Europe, Asia · 30 Days · 84 Moments · January 2017

Cleo & Robyn in India

31 January 2017

Robyn is geland! Dus de 'Van Bosstraten' familie is weer compleet! Dit betekent alleen nu toch echt dat onze India trip is afgelopen.... HET WAS GEWELDIG EN WE KOMEN ZEKER TERUG❤
Met de liefste verrassing ben ik thuis gekomen! Familie, lieve vrienden, ballonnen, bloemenkettingen en een bord met hele lelijke foto's❤ De trip is nu bijna over... alleen vanavond nog 'even' terug om Robyn op te halen...
Robyn en Shahrukh zijn ook helemaal ingepakt! Tot vanavond!

30 January 2017

India was geweldig, maar de maand is nu toch echt bijna voorbij.. Lieve mensen in Nederland, we sturen Cleo alvast naar jullie op! ✈️
Op het allerlaatste moment nog tijd gevonden om te lunchen met onze andere (en o zo lieve!) comedy friend: Atul!
Cleo voelt zich veel beter dan gisteravond, dus een ontbijtje gaat er wel in! Onze laatste dosa's.. En onze laatste quality time met Amber & Neyo.. Jup, de laatste dag in India is begonnen..

29 January 2017

In de avond heeft Daniel weer een show, maar wij doen een tour door de mall met zijn vriendin. Maar dan valt het eten bij mij (Cleo) toch niet zo goed, of ben gewoon uitgeput en klaar om naar huis te gaan.. Ik ben ziek. Na Daniel's show maar snel naar zijn huis gegaan om bij te slapen!
En ja wat doe je als je in Mumbai bent: eten! We ontbijten bij een bagel tentje en gaan daarna door om cocktails te drinken, wat appetizers te eten en toch ook nog wat te lunchen.. Oooooh we gaan dit eten missen!
Onze laatste dagen.. Laten we anders maar alvast een beginnetje maken met het inpakken..

28 January 2017

En dan weer een uur in de boot terug naar het vaste land 🌅🌇
Op Elephanta Island zijn geen olifanten te vinden (vroeger wel een olifantenbeeld, vandaar die naam), maar er zijn genoeg andere 'wilde dieren' te vinden: - apen (ja, Cleo heeft echt genoten 😒) - poserende Indians 😉 - koeien (vooral op het treinspoortje, dus wat zeurt de NS nou met blaadjes op het spoor?)
En vanuit de gate pakken we de boot naar Elephanta Island, om de Elephanta caves te bewonderen! Vooral het zes meter hoge driekoppige Sadha Shiva beeld 😱
Daniel heeft een show aan de andere kant van India, dus wij doen nog even een toeristisch dagje: Gateway of India & Taj Mahal Hotel 🏛 (We gaan nu echt bijna naar huis, en de cirkel is nu ook rond, Cleo was hier ook op haar eerste dag in India)

27 January 2017

We sluiten de dag samen met Daniel en z'n vriendin Shilpa af met cocktails, shots en veel dansjes💃🏽
Dan gaan we voor de tweede keer door naar de Canvas Laugh Club!
Onze eerste Bollywood film is een feit! Voordat de film kan beginnen, moeten we opstaan voor het volkslied. Maar dan kunnen we genieten: een drie uur lange film vol liefde, dans, verraad en wraak!
THALI TIME IT IS😍
Wij overleven het wel in hotel Daniel Fernandes 😇

26 January 2017

Vanavond konden we Daniel gelijk al in actie zien! Hi-la-risch (het Engelse gedeelte in ieder geval, alles in Hindi echt geen idee haha)
Na een uurtje vliegen zijn we weer in Mumbai! We hebben wel meer bagage dan de vorige keer, daar zal Daniel (onze host voor de aankomende dagen) vast erg blij mee zijn... 😳😂
En dan moeten we Goa weer verlaten😢 Maar.... hoe gaan we die hangmat meenemen? ... Door hem in Robyn's flightbag aan haar backpack te ducktapen😇

25 January 2017

We sluiten onze tijd in Goa af met een diner met onze Aussie friends, waar we natuurlijk nog ff de kans grijpen om te genieten van verse kingfish.
Van al dat shoppen moeten we natuurlijk ook ff uitrusten. Dus.... we gaan lekker lunchen in de beach huts😊😊
Goan Wednesday Flea Market! Dat betekent veel afdingen, maar vooral: veel kopen!!!

24 January 2017

Vanwege de verkiezingen gaat alles deze maand rond 11 uur dicht. Maar dan gaan we toch gewoon wat eerder naar de club???!!
En dan hebben we burgers! Met bacon! En RUNDVLEES!!!
Vandaag pakken we toch nog één keer de scooter om naar little vagator beach te rijden! Het duurt ff, maar dan heb je wat: een afgesloten strand, waar we lekker wat drankjes doen en vervolgens nog aan onze tan willen werken. Als echte gierige Nederlands kiezen we ervoor om niet te betalen voor de strandbedden en tussen de koeien op het strand te gaan liggen 😇

23 January 2017

Wij eindigen onze dag met een lekkere mohito en een 'goan sunset' Cheers!
Scooter gehuurd op jacht naar de ATM (werkende pinautomaten zijn hier zeldzaam), en onderweg een kleeeein scooterongelukje gehad. Robyns voet vs andere scooter.. Maar naast een geschaafde voet en misschien een lichte kneuzing, I survived! Daarna zelfs nog doorgereden om wat hostelvrienden af te zetten in Calangute Beach 💪🌴☀️ En twee keer aangehouden door (waarsch corrupte) politie, maar 0 boetes gekregen! We're unstoppable!

22 January 2017

Vandaag verplaatst naar ons tweede hostel in Goa (Anjuna Beach): Funky Monkey Hostel. Was een hele verhuizing, want Robyn heeft een impulsaankoop gedaan op de saturday night market: een zittende hangmat (hmm, nog twee vluchten op de planning met deze enorme bagage, dat wordt interessant..) (Oke helemaal vergeten foto's te maken, maar het was echt het chillste hostel waar we zijn geweest!!!)

21 January 2017

THE Saturday Night Market of Goa: een enoooorme markt. Zoveel kraampjes dat je niet weet waar je moet kijken, heerlijk eten van over de hele wereld en live muziek. Heerlijke zaterdagavond. Ons 'tripje' naar Hampi heeft ons alleen wel een beetje gesloopt, waardoor we 'al' om 12 uur de taxi naar ons bedje nemen🙄🙄
Drankjes, live jazz en de ondergaande zon ❤
Onze eerste hostel in Goa (Anjuna Beach) is Roadhouse:)
En dan weer met de bus terug naar Goa. De meneer van de informatiedesk op Mapusa bus station: "Waar die bus gaat? Daar in de hoek ergens.. Wanneer? Weet ik veel" Hier een sfeerfoto van Cleo 'daar in de hoek ergens' met een leeg kopje chai om half 7 's ochtends

20 January 2017

Last but not least: de Virupaksha Temple. Een hele indrukwekkende tempel, midden in het oude centrum van Hampi. In deze tempel woont Lakshmi, de tempelolifant. We besluiten om geen 'blessing' aan haar te vragen, want het is eigenlijk best zielig.. Ze staat hier de hele dag aan een ketting om geld aan te nemen voor een trucje..
Op de meeste plaatsen zijn we helemaal alleen, maar in een paar tempels zijn er ook schoolklassen, die van een afstandje zenuwachtig naar ons giechelen. Totdat dit jongetje aan ons vraagt of wij een foto van hem willen maken:) en daarna wil ineens iedereen!
De rest van de dag bezoeken we nog heeeel veel andere tempels en prachtige ruïnes, waar we in alle rust doorheen kunnen dwalen! Deze stad is net een filmset!!!
Na we de apen kwijt zijn geraakt kunnen we pas echt genieten van het uitzicht! 😍😍😍 Ehh.. Eenmaal beneden, zijn we ineens aan de andere kant van de berg..? Hike numero drie, op zoek naar onze tuktuk
En gelijk de volgende 'hike': 575 treden naar boven richting de monkey temple. Hoe hoger we komen, hoe meer apen we zien.. En eenmaal aan de top kunnen we ze niet meer ontwijken.. (zie laatste foto, dat is Cleo onder al die apen:p)
Omdat we maar 1 dag hebben besluiten we om met de tuktuk het hele gebied in en rondom Hampi te verkennen (met een driver, maar ook met Cleo achter het stuur!)
We komen om 6u 's ochtends aan met de bus en worden daar opgewacht door een groep hongerige tuktukdrivers.. Ze klimmen zelfs door de ramen van de bus! Maar wij drinken eerst onze morning chai, en besluiten daarna de zonsopgang te gaan bekijken. Beetje onverwachte hike zo vroeg in de ochtend, maar dat is het 100% waard. Dit is het prachtige Hampi!

19 January 2017

En dan gaan we al weer door voor een dagje Hampi! En daar hebben we veel voor over: 30min met de local bus van Anjuna naar Mapusa + 30min local bus van Mapusa naar Panjim + 8u in de sleeper bus (achterin..) van Panjim naar Hampi! Wel een speciaal gedeelte voor vrouwen in de bus, en spugen in de bus is verboden🎉🎉🎉

18 January 2017

.. om daar de sleeper-trein te pakken, richting Goa. Bye Kerala, we loved your food/vibe/sun! 🍲✨🌞
En dan verlaten we Fort Kochi, met deze 'zeevaardige' ferry naar Ernakulam..
Naar de spice market geweest, om alvast wat ingrediënten in te slaan voor de recepten die we van Mrs Leelu hebben geleerd 🍴
Nog een stukje Hollands koloniaal verleden bezocht in India: the Dutch Palace! (Geen foto's van de binnenkant, dat mocht niet, en geen foto's van de Synagoge waar we ook zijn geweest, zelfde verhaal)

17 January 2017

Vandaag kregen we een kookles van Mrs Leelu, in haar eigen keuken! We hebben heel veel aantekeningen gemaak, dus hopelijk kunnen we dit in Nederland een keer voor jullie maken, want het was echt HEERLIJK!

16 January 2017

Momenteel is er hier de Kochi-Muziris Biennale (de 3e editie vd allereerste grote kunstmanifestatie in India!). Het is een contemporary art expositie met kunst van lokale en internationale kunstenaars. We begonnen met een lunch in het Kashi Art Café (1e foto) en daarna zijn we naar de hoofdlocatie gegaan, waar we een tour kregen langs meerdere (multimediale) kunstinstallaties, performances en work-in-progress. De meest indrukwekkende installatie was niet goed op een foto te vangen: 'Sea of Pain' van poëet Raúl Zurita. Tot aan onze knieën in het water lopen we door een donkere hal richting zijn gedicht, over Galip Kurdi (de broer van Aylan, het jongetje van de bekende vluchtelingenfoto)
Dit is St Francis Church, de oudste Europese kerk in India. Eerst de Portugezen (Vasco Da Gama is hier zelfs begraven, voordat hij naar Portugal werd verplaatst), toen de Nederlanders (die alle andere kerken vernielden en deze kerk protestants maakten) en tot slot de Britten. Uiteindelijk was het bezoekje aan de kerk minder spannend dan gedacht.. De streetart in de wijk hier omheen was eigenlijk veel interessanter!

15 January 2017

Zijn we lekker aant eten, komt opeens Maura langslopen (studiegenootje van Cleo) 😱😱 We kletsen bij en gaan samen met haar vriendin naar de grootste mall van India: LULU MALL! In onze backpackkloffies lopen we vervolgens 2 uur lang, langs veel te fancy en 'dure' winkels. Met sluitingstijd scheiden onze wegen helaas alweer. Goede vlucht Maura zie je in februari weer op de uni....
Vervolgens lopen we door naar de Chinese Fishingnets, een ouderwetse vis-vang-constructie (wordt nog steeds gebruikt). Verderop is Mahatma Gandhi Beach, waar wij zelf liever niet zwemmen (smerig!), maar de locals wel (met kleren aan) het water in gaan. We eten ook nog een vers visje (vandaag nog gevangen in de Chinese Fishingnets) 🐟 Bij onze nieuwe facebookvrienden van Salt 'N Pepper Streetfood
Wij zijn inmiddels in Fort Kochi! Één vd eerste dingen die we doen is een chipje eten aan het water. En wat voor chips (verse!) We delen een chipje met de oude (en ietwat demente) Aslam, die al z'n hele leven in Kochi woont. Samen kijken we naar de dolfijnen, kletsen we over Nederland en bedenken we ezelsbruggetjes voor onze namen zodat hij die kan onthouden haha (Shakespeare>Cleopatra>Cleo en Reuben>Robyn)
We deden deze backwater tour niet alleen: Allereerst grote nani voor de soma crew (kapitein/kok/bootjongen)! Maar vooral bedankt Rafael en Natalia voor het gezelschap! Dit pasgetrouwde stel uit Brazilië/Argentinië is voor hun honeymoon naar India gekomen om de muziek te bestuderen (hij is gitarist en zij drumt; voor haar all-female band Google 'Las Taradas'!). We hebben de hele avond gekletst over bier, voetbal en natuurlijk: Indiase muziek!

14 January 2017

HAPPY BIRTHDAY! Oke, Cleo is pas in maart jarig, maar vandaag krijgt ze toch alvast een pre-bday-cadeau: Een volledig verzorgde overnachting op een houseboat 🚢 We varen door het enorme backwater netwerk van riviertjes en meren, langs kleine dorpjes rond Alappuzha. Onderweg kopen we nog een verse kingfish, die de kok vervolgens voor ons bereidde. Het eten was heerlijk & het uitzicht was PRACHTIG!

13 January 2017

Ultiem ontspannen: Van het uitzicht genieten en vervolgens een heerlijke ayurvedic massage🤗🤗
We beginnen langzaam te leren wat we nou eigenlijk bestellen😅😅
WE ARE IN PARADISE 🌴 (Varkala Cliff - Kerala, Gods own county) Maar misschien toch maar even terug naar ons huisje, want volgens mij hebben we de Delhi Belly uit het noorden meegenomen..
Vredig wakker worden in onze eigen bamboo cottage bij de cliff van Varkala Beach😇 Wel ff wennen zo zonder constant getoeter, geschreeuw en chaos!

12 January 2017

Nog met de koeienpoep uit Varanasi onder onze schoenen stappen we het vliegtuig in, eerst naar Delhi, dan door naar Thiruvananthapuram. Daar worden we opgewacht door een chauffeur met het bordje 'Ms Lia' (aka Cleo) en een hele fancy auto om ons naar ons verblijf in Varkala te brengen. Het contrast kon niet groter zijn! Onderweg komen we bijna 20 kerken tegen, het is hier 20 graden warmer, en het blijkt hier een soort Britse badplaats te zijn..?

11 January 2017

En dan nog even onze laatste avond verdwalen door de kleine marktsteegjes van Varanasi. Holy city of Kashi, you have been wonderful! ✨
Om bij te komen trakteren we onszelf op een lassi, maar niet zo maar eentje: Een verse lassi van the original Blue Lassi Shop!
Vanmiddag zijn we naar de Manikarnika Ghat gegaan; burning ghat, waar Hindi crematieceremonies worden volbracht. Uit respect voor de overledenen hebben we geen foto's gemaakt. We zaten hogerop op een afstandje en zagen hoe versierde pakketjes (lichamen verpakt in doeken) in de Ganges werden gedompeld, en een aantal brandstapels. Tot ineens een lichaam op nog geen 10m afstand op een houtstapel wordt neergelegd. We zien eerst alleen zijn voeten, maar tijdens zijn ceremonie zien we ook zijn gezicht. Een jonge man, gok rond de 40 jaar. Zijn gezicht wordt weer toegedekt en de stapel wordt aangestoken. Zijn familie komt om ons heen staan (alleen de mannen mogen aanwezig zijn). Eerst lijkt iedereen nogal emotieloos, maar dan breekt een jonge jongen, die de ceremonie moest leiden. Van een afstandje zijn het absurde 24/7 crematierituelen (aan de lopende band worden er lichamen aangevoerd), van dichtbij is het intiemer en heftiger. Een hele indrukwekkende ervaring!
Eigenlijk wilden we vandaag helpen op de Badi Asha school, maar we kwamen daar iets te laat achter dus was er niet echt iets voor ons om te doen. Wel gesproken met Sunny en haar vriendinnetje, twee hele schattige scholieren op deze geweldige school. Mocht iemand ooit nog naar Varanasi komen (zeker als je op zoek bent naar long term volunteerwork), kijk zeker of je iets kan betekenen voor deze Learn for Life School. Meer over dit top project is te lezen op http://blog.learn-for-life.net
In Noord-India hebben we al een paar keer last gehad van een power-out (dat betekent geen licht, maar bijv ook geen warm water in de douche!). Gelukkig is er in onze straat een team van deskundigen om dit probleem op te lossen.. Slaan met een stok op de loshangende elektrische draden..

10 January 2017

Overspoelt met sjaals, broeken, shirts, jurken, tafelkleden, dekbedden, kussen, tafelopers en alles ertussen... ook wij moesten er vanavond aan geloven 😅😅
We hebben onze religieuze dag afgesloten met het meest indrukwekkende so far. Een boot tour over rivier de Ganges langs verschillende ghats (o.a. langs de openbare crematies in de burning ghats, en de grote lichtceremonie in de Dashaswamedh ghat). Beetje jammer dat ik mijn kaarsje voor goede karma in het water liet vallen.. hopelijk is die van Robyn genoeg voor ons allebei😳
Als afsluiter van onze tuktuktour door de kriegelstraatjes van Varanasi: een bezoekje aan de Mehrotra Silk Factory
Vandaag de hele ochtend op pad geweest met onze tuktukchauffeur Seva! Zes verschillende tempels bezocht en heel veel heilige rituelen mogen aanschouwen! Dat betekent dus vaak schoenen uit en aantrekken en veel heilige bomen, muren, palen en vloeren aanraken. Met een beetje afkijken en met de hulp van studenten uit het universiteitsgebied hebben wij ook gebeden en geofferd (al weet ik niet echt helemaal waarvoor?)

9 January 2017

Jaaaa, een warme douche! Gelijk shampoo gescoord! En misschien is het nu ook wel eens tijd om die kleren te wassen..
Eerste ervaring in Varanasi: het lekkerste eten (heerlijke masala dosa en nog wat andere dingetjes, we hebben geen idee wat we bestellen:p) én de smerigste keuken. Als we morgen nog niet ziek zijn, hebben we officieel super powers..
"There is no place in the world, or even in the entire solar system, so sacred as our sacred city Kashi (Varanasi), nor a place full of divine as it is". Oke. Onze eerste avond werd ons iets te spiritueel, wanneer we per ongeluk bij een 'wijze' baba en zijn familie terechtkomen die kleien beelden maken voor een heilig festival. We volbrengen een paar vage rituelen (o.a. spreuken opnoemen en vuur snijden?) en de baba leest onze handen: ons gezin bestaat uit 5 personen, Robyn heeft ooit een ongeluk gehad, en Cleo is te goed voor jongens omdat ze een godin is. Maar ook: Robyn is de middelste, en onze ouders zijn echt gescheiden. Nee? Oh, dan heeft je moeder een affaire. Just so you know pap..

8 January 2017

Met de trein van Agra naar Varanasi: die ging natuurlijk niet. Dit keer geen scam, maar oprecht gecanceld (waarschijnlijk omdat de trein al langer dan 12 uur vertraging had). Dan maar met de nachtbus! Deze vertrok gelukkig maar 1,5 uur te laat! Na een hobbelig nachtje moeten we toch nog wel even een tijdje rijden (bus deed er uit eindelijk ruim 7 uur langer over dan gepland, en toen nog 1 uur in de file met de tuktuk), maar nu zijn we er: Varanasi!
Ik (Robyn) was heel jaloers dat Cleo al helemaal bruingebakken vanuit Australië kwam (zeker nu we in het koude/mistige noorden zijn), maar vandaag stond mijn witte huidje in de belangstelling hoor! Met heel India op de foto geweest #hollandsnexttopmodel #whiteprivilige?
En daar is ze dan dames en heren, één van de zeven wereldwonderen: de Taj Mahal! Echt heel indrukwekkend! Al onze transportstruggles dik en dwars waard!

7 January 2017

En dan gaan we weer terug naar het station, waar onze trein maar 2u vertraging blijkt te hebben.. Onze namen staan op de trein geplakt, we hebben nog ruim de tijd om een 'executive' thali te eten, and we are off to Agra!
Hier nog vrolijk in een auto (automatische rickshaw) nadat verschillende 'behulpzame' Indiërs ons op het station hadden verteld dat onze trein 'heeel' erg vertraagd was en wij in de 'officiele' tourist office een oplossing konden vinden. Alle treinen reden niet, alle bussen waren vol voor de komende drie dagen.. Zelfs nog 'official transportation officers' aan de telefoon gehad om dit te bevestigen.. Enige optie om naar Agra te reizen: een taxi voor 20000 indian rupies (ong 300 euries !!!!!). Gelukkig zijn we te gierig om in deze scam te trappen, maar jeeezzz wat een top acteurs zijn deze oplichters! Op straat weer doorgestuurd naar de 'echte' one and only tourist office, waar alles zich gewoon nog een keer herhaalde ...

6 January 2017

Binnenlandse vlucht 1: van Mumbai naar het enorme Delhi ✈️
En het is nog steeds feest bij de buren! Voor de verjaardag van de guru zijn ze van plan om met ruim 2000 mensen te eten in de 'Gurdwara Guru Nanak Darbar' tempel. En wij zijn uitgenodigd! (We moesten wel eerst wassen, hoofd bedekken en blessings geven/krijgen, maar daarna heerlijk gegeten!). En natuurlijk gewoon weer vuurwerk knallen midden in de nacht, tussen al het chaotische verkeer in.

5 January 2017

En 6 uur 's ochtends is er ineens een enorme vuurwerkshow voor de deur van het hostel, incl gezang, dansshow en optocht. En een gratis ontbijtje gekregen van deze mensen (ja, dat was heel spicy), want het is blijkbaar "350th anniversary of the 10th Sikh Guru, a spiritual master, warrior, poet and philosopher".

4 January 2017

Chillen op het balkon van ons hostel in Mumbai!
Tussenstopje in Dubai! ✈️

3 January 2017

Nog even eten bij Loetje in de Pijp en uitgezwaaid worden door deze lieverds, om vervolgens in een dikke Airbus te stappen (twee verdiepingen 😱! Nog een keer eten!). Cleo, ik kom er aan! ✈️

2 January 2017

In de struggle van het geld en het fixen van het simkaartje, heb ik (Cleo) op mijn eerste dag al op een scooter door de stad geraced en heb ik ook al wat sightseeing kunnen doen: The Gateway of India en The Taj Mahal Hotel. Het plan was om meer te zien maar de jetlag en het verkeer zorgde ervoor dat ik gewoon terug naar het hostel ben gegaan. Hopelijk kan ik morgen de simkaart activeren, zodat ik geen 'dure' taxi's hoef te kopen en gewoon Ubers kan nemen. Nog twee nachtjes slapen en ik zie Robyn weeeer!!
Terwijl ik (Robyn) nog druk bezig ben met het inpakken van m'n backpack, scheurt Cleo al op een scootertje door Mumbai! Tijdverschil van 4,5 uur, maar belangrijker: temperatuurverschil van ong 30 graden! Ik denk dat ik morgenavond ook maar eens die kant op kom...