Nepal · 24 Days · 24 Moments · March 2019

Bart & Beau in Nepal

23 March 2019

Nog een laatste sightseeing tour in de Kathmandu vallei met gids Rita. Ze neemt ons mee naar de koningssteden Patan en Bhaktapur. Een wirwar van kleine straatjes, stupa’s en hindu-tempels, waaronder één van de hoogste tempels ter wereld. Nadien is het tijd om onze reis huiswaarts te starten. Bye-bye Nepal, we komen gegarandeerd terug!🇳🇵

22 March 2019

Terugkeer richting Kathmandu: bijna 8 uur onderweg dwars door het stoffige binnenland. Eenmaal in Kathmandu aangekomen gaan we nog souvenirs shoppen en steak eten (Bart dan toch 😅).

21 March 2019

Vandaag bezoeken we de World Peace Stupa: we steken met een kleurrijk bootje het Fewa Lake over en stappen het laatste uur naar boven. Vanop de stupa heb je prachtig zicht over het meer en de achterliggende bergen: Annapurna 1 tot 4, Manaslu, Macchapuchare,... We volgen de route door het bos terug naar Lakeside. Helaas verdwijnen de bergen achter de wolken, dus is het niet de moeite om naar een ander viewpoint te gaan. Tijd voor een shopping spree! 💸

20 March 2019

🌈 Happy Holi! Vandaag feesten we mee met dit Hindu festival om de start van de lente te vieren. Mensen dansen op straat, spuiten elkaar nat en gooien met verfpoeder. Er is zelfs muziek aan het meer. We zien de zotste dansmoves en uitbundige Nepali’s. Iedereen wil met ons op de foto, en als toerist krijg je een extra dosis verf op je kop gesmeerd. (Gelukkig hebben we een goedkoop t-shirtje voor de gelegenheid gekocht) We ontmoeten ook twee Belgen, Leonie en Josse, waarmee we in frituur ‘number one’☝🏻(uitgebaat door Antwerpenaar Luc!) een Belgisch pak friet eten.

19 March 2019

We reizen van Chitwan met de bus naar Pokhara, opnieuw een dikke 6 uur onderweg. Eenmaal aangekomen duurt het niet lang voor er een onweer losbarst. We verschuilen ons in bars en onze kamer in Baba Lodge, vandaag gebeurt er verder niet veel meer.

18 March 2019

Dag 2 in Chitwan: ✔️ We starten met een birdwatching tour met onze gids Subash (Bart en de gids gaan helemaal löss 🤦🏼‍♀️) ✔️ Rusttijd aan het zwembad en in het dorpje Sauraha waar de (gedomesticeerde) olifanten deel uitmaken van het straatbeeld ✔️ Mtb-tour met de ‘hungry hunter’ naar het meer 20.000 lakes op zoek naar rhino’s (zonder succes deze keer)

17 March 2019

Een drukke dag in Chitwan met: ✔️ Kanotocht op zoek naar krokodillen: 2 soorten gezien. De ‘marsh mugger’ en de ‘gharial’ krokodil. Ook veel vogels gespot ✔️ Jungle walk met onze gids ✔️ Bezoek aan olifanten ‘breeding center’ ✔️ Jeep safari in nationaal park: zwarte beren, neushoorns, hagedissen en herten gespot ✔️ Zonsondergang aan de rivier ✔️ Het ‘Tharu culture program’ meegedaan: a.k.a. volksdansen en een pauw 🤷🏼‍♀️

16 March 2019

We laten Kathmandu achter ons en reizen met de ‘tourist bus’ naar Chitwan nationaal park. De rit gaat tergend traag, maar een dikke 6 uur later (en 200 km verder) komen we aan in Jungle World Resort. We gaan van het ene naar het andere uiterste: 2 x dubbel bed, zwembad,... 😅 In de late namiddag neemt de gids ons mee voor wat sightseeing in een traditioneel Tharu huis, en een eerste blik op het nationaal park. Blijkbaar is Chitwan een geliefde bestemming voor (luidruchtige) Chinezen... 🤷🏼‍♀️

15 March 2019

We gebben geluk: het is stralend weer en dus vertrekken we met de eerste vlucht vanuit Lukla richting Kathmandu (good karma!). Enerzijds laten we met spijt in het hart de bergen achter ons, anderzijds geeft ons lichaam aan dat het genoeg is geweest. De rest van de dag kuieren we door het oude stadsgedeelte van Kathmandu. De chaos op straat is gewoon niet te vatten: overal scooters, riksja’s, taxi’s, verkopers, ‘holy men’,... Achter elke hoek schuilt een pleintje, stoepa of tempel. We ontvluchten de drukte dan ook met een regelmatige tea-break.

14 March 2019

We dalen verder af van Monjo richting Lukla. Hoewel we dit pad al gelopen hebben, lijkt het toch helemaal anders: in de zon en met veel meer andere trekkers. Het hoogseizoen komt stilaan op gang. Rond 14u komen we aan in Lukla. We blikken tevreden terug op een geslaagde eerste trekking in Nepal!🇳🇵

13 March 2019

Dag 10: We beginnen aan onze terugweg richting Lukla: we dalen af van Thame, over Namche Bazar, richting Monjo. De trails stromen vol met trekkers ‘going up’ en de sneeuw smelt zienderogen. Nog één laatste blik op Everest en we laten Hillary bridge achter ons. De eerste warme douche (en pint - met toestemming van de gids) sinds een week is za-lig! 💆🏼‍♀️

12 March 2019

We stappen vandaag ‘nepali flat’ van Khumjung (3.780m) richting Thame (3.800m). De lente is intussen begonnen en de aardappelvelden worden voorbereid. We wandelen langs de heli-luchthaven van Syangboche en zakken door een bos naar Thamo. In Thamo eten we zalige ‘thukpa’ als lunch (noedelsoep) terwijl kindjes in het stof ravotten. We steken een rivier over en klimmen richting Thame: een prachtige vallei op 3.800 meter hoogte met een tiental huizen en spierwitte bergflanken. Nadien brengen we nog een bezoek aan het klooster dat als een arendsnest tegen de bergflank kleeft.

11 March 2019

Vandaag zakken we verder vanuit Macchermo richting Dole: de tocht die stijgend 4 uur vroeg, lappen we nu in minder dan 2 uur af! Van Dole gaat het verder naar Khumjung (3.780m), een echt sherpa-dorp (niet zoals de toeristische gekte in Namche Bazar). We verblijven in een lodge vlakbij Hillary School. We zijn de enige gasten en het lijkt wel alsof we bij het gezin thuis verblijven.

10 March 2019

We zijn vroeg uit de veren en starten om 6u30 aan de klim naar de top van de Gokyo Ri (5.360m). Er ligt veel sneeuw, en de klim vergt wel 3 uur, maar het uitzicht is adem-be-nemend! We hebben een panoramisch zicht op de hoogste bergen ter wereld: Cho Oyu, Mount Everest, Nuptse, Lhotse, Makalu, Pum Ori,... 🙌🏻 De euforie is groot! Aangezien de Renjo-La pas nog gesloten is, besluiten we in de namiddag weer af te dalen naar Macchermo. Toegegeven: die extra 4 uur vergden veel energie, maar geven ons extra tijd om de komende dagen een alternatieve route te lopen (en niet op onze passen terug te moeten keren).

9 March 2019

Dag 6 van onze tocht: we trekken in 4 uur tijd van Macchermo (4.400m) naar Gokyo (4.800m). Hoe hoger we klimmen, hoe meer sneeuw er ligt. Thoran legt uit dat er ongewoon veel sneeuw is gevallen afgelopen winter. We besluiten om onze plannen bij te sturen: er ligt na de zware winter nog te veel sneeuw om de Renjo-La pas over te steken. Tot op vandaag heeft nog geen enkele sherpa zich aan deze doorsteek gewaagd. Wij gaan hun advies na een zoveelste white-out blindelings volgen: tegen de middag zijn de bergen weer volledig in de wolken gehuld. Morgen vroeg uit bed om de Gokyo Ri (5.360m) te beklimmen: het doel van onze tocht!

8 March 2019

‘s Morgens staat er ijs op de ramen en ook ons dekbed en drinkwater is bevroren, maar gelukkig is het onthaal in de lodge altijd zéér warm (figuurlijk dan!). Er staat een korte dag op het programma: van Dole (4.100m) gaat het ‘nepali flat’ tot in Macchermo (4.400m). We lopen de tocht in een drietal uur. De diamox was een goede beslissing: een goede nacht en het stappen gaat eens zo vlot! (Het tintelende hand neemt Beau er wel bij 😅) De rest van de dag is het rusten, kine-oefeningen doen, thee drinken en naar buiten kijken door het raam... De vallei hult zich in de mist. Tussen 4 en 8 brandt de kachel, daarna kruipt iedereen in bed.

7 March 2019

Dag 4: we laten Namche achter ons (3.440m) en klimmen richting Dole (4.100m). Na een uurtje stappen laten we de Everest highway achter ons. We starten aan een lange klim en lunchen op de top. Dan dalen we opnieuw helemaal af tot aan de rivier, om nadien weer 2 uur te stijgen richting Dole. Onderweg zien we een familie ‘mountain thar’ (of berggeit). Na de grootste klim is het ‘nepali flat’ naar de lodge. Er ligt alsmaar meer sneeuw en het wordt ijskoud. Beau krijgt last van de hoogte en komt amper nog vooruit. Op advies van de gids starten we dan toch maar met een lage dosis Diamox (=anti-hoogteziekte). In de lodge gaat de kachel aan, met gedroogde yak-drollen. 🤷🏼‍♀️

6 March 2019

We blijven een tweede dag in Namche Bazar om ons lichaam te laten wennen aan de hoogte. En dat blijkt nodig: sluimerende hoofdpijn en slapeloze nacht... Op de planning staat een acclimatisatietocht vanuit Namche (3.440m) naar Everest viewpoint (3.880m). Maar het weer zit niet mee, dus besluit Thoran om eerst het museum te bezoeken. Tijdens ons bezoek klaren de wolken op en rennen we naar buiten: een eerste blik op Everest, Lhotse en Ama Dablam! Het weer klaart op en dus maken we de klim naar Everest viewpoint. Wat een panorama! Ook gespot: ✔️peacock: de ‘national bird’ ✔️de eerste yak ✔️nepali tea met zicht op Everest

5 March 2019

Dag 2: van Phakding (2.610m) naar Namche Bazar (3.440m). We delen het pad met vele andere trekkers, dragers, ezels,... op de ‘highway’ richting Everest. Spectaculaire hangbrug “Hillary bridge” over gestoken (de nieuwe, de oude hangt er nog onder). Veel ‘prayer wheels’ rondgedraaid om ‘good karma’ te hebben wanneer we Gokyo bereiken.🤞🏻 Wandelen doe je hier aan de linkerkant (net zoals rijden) en de stoepa’s moet je ook steeds links passeren. Ezels en ‘djopke’ (mix van yak en koe) dragen loodzware cargo richting Namche.

4 March 2019

We maken kennis met onze gids Thoran, die ons de komende 12 dagen zal begeleiden. We nemen een vroege vlucht van Kathmandu naar Lukla (2.800m): adembenemende uitzichten over de vallei en de Himalaya. De ‘porter’ wacht ons op (op flipflops!) om onze tas te dragen. Het is een korte stapdag van Lukla naar Phakding (2.600m). Onderweg gaat het “Nepali flat”. Aangekomen aan de lodge heeft de porter (nu wel met schoenen, oef) onze spullen al klaar gezet. Het is een stuk luxueuzer dan we verwachten. Na de lunch klimmen we nog naar een boeddhistisch klooster op de bergflank.

3 March 2019

Sightseeing tour in Kathmandu met uitstekende gids 👌🏻 We bezoeken: ✔️het Durbar plein: met het voormalige koninklijk paleis ✔️boeddhistische Swayambhunath tempel a.k.a. ‘monkey temple’ ✔️Bouddhanath stoepa: een van de grootste stoepa’s ter wereld! ✔️hindoeïstische Pashupatinath tempel: met lijkverbrandingen aan de rivier

2 March 2019

Verkenning van de wijk Thamel, rond onze guesthouse ACME. Kleine straten, hectisch verkeer en spotgoedkope winkeltjes. Beau nipt kunnen tegenhouden om geen ganse kledingkast met “koopjes” te vullen... (Bart 1 truitje gekocht).
Welkom in Kathmandu met Himalayan Leaders!
Lange reis van Amsterdam naar Zürich, naar Muscat (Oman) naar Kathmandu. Bijna 24 uur onderweg!