eldshow. En fantastisk tur som jag högt kan rekommendera (men som alltid upplevelsen är olika 😊)
Ett par stopp till för snorkling där massa små nemosar (färgglada fiskar) simmade omkring och titta nyfiket på en. Solnedgång på Ao Phra nang beach med solnedgång och mat på stranden ca 1.5 timme tills ljuset från solen försvunnit och enda stjärnklar himmel lyste upp. La mig ner uch bara kände, här kan jag lätt sova inatt 😊 Men allt har sitt slut så upp på båten igen och 10 min senare stannar båten och det är väldigt mörkt. Hoppa i ni som vill sa skepparn, och när man doppade sig så var det som magi av lysande plankton som klimmade runt en. Fantastiskt
Passera chicken Island (hmm undra varför du kalla den det 😉)
Ko Poda En paradis ö med kristallklart vatten skimrande turkost (kanske sa den färgblinda)
Igår kväll när jag frågade om det var ledigt på hotellet ett par dagar till (bokade bara 2 dagar ursprungligen) sa han vänta skall jag titta. Ohhh Sorry fully booked. Soo Sorry. Inga problem sa jag, jag hittar något annat. Imorse kl 09.30.bokade jag 2 dagar i krabi town 🤣 taxin kom kl 10.00 och hämta upp mig. Har bokat en 7 öars hopping med långbåt idag och blir upphämtad kl 12.00 😊 Ett stort tack till Ron och hans familj som varit så grymma på the jasmin resort ❤️

1 February 2019

Båttur till Railey Beach igen, kan man spendera några timmar 😊 Senare blev det en tur till krabi town där helg marknaden startat. Så god mat för nästan ingenting 😊

31 January 2019

Lite slapp på stranden några timmar med en bok får funka så länge 😉 Och en god Singha 😊

30 January 2019

Kvällen avslutades med bbq middag och en liten eldshow. Allt detta för 1000 bath (ca 280 kr) Fick ett bra pris av Read som vår guide heter,men så var det ju bara jag som dök upp utan att boka något innan 🤣 Härlig dag/kväll ❤️
Ett sista stopp innan hemfärd till hamnen blev en strand för att kika på solnedgången. Otroligt fint 💖 Så många färger för en färgblind att se 🤣
Ko Hong var den sista ön där vi åkte in mellan två klippor och en lite lagun visade sig innanför. Där stannade vi till för att ta ner två kajaker som vi hade på taket, så vart det lite paddling till stranden (ca 20 min) jag och en tjej från Frankrike fick en (ingen av oss hade paddlat kajak innan) men det gick kanon. Perfekt tid att komma fram. Dom flesta turbåtarna hade dragit sig tillbaka. Så en lugn, vackert ö att bara suga in. Blev faktiskt en simtur där med. Bad två ggr på samma dag hör inte till vanligheterna 🤣
Sedan vidare till LaoLading Island, för lite bad eller bara stosa runt lite. Jag valde det sistnämnda 😊
Lång men underbar dag/kväll 😊 Tog longboat från Ao Thalane ca en halv timme till en liten vik vid någon ö för lite snorkling. Många nemosar va det ❤️
Tuppen väckte mig idag eller vad det telefonen, kl 06.45 iallafall. Tänkte dra på tur, lite kajaking 😊 Hört om ett ställe ett par mil härifrån och tänkte jag startar tidigt eftersom jag inte bokat något. Väl framme efter ca 1 timme så visade det sig att tidvatten nivån var medel så man kan inte ta sig runt hela rundan. Så jag bestämde mig att ta en tur till paradise Island och Hong Island med långbåt och kajaka där. Just nu väntar jag för trippen börjar kl 13.00 Går ingen nöd på mig 😉 Härlig att prata med de lokala folket här 😊 Read (Guide) har visat mig runt vad dom har får aktivister här. Man kan hänga på att fiska både dagtid och nattetid, har även övernattning att erbjuda alldeles vid strandkanten. Vi får se hur dagen/kvällen tar sig ❤️

29 January 2019

Kvällspromenad i Ao Nang till solnedgång 😊 150 km på scootern samt 10 med benen 👍
Than Bok Khorani National Park. Ny dag, nya möjligheter. Idag blev det 50 km norrut till en National Park, kanske liten men fick ändå ett lugn att gå och strosa runt. Jag och scootern klickar rätt bra nu, så distansen är inga problem. Och man vet ju aldrig vad som kan dyka upp på vägen 😊

28 January 2019

Kvällsdax i Ao Nang
Ett äventyr kring Railey beach, visade sig att det fanns en Västra och en Östra, men den västra där man kom in med båten var den finare av dom. Finns även två till tonsai beach som låg alldeles intill västra Railey. Och en liten goding Ao Phra nang beach., och när jag gick emot den så naturligtvis upptäcker man en utmaning som lockar fram barnet i en. Rep uppför klippan som ledde till en utsikt punkt och en lagun. Självklart klättra jag. Fin utsikt över Västra och Östra Railey. För att nå lagunen så blev det klättring nedåt, ganska krävande. Japp svettning kom igång igen, ordentligt 😊 Kan rekommendera ett besök, finns även hotell eller enklare boende för att spendera någon eller några dagar 👍 Och apan tog min vattenflaska, dumt att ge sig i en fight med dom (kan bära rabies).
Railey Beach En vilodag för benen idag. Tog scootern ner till Ao Nang (5 km) och parkera vid stranden. Köpte en biljett tur o retur till Railey beach med en långbåt. Fick sitta ner och vänta ett par minuter till 8 platser var köpta. Follow me sa en ung kille och vi gick ner mot stranden. Vadade ut till båten och med en lite stegen var det bara att klättra upp. 10-15 min senare var vi framme vid en fantastisk vacker strand. Här skall man kunna slå ihjäl någon timme med en bok 😊

27 January 2019

Hon frågar hur min dag ser ut och som vanligt planerar jag bara något, sen händer alltid något 😊. Och det visade sig att även denna dag fick jag en guide som visade runt i krabi stad 😊
Vem bygger 30 cm höga trappsteg, jag vet 😣 Glad över att jag kom iväg så pass tidigt, en halvtimma senare uppe på toppen, något svettigare än innan 😊. Men härlig bris där upp och fin utsikt över berg, land och havsområde. När jag tar på mig skorna träffar jag Angy som jobbar i Krabi som engelska lärare och vi tar följe ner. Dryg halvvägs nere börjar apor synas och hon berättar att dom kan vara lite luriga och stjäla ens saker. Till och med hoppa upp på ryggsäcken och öppna och ta vad som finns där i. Minuten senare hoppar en apa upp på hennes rygg, klättrar runt henne och tar hennes vattenflaska, biter ett hål i botten och börjar dricka 🤣.
Tiger Cave Temple. Hitta en liten kulle till att besöka 😊 Vakna tidigt, hoppa på scooter och iväg ca 2,5 mil. Lite pad thai i magen för lite energi, hmm känner av gårdagens klättring i benen. Men va fan, det får ta den tid det tar. Otroligt att bygga ett tempel på denna höjd.

26 January 2019

Upp för en kulle och tillbaka 😊 Khao ngon nak 565 m Fantastiskt tur ca 4km uppför, bara ta det lungt och lunka, (ca3-4tim upp-ner beroende på tempo). Viktigt med mycket vatten. Jag stannade 1 timme på toppen och bara var 😊. Relativt lungt med folk, kanske 20 personer på toppen.

25 January 2019

Visade sig att både Jeremy (Nya Zeeland) och Conor (Australien) hade bott här i fyra år (vet inte varför dom var vid hotellet) men antar att dom inte hittade utan guide till grotta, vilket jag kan förstå. Dom frågade om jag ville hänga på och svalka av oss lite innan en lunch. Absolut sa jag (såklart) vem vill missa något 😊 Tog våra scootrar och drog iväg. Fantastisk litet ställe, lungt och helt klart vatten (tyvärr bada jag så fick inte tagit så många bilder) Färgglada fiskar sommade omkring och tog ett nyp någon gång ibland. En timmes avkylning och avslutning med en god lunch (150 bath). Trevlig dag 😊
Vakna 'imorse' kl 09.20. Wow 9 timmars sömn, kan bero på att man bor i ett knapp tyst område 😊. Gick ut och kika om det var något att äta (en rostad macka med marmelad med kaffe till) jaja vad kan man begära för 200 kr. Satt och åt min macka då jag hälsa på två killar som satt vid bordet intill. Visade sig att dom skulle kika på en grotta som låg alldeles i närheten, och dom fråga vad mina planer var för dagen. Hade planerat att gå en haiking till khao ngon nak, men hade velat starta tidigare då det är över 3km uppför. Vill du hänga på? Absolut svarar jag 😊. Dök upp en gubbe som skulle visa vägen och så bar det av. Promenera ca 20min uppför så var vi framme. Inte en människa där. Underbar lite pärla mitt i allt det vackra.

24 January 2019

Förkylningen har släppt och krafter börjar komma tillbaka 😊. Bokade färja och hotell på morgonen till Ao Nang. Färjan gick till Krabi och därifrån till Ao Nang med minibuss. Jag var sist att lämna då jag valde ett litet familjeägt hotell 5 km från stranden. Och när han släppt dom sista resenärerna så frågade han var det var jag ville se. Natur svarade jag, och han bodde kanska nära där mitt hotell var. Så jag checka in mina grejer och hängde med han till hans hem och lämna minibussen, hoppa på hans scooter och så tog vi en sightseeing tur. Först ut var Din Daeng DOI 10 min promenad upp till en utsiktspunk, sedan ett annat ställe jag inte minns manet på då han knappt kunde någon engelska. Iallafall väldigt vackert med en liten grund flod man kunde kajaka i om man ville. Avslutningsvis blev det något att dricka på ett charmigt café som var kreativt byggt bland alla träd. Han släppte av mig vid hotellet och jag frågade hur mycket han ville ha, ingenting sa han 😊 Såklart han fick 😉

22 January 2019

Två dagar till i hotellet på phi phi med en ständigt rinnande näsa, ögon och nysningar (gott med roomservice). Inget att gråta över 😉, bara att lida igenom. Fick tummen ut och ta mig till ett apotek och fick lite akut hjälp som gjorde susen.

21 January 2019

Tog en en dag till på phi phi öarna. Härlig atmosfär trots mycket turister. En dag vid stranden med Lars Kepler "hypnotisören". Klara av ca 2 timmar 😊 Otåligt varm idag pga nästan vindstilla. Inte lätt att vara ickebadare idag😉 fick hoppa i varje fastän kag låg i skuggan. Och förkylning på köpet antagligen pga AC på rummet. Livet är hårt 😊

19 January 2019

Idag blev det en morgonpromenad till phi phi utsikt plats. Ca 180 m en promenad på ca en halvtimme. Med över 30 grader räckte det att svettas den halvliter jag hade med mig. Relativ enkel dock. Där ser man två vikar tonsai village och loh dalom bay med bara 100m från varandra. På håll kan man skymta phi phi Leh.
Det är lördag ❤️ Fram med chipsen. 😉

18 January 2019

Här kan man tillbringa några dagar. Såg lite snoppen ut när jag sa att jag var ensam, men ibland får man lyxa till det. (75% rabatt var svårt att motstå). Bokade imorse kl 06.00. Första valet var ett vandrar hem, men blev något strul när jag skulle betala, så jag hittade på de här 😊. 3 dagar kan jag stå ut 😉
Passerade Koh Phi Phi Leh där filmen Beach med Leonardo DiCaprio. Beach en låg tyvärr påandra sidan.
Båtturen.. Trodde jag var i Indien ett tag men sedan märkte jag att det var nog en av få ggr dessa har rest. Agerera som barn men ändå härligt att se deras nyfikenhet och förväntan. Fotade och filmade tio ggr mer än kiniser och japaner 🤣. Personalen fick säga till dom om och om igen att sitta på sin plats tills dom säger till att det är ok att röra sig fritt, vilket tog ca 45 min. Total tog båtresan ca 2 Tim.
Ny dag, nya äventyr 😊 Väntar nu på taxi att ta mig till phi phi öarna i 3 dagar. Så får vi se vad dessa öar har att erbjuda.

17 January 2019

Utsikt punkt för tre stränder. Karon, kata, kata noi.
Karon beach Första jag la märke till var att det verkar vara mång ryssar här, såg även att det stod på ryska på butikerna. Men kan ha fel, stannade ju bara en timma 😉 Verkar vara betydligare lugnare än Patong.
Scootrar rundt lite idag 😊 Patong Kändes som en stor party stad. Kan tänka mig att det dönar på kvällen/natten. Lång strand, känns som det var ganska tom på stranden.

14 January 2019

Seg dag, ingen sömn på flyget och med ca 20 timmar bör man få några timmar. Landade kl 08.00 som skulle vara perfekt men fick krypa in på hotellet, ta en dusch och 2 timmar sömn (måste ju ställa in sig på denna tid). Ut och promenarede ca 12000 steg men fortfarande trött. 2 timmar till men känns som man somnat mitt på dagen och vaknar upp seg. Bara att acceptera att det är ok att känna sig så här fast huvudet var inställt på massor ❤️

13 January 2019

Snudd på business klass 😊 Maten kanon gott samt platsen är ju synd att klaga på. Tummen upp för Qatar airlines 👍 Hoppas dom håller lika bra standard på nästa drygt 6 timmars flygning.