New Zealand · 16 Days · 14 Moments · February 2017

Nya Zeeland och Perth februari 2017

19 February 2017

Vilken dag! Vilken värme! Det blev en riktig slappedag! Morgonpromenad längs med sjön, sol och bad några timmar och sedan chilla på balkongen och njuta av utsikten!

18 February 2017

Från Dunedin till Queenstown. Queenstown är äventyrens stad om man är ung. Här ska man komma i kontakt med sina rädslor genom bungyjump, hangglidong, skydiving och allt annat "otäckt" man kan tänka sig. Det är lite som Båstad på sommaren - alldeles för mycket plats på för liten yta. Vi promenerade en sväng i centrum och passade på att prova den välkända Fergburgaren. Nästan lika goda som Mickes hemmagjorda burgare. Inga småburgare så mätt blev man i alla fall.

17 February 2017

Andra dagen i Dunedin besökte jag först George street normal school där jag träffade Jo och hennes åldersblandade klass för att starta ett samarbete. Sedan besökte vi världens brantaste gata - Baldwin street, lunchade i stan och eftersom det var strålande sol begav vi oss till St Claire's beach. Det blev inte som vi hade tänkt vi hamnade bredvid en man från Dunedin som pratade och pratade så vi fick inte gjort något annat än att lyssna. Innan vi körde till motellet stannade vi vid St Kilda beach.

15 February 2017

Första dagen i Dunedin tillbringade vi på Otago peninsula. Vi såg sälar, skarvar, en liten blå pingvin och ALBATROSSER! Det var verkligen mäktigt!
Sedan var det dags att ge sig av från Christchurch till Dunedin. Färden gick på spikraka vägar över slättland. I den västra horisonten syntes bergen. Vi stannade i Timaru för att äta lunch vid stranden, men där var trist och luktade rutten fisk så vi körde vidare. I St Andrews hittade vi en fantastisk strand, även om man inte fick bada där pga starka strömmar. När vi kom till Oamaru tog vi en paus. Vi besökte de udda affärerna i hamnområdet och körde till stranden där de gulögda pingvinerna håller till, men de var inte hemma. Det tog längre tid att komma till Dunedin än vi trott, men till sist var vi framme.

14 February 2017

Det blev ingen Trans Alpine Railway eftersom några träbroar längs spåret hade brunnit. Det blev en regnig bussresa genom det vackra Arthurs pass - nästan inga bilder eftersom bussfönsterna var våta av regnet. Christchurch mötte oss med solsken. 2010 och 2011 drabbades staden av två stora jordbävningar. Hela staden är fortfarande som en stor byggarbetsplats. Under tiden vi var där drabbades en del av staden av en stor brand. Många av de som förlorade sina hem i jordbävningen blev åter drabbade. Enligt en Māorilegend är det jordemoderns barn som är instängd under jorden och vill ut som orsakar att jorden rör sig.

13 February 2017

Sedan var det dags att ge sig av från Pohara till Greymouth. Vi började dagen med att besöka södra halvklotets renaste källa - Waikoropupu springs. Sedan gav vi oss iväg genom bergen mot västkusten. Dramatisk kustremsa mötte oss. Vid Pancakes rocks tog vi en paus. Greymouth är en liten håla som är lika trist som det låter...

11 February 2017

En dags vandring i Abel Tasman. Började med att åka vattentaxi söderut till Onetahuti och gick sedan tillbaka norrut till Totarananui. Fick vänta på ebben i Awaroa. Underbara stränder med guldgul sand och vandringsstigar genom frodig skog som klättrade i kringelkrokar längs med och uppför bergen. Strålande sol från en klarblå himmel. Vattnet var kallt men nu har vi båda badat i Tasmanska havet.

10 February 2017

Förmiddagen ägnades åt kajakpaddling i norra delen av Abel Tasman. Eftermiddagen blev en tur mot Farwell Spit. Vi kunde inte gå ut där eftersom 400 valar strandat där och det var fullt med folk som var upptagna med att försöka rädda valarna. Vi besökte Cape Farwell - Sydöns mest nordliga punkt och Wharariki beach - stranden som är en av de tio bakgrundsbilderna på din dator.

9 February 2017

Idag tog vi oss från Nelson till Pohara över Takaka Hillars kringelikrokiga vägar. Först gick det upp upp upp och sedan ner ner ner. Strax innan vi nådde Tekaka Hills stannade vi på Rabbit Island för Micke var sugen på ett lunchdopp.