Netherlands, Indonesia · 19 Days · 21 Moments · February 2019

Bali 2019!

11 March 2019

We zijn inmiddels wat gewend, maar slapen in een ‘hut’ zonder muren of ramen, direct boven de jungle is echt next level😄 Tarzan and Jane zijn er niets bij! We worden deze laatste ochtend in Bali beide vroeg wakker omdat letterlijk de zon op ons bed schijnt. Tot 11:00 genoten van het uitzicht en lekker geluierd in de prachtige Airbnb. Toen was het dan echt tijd om uit te checken bij ons laatste verblijf 😩 We konden de spullen nog even laten staan en zijn richting Ubud gegaan om nog een kijkje te nemen bij het bekende Monkey Forrest. Hier zitten bijna 900 aapjes die vrij rondlopen, echt super leuk! 🐒🙊 ook heel veel kleine baby aapjes gezien. Na een stevige pizza lunch en een shoppingspree bij de Ubud art market, terug om onze koffers op te halen en met de taxi richting Denpasar airport. We hebben een nachtvlucht met vertrek om 21:30. Met een uur vertraging begint de lange terugreis met tussenstop op Singapore😴 Goodbye lovely Bali, we hebben genoten en komen zeker nog eens terug❤

10 March 2019

Het is alweer de laatste volledige dag van onze vakantie in Bali🥺 time flies! We gaan voor de laatste keer ‘verhuizen’ naar een ander plekje, een korte rit naar de andere kant van Ubud: Zen Hideaway airbnb. Dit had ik eigenlijk geboekt als verrassing op Dunc’s verjaardag maar ivm Nyepi day op 7 maart heb ik het moeten omboeken. Om 11:00 checken we uit, waarna we eerst nog naar Kamandalu gaan. Hier heb ik thuis al een reservering gemaakt voor een lunch op een gondelboot door the lagoon🤩 Kamandalu is een fancy resort met prachtige tuinen en eigen rijstvelden. Voordat we in ons bootje konden stappen moesten we even wachten zodat het eten bereid kon worden. Dunc kreeg in de tussentijd opeens hele erge hoofdpijn. Eens in de paar maanden heeft hij last van migraine en helaas was dit zo’n moment😣 Toch kort door the lagoon gedobberd en van de lunch gesnoept. Het was heel mooi maar niet ideaal met migraine. Hierna de taxi gepakt richting Zen Hideaway, deze villa is echt unreal!😱

9 March 2019

Vandaag gaan we op avontuur! We worden om 01:30 in de ochtend opgehaald om een sunrise trekking op de mount (vulkaan) Batur te doen🌄 Om 03:00 beginnen we in het pikkedonker met een lampje op ons voorhoofd samen met onze guide aan de klim omhoog. Het pad is steiler dan verwacht en al het losse vulkaanzand en de duisternis maken het nog best een opgave. Tijdens onze klim kunnen we genieten van een prachtig heldere sterrenhemel✨ Pfew, zo’n 2 uur later bereiken we de top!💪🏼 Wij snelle klimmers moeten nog wachten op de zonsopkomst. De wind maakt het best koud bovenop de berg en we waren blij toen onze warme vriend aan de horizon verscheen☀ Het uitzicht vanaf hier is echt geweldig. Je ziet de vulkaan Agung (vorig jaar nog uitgebarsten) en je kunt helemaal tot Lombok en de Gili’s kijken 🤩. Onze gids heeft een ontbijtje gemaakt met bananenbrood en eitjes gekookt op de vulkaanstoom. Toen we hierna nog even rondwandelden kwamen heel veel (brutale) aapjes langs, om eten te stelen 🤣🐒🙊
Ons tweede deel van de dag zou een downhill cycling tour zijn, waarbij wij bij het boeken dachten dat we chill de berg af konden rollen na de zware klim. Dat bleek in werkelijkheid iets anders in elkaar te zitten..🤔 Het fietsen bleek een heftige mountainbike tour over een uitdagend lava rotspad rondom de vulkaan te zijn. Aangezien dit pad aan de andere kant van de berg lag, moesten we via een andere route omlaag dan dat we omhoog waren geklommen. Wat we niet wisten is dat deze route meer dan twee keer zo lang was en liep dwars door diep vulkanisch as van de laatste uitbarsting. Blijkbaar wordt deze route omlaag ook vrijwel nooit gebruikt. Ik begrijp wel waarom😵 #vermoeiend We voelden ons op z’n zachts gezegd een tikkeltje brak🥴 de mountainbike tour hebben we ook niet afgemaakt en halverwege gekozen voor de pick-up terug richting Ubud. Na een lang middagdutje hebben we gegeten bij Folk met erna outdoor movienight met de film ‘Green Book’, heerlijke afsluiting van intensief dagje!

8 March 2019

Genoeg uitgerust, vroeg uit de veren! We gaan raften over de Ayung rivier 🚣🏻‍♂ Zwemvest aan, helmpie op en hup achterop een extreem gammel pick-upje naar de rivier. Zoals altijd in Bali moet je eerst weer zo’n 400 treden naar beneden lopen om bij de mighty Ayung uit te komen 🌊💪🏼 Het raften was best wel wild met veel rotsen en sterke stroming, flinke workout maar super leuk! We zaten met twee Russen in de boot die 0 Engels spraken, ging heel soepel met het opvolgen van de commando’s van de kapitein😅 #NOT. Helaas geen foto’s kunnen maken💦 Na het raften hebben we geshopt bij de Art Market van Ubud, zoveel moois😍 In de avond naar restaurant Jungle Fish voor Dunc’s verlate verjaardagsdiner. Prachtig uitzicht, heerlijk eten en alles was tot in de puntjes verzorgd. Er was ook een gezellige jazzy live band die heerlijke nummers speelden👌🏼 Als verrassing voor Dunc had ik geregeld dat de band Happy birthday zong en dat de complete staff kwam feliciteren met een taartje en kaarsje🎂

7 March 2019

7 maart, Duncan’s verjaardag 🥳🤩 Vandaag wordt een hele bijzondere verjaardag, we mogen de villa niet verlaten, minimaal gebruik van elektriciteit en zoals we al snel achterkwamen, geen wifi 😱 Ik was vroeg opgestaan om toch een beetje te versieren, ballonnetjes opgeblazen en slingers opgehangen🎈🎉 Dunc pakte zijn kadootjes uit en we maakten zelf ons ontbijtje. Al vroeg in de ochtend hadden we bezoek, een hele familie aapjes had zich gesetteld rondom onze villa. Eentje kwam zelfs naar de verjaardagskaarten van Dunc kijken, hier stonden ook aapjes op en dat vonden ze wel heel interessant 🐒 Het heeft de hele dag non-stop geregend. Een plons nemen in onze kleine infinity pool zat er dus niet in. De rest van de dag hebben we gechilled, een heel seizoen (vooraf moeten downloaden) van The Umbrella Academy gekeken en genoten van ons heerlijke home made birthday diner (wentelteefjes 🤣)

6 March 2019

Goodbye north👋🏼 We hebben een flinke rit van 2,5 uur richting Ubud voor de boeg. Om 9 uur worden we opgehaald door de taxi. Later was geen optie omdat er door heel Bali roadblocks zullen zijn ivm de Ogoh-Ogoh parades. Morgen, 7 maart, viert Bali Nyepi day (dag van de stilte). Dit is een hindoefeestdag waarbij de mensen vasten en mediteren. Er gelden dan ook strenge regels: niet werken, geen verkeer, geen gebruik van vuur/elektriciteit en je mag je woning niet verlaten... super gezellig dus! En dat ook nog op Dunc’s verjaardag! 😅🎉 Ieder dorp in Bali maakt een eigen Ogoh-Ogoh - een enorme duivelse papier-maché pop. Vanavond vormen deze poppen een parade, langs alle grote kruispunten in het dorp. Er wordt daarbij een boel lawaai gemaakt om de slechte demons van het eiland te verjagen. Eenmaal in onze prachtige Airbnb, snel boodschappen gedaan voor Nyepi dag. Erna naar de parade gaan kijken. Heel lang moeten wachten tot het startte en super druk, maar echt tof om dit mee te maken! 🐲

5 March 2019

Vandaag gaan we nog even verder met chasing waterfalls, onderweg komen we langs de GitGit - de hoogste waterval van Bali. Tegenover de andere watervallen, is het pad richting de GitGit heel easy en de afdaling duurt maar 10 minuten. Er lagen zelfs kraampjes met sarongs en kunst langs het pad. Wederom waren wij beneden de enige bezoekers. Eerlijk gezegd viel deze waterval ons wat tegen, de Aling-Aling en Sekumpul zijn veel mooier! We hadden geen zwemkleding aangetrokken, dus na wat fotootjes meteen verder naar de volgende bezienswaardigheid in het Noorden van Bali - de Ulun Danu Beratan Temple. Het ligt aan het Beratan meer, en ziet er heel mysterieus uit omdat er hier tussen de bergen meestal mist rondom de tempel hangt. De terugreis via een lange slingerweg door de bergen was best gevaarlijk want er brak een enorme tropische storm los. Ik heb nog nooit zoveel en zo’n harde regen gezien! Chauffeur Dunc heeft ons heelhuids thuis gebracht☔️ Avond afgesloten met een Balinese massage?

4 March 2019

De eerste volledige dag in het noorden van Bali. Today we’re going to chase waterfalls! Ons hotel ligt in dezelfde straat als het startpunt van de route naar de Aling-Aling waterval, dus we besluiten hier te voet naartoe te gaan. Onderweg komt de route nog langs 3 andere kleine watervallen. Bij de eerste gaan we kijken, maar de andere skippen we. Om deze reden hebben wij de Aling-Aling helemaal voor ons alleen! ‘The holy waterfall’ wat een geweld, dat water dat naar beneden dendert. Impressive! De Sekumpul staat als 2e op ons lijstje 🛵. We besluiten hier een guide erbij te nemen die ons naar beneden begeleid door het regenwoud. Guide ‘Komang’ is super vriendelijk, ze verteld ons over de vruchten in de bomen, koffiebonen, cacao. Ze laat ons ook allerlei fruit proeven zoals de Rambustan, heerlijk zoet! Het is een flinke hike naar beneden, maar eenmaal aangekomen is het echt genieten😍 het wordt niet voor niets de ‘mooiste waterval van Bali’ genoemd!
Na de redelijk heftige klim terug omhoog bij de Sekumpul waterval, zijn we gestopt in Singaraja om te lunchen. Via Google Maps zagen we dat hier een KFC ligt (Dunc’s favourite) dus snel daar naartoe. Hoewel het heel anders smaakte dan thuis, was het wel een geslaagde lunch🍴 Even lekker douchen in onze eerste indoor badkamer van deze vakantie (toch wel fijn zonder meekijkers 🦎🦟🐒) en genieten van ons uitzicht vanaf het balkon 😍 In de avond zijn we naar Lovina gereden. Hier zou een strandboulevard zijn met leuke barretjes en restaurants. Wij zijn bij Spice Beachclub gaan avondeten. Mooie setting meteen aan het water. In het hoogseizoen zal het hier gezellig druk zijn, maar nu waren wij met nog één ander stel de enige gasten. Hier in het noorden zien we erg weinig toeristen op dit moment. Dit was ook te merken bij het boulevard kraampje van Lou. Zij wilde zo graag iets verkopen omdat ze al meerdere dagen geen klanten had gehad. Uiteindelijk veel teveel betaald voor onze spulletjes

3 March 2019

Wakker worden in de jungle met alle bijbehorende geluiden, een wekker heb je echt niet nodig want o.a. de krekels regelen dit soort zaken. Op onze scooter naar Jatiluwih en de prachtige rijstvelden in de bergen. Het gebied is een UNESCO werelderfgoed en wordt goed verzorgd. We hebben een flinke wandeling gemaakt met een verse coconut van de lokale rijstboer🥥 Op de scooter terug naar het hotel onze eerste ervaring met een tropische storm van het regenseizoen. Als verzopen katjes kwamen we aan bij het hotel💦 Als afsluiter van de dag de transfer naar onze volgende stop. Het Shanti Natural Panorama View hotel, and what a view indeed! Kleine meevaller, in onze geboekte kamer was de klamboe aan de bovenkant helemaal kapot en kregen we een dikke vette upgrade. Onze nieuwe kamer heeft een mega balkon met uitzicht op een waterval en.... MONKEYS! 🐵🙊 het is hier ook een stuk frisser dan we inmiddels gewend zijn ivm de hoogte, we zitten echt midden in de bergen! ⛰

2 March 2019

Onze laatste ochtend Nusa Penida, ontbijt en wat foto’s gemaakt van ons mooie bamboo huisje. Erna met de transfer naar de haven en met de boot terug naar Bali. Deze keer hadden we wel een ‘fastboat’, stuiterend over de golven waren we in no-time aan de overkant!🚤 Vandaag is onze reisdag naar het noorden, maar voordat we naar ons hotel bij de Jatiluwih rijstvelden gaan, eerst een stop bij Saraswati Silver, Buddha to Buddha’s oude fabriek🤩 #shopping Zilver in the pocket, nu een lange rit door het binnenland naar Prana Dewi Mountain resort. Eenmaal aangekomen moeten we even wennen. Het is hier echt een hele andere wereld dan het zuiden - geen wifi, geen airco, regenwoud🌴🌿 en krekels. Oorverdovend veel krekels! Het resort is een hele mooie rustgevende plek, midden in de natuur en omringd door rijstvelden van het hotel zelf. Wij hadden een huisje dat op een berghelling was gebouwd en zo uitkeek over de jungle. We hebben de klamboe aan het einde van de dag wel een keer extra gecheckt!

1 March 2019

Na de vreselijke wegen van dag 1 vonden we dat we na het ontbijt een massage hadden verdient. Op bed zij aan zij werden we een uur lang redelijk hardhandig uitgekneed! Wel lekker zen 😊 Na de massage met de scooter naar Next Level, een klein barretje direct aan het water, lekkere pannekoeken met ijs en fruit als lunch! #goodlife Vandaag verkennen we de oost kust van Nusa Penida met als eerste stop, de Pura Goa Giri Putri tempel. Eerst een hoop trapjes omhoog klimmen en vervolgens door een ini-mini spleet in de rotsen, kruipend een ruimte in die uiteindelijk uit kwam in een enorme grot. Gaaf om gezien te hebben ⛩🙏🏼 Na deze ondergrondse sauna door naar Atuh beach. De wegen waren best prima en we kwamen volgens Google Maps al snel dicht bij het strand uit. Toen ging het een beetje mis. Het oosten van Nusa Penida is vorig jaar voorzien van nieuwe wegen die Google Maps blijkbaar nog niet kent...
De laatste 1,5km van de weg was Hell’s Road en bestond volledig uit scherpe stukjes rots met steile op en afdalingen. Ik ben meerdere keren moeten afstappen omdat Dunc dacht dat de scooter het niet ging overleven. Eenmaal onder aangekomen realiseerden we ons dat we in plaats van Atuh beach waren aangekomen bij een heel ander onbegaanbare baai en dat onze bestemming aan de andere kant van de klif lag 😩 Even uithuilen en vervolgens weer dezelfde horror route terug, waarna we uiteindelijk (via de nieuwe wegen) aankwamen bij Atuh beach. Vanuit hier door naar Diamond beach, waar we naar beneden zijn geklommen via het nieuwe pad. Het is hier zo mooi! Ook nog even geschommeld boven het water❤️ Terug omhoog en weer door naar het volgende plekje, zoveel moois, zo weinig tijd! Onze laatste stop van de dag was de Molenteng treehouse met uitzicht op 1000 Islands viewpoint. Een oude boomhut die uitkijkt over Diamond Beach en de omliggende cliffs😍 Nusa Penida is a badass maar werkelijk prachtig

28 February 2019

Na ons laatste ontbijt bij MuleMalu gaan we met de Blue Bird (bali Uber) naar de haven van Sanur. Hier kwamen we erachter dat aanlegsteigers zo overrated zijn. Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan? Hup, schoentjes boven het hoofd en over de rotsen, door het water de boot in. Onze koffers van 23KG leggen dezelfde obstacle course af op de rug van een Balinees. Extreme zeeziekte en een bult op mn hoofd van het stoten aan de bootrand mag de pret niet drukken. We zijn aangekomen op het prachtige Nusa Penida🤩 Geen minuut te verliezen dus meteen een scooter gehuurd in ons Penida Bambu Green resort en door naar de mooiste views ever (of op Bali tot nu toe). Eerst Kelingking beach met rotsen in de vorm van een Trex, Bananah Viewpoint en zonsondergang bij Crystal Bay 💖 Dit eiland is echt indrukwekkend! Daarnaast is het nog zo ongerept dat er maar 2 asfaltwegen over het eiland lopen. De andere paden zijn van zand en stenen, het is dus wel echt survivallen om tot de bestemmingen te komen

27 February 2019

Goodmorning Uluwatu! Eerst een ontbijtje in ons hotel, vandaag voor mij de Yellow bowl met superfoodies -Bee Pollen- en voor dunc een breakfast burger🍔 Daarna snel door naar misschien wel de mooiste beachclub van het eiland, Sundays! Op de scooter rij je door een super mooi resort, Ungasan Cliff Resort, om vervolgens bij de rand van de cliff aan te komen. Vanuit hier een liftje (#hoogtevrees) super stijl naar beneden, tussen de rotsen door naar het strand⛰🏖 Sundays staat er bekend om dat je gratis gebruik mag maken van de bootjes en surfplanken! Even oefenen en al snel rechtopstaand peddelen de zee over 😎🛶🌊 Na de flinke leg workout chillen op onze beanbags met fantastisch uitzicht, toen het vloed werd kwam het water bij een goeie golf tot onze tenen! In de namiddag verruilden we de ene mooie beachclub voor de andere, Ulu cliffhouse was aan de beurt met hun Wednesdays poolside BBQ. Deze keer bleven we boven aan de cliff met fantastisch uitzicht en lekker eten + 2 for 1 cocktai

26 February 2019

Uluwatu! Het surfers walhalla 🌊 We verblijven hier in een schattig hotel met maar 11 huisjes, Mule Malu tropical stay. Door mijn ‘research’ wist ik dat hier volgens zeggen, de mooiste stranden van Bali te vinden zijn. We gaan op de scooter op zoek naar NyangNyang beach. Online staat dat je langs een lastig pad moet om tot het strand te komen. Niets is minder waar en we hadden het een beetje onderschat.. sandalen en een lange jurk is niet de juiste gear om een steil pad door de jungle af te dalen😅 maar wauw, zodra we beneden aankwamen werden we beloond met een azuurblauw heldere zee en km’s lang strand voor ons alleen! Er was ook een oude boeg van een gestrand bootje te vinden, die moest natuurlijk ook op de 📸 Na de hike omhoog zijn we terug gereden naar het hotel om te lunchen. Hierna zijn we naar de tempel van Uluwatu gereden en de indrukwekkende KecakKecak voorstelling bij zonsondergang bijgewoond. De avond afgesloten met heerlijk diner bij The Loft👌🏼

25 February 2019

Vandaag de laatste dag in Canggu, vanavond reizen we verder naar het zuiden van Bali, Uluwatu. We zijn onze laatste ochtend gestart met een floating breakfast in ons privézwembad, typisch iets uit Bali 🤩 Hierna op de scooter vertrokken naar The Lawn, een heel fancy beachclubje met een super mooie infinity pool met uitzicht op de Indische oceaan🌊. Wanneer je bij The Lawn heel even je bedje verliet kwam de staff meteen langs om je flipflops in een kisje te zetten en je kleren op te vouwen. Alles om The Lawn (nepgras) netjes te houden! #fancy. We hebben hier een heerlijk relaxte dag gehad als afsluiter in Canggu. Voor een late lunch zijn we nog even door gereden naar Kynd Community in Seminyak. Het was een hel om daar te komen met alle toeterende, inhalende en volgeladen scooters, maar de rit was het waard. Kynd community is een super instagrammable plekkie met heel veel roze (was Dunc heel blij mee😜) en top eten. Rond 17:00 hebben we de taxi genomen richting Uluwatu.

24 February 2019

Dag twee zijn we iets later wakker geworden dan gepland (stomme jetlag). Helaas was rond 12:00 s’ middags het ontbijt in het hotel al voorbij, dus zijn we bij een lokaal tentje gaan eten. Nalu Bowls in Canggu, echt een aanrader als je van smoothie bowls met allerlei vers fruit houdt 🍇🍉🍌🍓 Na het ontbijt zijn we op de scooter vertrokken richting Pasut Beach, zo’n 40 minuutjes rijden vanuit Canggu. De navi gaf ons de toeristische route dwars door de rijstvelden en kleine dorpjes. Pasut beach heeft zwart zand, door de vulkanische as. Heel apart om te zien, en ook héél warm aan de voetjes 😧 Dag twee hebben we afgesloten bij de zeetempel Tanah Lot. Hier hebben we met ons leesboekje genoten van de zonsondergang.

23 February 2019

Even helemaal offline geweest. We hadden het veel te druk met genieten 😄 De eerste paar dagen zijn heerlijk geweest. We zijn onze roundtrip in Bali begonnen in Canggu, een hip plekje aan de westkust. We verbleven in Regali Villas, met een prachtig prive zwembad waar je zo vanuit je bed in kon duiken 🤩 de badkamer was ook outdoor. Super leuk, maar toch even wennen met de voor ons nog onbekende huisdieren die gezellig komen buurten 🐸🐒🦎 In Canggu liggen enkele van de mooiste beachclubs van Bali. We zijn onze eerste dag begonnen bij La Brisa en dit is meteen een favoriet! De sfeer die er hangt, het uitzicht, muziekje en zwembad 👌🏼 not bad at all!

21 February 2019

Het is zover! Na lang wachten, plannen en dagdromen over Bali zijn we nu ook echt vertrokken. Met de trein naar Schiphol en van daaruit een nachtvlucht naar Denpasar - Bali 🤩 zooo veel zin in! We houden jullie op de hoogte van onze avonturen, stay tuned 🥳