Argentina · 11 Days · 9 Moments · February 2019

Buenos Aires

8 March 2019

Da er det takk og farvel til Buenos Aires, nå skal vi videre til Salta for så å ta bussen videre til Bolivia! Vi skal lande i Salta 17:00 også går bussen derfra 22:00. Vi har hatt noen utrolig bra dager i Buenos Aires med mye morro og flotte opplevelser! Gleder oss masse til å reise videre og se enda mer😍.

7 March 2019

Da har vi kommet til den siste dagen vår i Buenos Aires. Dagen i dag ble brukt i Palermo. Det var stekende sol så vi orket ikke å stresse rundt. Vi endte etterhvert opp i en park der vi slappet av og solte oss en times tid. Da vi skulle tilbake til leiligheten fant Hanna ut at hun ville ta en tur innom frisøren. Frisøren var ekstremt effektiv og klippet håret hennes på under 5 minutter haha! Det ble kanskje litt kortere enn hun hadde planlagt, men jeg synes i alle fall det var veldig kledelig. Jeg bestemte meg for å stusse håret litt foran speilet i leiligheten, så det ble hårklipp på 2 av 3. På kvelden ble det luksuriøst måltid på en restaurant som Guillermo har anbefalt, som Obama visstnok skal ha spist på! Det var utrolig godt, men vi slet med å få i oss alt!

6 March 2019

I dag tok vi turen til Tigre som er en by rundt 30km fra Buenos Aires sentrum. Byen hadde vi fått anbefalt av en sjåfør vi har sittet på med tidligere og gjennom Tripadvisor. I den første sjappa vi gikk inn i var det en utrolig søt butikkeier. Han var veldig engasjert, viste oss bilder av familien sin og fortalte oss med det minimale han kunne av engelsk at han hadde vært på ski i nærheten av Norge. Da vi gikk fra butikken løp han etter oss og ga oss noen søte pins. Selv om det var tydelig at det var en helge-by, var det likevel mange skjønne sjapper, fine farger og mosaikk å se. Det ble en vellykket tur til Tigre og da vi kom tilbake til leiligheten kjørte vi på med norsk taco til middag! Planen var egentlig å prøve ut nattelivet i Buenos Aires og komme oss på en klubb, men i og med at det er onsdag fant vi ut at det meste var stengt. Vi valgte derfor å finne en bar. Det resulterte i at vi ble kjent med de som jobbet der, fikk masse gratis og ble der til langt på kveld, veldig gøy

5 March 2019

Da vi kom fram til Tango Porteno, som forøvrig er det største tango showet i Buenos Aires visstnok, sa de at det ikke var flere billetter tilgjengelig til kun showet. Vi ble derfor nødt til å kjøpe VIP billetter ettersom vi hadde bestemt oss for at dette måtte vi få med oss. Det var et vanvittig bra show og vi satt alle tre måpende nærmest hele forestillingen! Danserne var utrolig flinke og det samme gjaldt sangeren og de instrumentelle. Med VIP billetten fikk vi inkludert drikke og empanadas så selv om vi var rimelig mett etter middagen måtte vi nesten ta nytte av det og proppet i oss litt empanadas likevel. Kjempe vellykket dag og kveld, det var så morsomt!❤️
Dagen i dag har vært svært innholdsrik. Vi startet dagen med å dra til Cementerio de La Recoleta, som er en gravplass for de mest bemerkelsesverdige, blant dem er det for eksempel presidenter og Nobelpris vinnere. De var gravlagt i utrolig vakre hvelv som er på størrelse med hus! Etter det vandret vi litt rundt på et marked utenfor gravplassen før vi spiste lunsjen vår i en park utenfor Jardin Japones. Deretter tok vi turen inn til den japanske hagen. Her tittet vi rundt en liten stund og hadde egentlig gjort oss klare for å dra fra parken da de plutselig satte i gang et show der en rekke barn og ungdom danset en tradisjonell dans og spilte trommer. Det var ganske annerledes, men veldig kult å få med seg! Til middag lagde vi laksetaco og gjorde oss klare for tango show som vi fant ut at vi måtte få til å dra på!

4 March 2019

Det var helt absurd å se hvordan det kunne være så stor forskjell fra ene siden av gaten til den andre. Vi ble også fortalt av Guillermo, Airbnb-eieren, at det var ekstremt mye narkotika og kriminalitet i den fattige delen av byen. Vi fikk et godt innsyn i byen og lærte mye interessant av Guillermo. Etter vi hadde kjørt rundt ble vi sluppet av på et kjøpesenter der vi vandret litt rundt før vi dro tilbake til leiligheten.
Vi våknet opp til høljende regn og det hadde blåst så kraftig at kjøkkendøra hadde satt seg helt fast og vi fikk den ikke opp. Vi ble derfor nødt til å klatre gjennom vinduet fra badet inn til kjøkkenet for å åpne døren fra innsiden. Prosjektet funket relativt greit, vi fikk opp døren, men både kjøkkenbordet og litt av tuppen på fingeren til Oda ble delt i to! Etter frokost fikk vi tilbud av Airbnb eieren om å bli kjørt rundt i byen og få en liten omvisning ettersom det regnet. Han viste oss litt av hvert, men det mest sjokkerende var å se det vanvittige skillet mellom den rikeste og fattigste delen av Buenos Aires. Jeg har lagt ved et bilde jeg fant på Google for å illustrere, men det så veldig mye verre ut i virkeligheten. Recoleta er den rike delen av byen, som man kan se i bakgrunnen med de høye bygningene, mens rett på andre siden av broen lever store familier i bittesmå container-lignende bygg, conventillos kaller de det.

3 March 2019

Da er vi tilbake i Buenos Aires! Vi landet i går kveld klokken 22:00 og var fremme ved Airbnb-en rundt 23:00. Vi fikk noen timer i El Calafate før vi dro til flyplassen, så vi fikk tatt en siste titt innom de forskjellige butikkene før vi dro. De hadde utrolig nok ikke noe særlig fra selve merket Patagonia, som er ganske populært i Norge, men vi fant likevel mye fint. I dag har vi gått rundt på San Telmo søndagsmarked som er et gigantisk marked like i nærheten av der vi bor. På markedet har de haugevis av boder der de selger alt fra knapper og annet smått til flott sølvtøy og masse mer! Det var utrolig kult å se alt de hadde og vi endte naturligvis opp med å kjøpe litt av hvert. På kvelden ble det mexicansk taco på et sted vi hadde sett tidligere på dagen, det var dessverre ikke så imponerende, men mektig var det nå i alle fall. Vi har hatt en veldig bra dag, men vi er alle ganske utslitt og klare for senga nå. De første bildene fram til nr. 7 er foresten fra El Calafate, resten er BA.

25 February 2019

Vi landet i Buenos Aires klokken 10:00 etter en to timers flytur fra Chile. Så fant vi fram til et hostel nær Palermo som vi skal bo på i natt. Vi fikk lagt fra oss bagasjen på hostellet og tok så turen til en park i Palermo. Der leide vi en sånn tråkke/padle båt som de hadde i et lite vann i parken. Det var en veldig fin måte å få sett seg rundt i den flotte parken på. På kvelden ble det restaurant med empanadas til forrett og mye annet digg til en veldig billig penge. I morgen tidlig kommer Hanna og så skal vi fly ned til El Calafate, vi gleder oss veldig!