Belgium, Vietnam · 27 Days · 27 Moments · July 2018

Backpacken in Vietnam

26 August 2018

Dag 27 Het is zover, de laatste dag van Ha giang. We hebben gehoord van een local over een leuke waterval hier in de buurt dus daar gaan we eerst heen. Toen we hier aankwamen kwamen we er achter dat dit een plek was waar echt alleen maar locals kwamen, super leuk. We hebben gezwommen en van de waterval afgedoken met de local kinderen. Hierna zijn we verder gaan rijden richting een ophaal plek. De weg terug naar Hanoi was vrij saai op de heen weg waardoor we hebben besloten om een nachtbus terug te nemen en de motoren in de bus te laden. Dit was een hele happening omdat alle 4 de motoren op hun zijkant in de bagage luiken onderin de bus moesten worden geschoven! Toen we uiteindelijk in Hanoi aankwamen zijn we direct gaan slapen, het was 05:00.

25 August 2018

Dag 26 De derde dag van de Ha giang loop is aangebroken! We zijn er vrijwel van overtuigd dat gisteren niet overtroffen kan worden! Alsnog gaan we enthousiast op weg! We komen al vrij snel bij een punt waarbij we een brug van circa 30 meter moeten oversteken over een rivier. Echter zag deze brug er uit alsof je er lopend al doorheen zou zakken, laat staan met de zware motoren. Natuurlijk zijn we er dus vol gas overheen gereden en hebben we het allemaal overleefd! De rest van de dag hebben we ook mooie uitzichtpunten gezien maar ze waren idd niet zo mooi als gisteren. Nog steeds was het een heerlijke dag waarin we lekker hebben gereden en veel gelachen, het verbaasd me dat het nog steeds zo goed gaat met de jongens waarmee ik reis. Allemaal gasten die elkaar eigenlijk niet kennen, en nog geen 1 meningsverschil gehad! Savonds komen we aan in een stadje genaamd du gia, waarbij we weer in een hostel kunnen slapen. Hier hebben we gezellig met iedereen gegeten en gedronken!

24 August 2018

Dag 25 De tweede dag van de Ha Giang loop. Na een geweldige dag zijn de verwachtingen voor vandaag wederom hoog. Sochtends moeten we eerst langs de monteur omdat de band van Kay lek is gegaan. Toen deze gemaakt was, konden we op pad. Het duurde wederom niet lang tot het eerste moment dat we langs de weg stopten om te genieten van weer een onbeschrijfelijk uitzicht, de zon verlicht de bergen prachtig en er is verder niemand op deze weg. Dit ging eigenlijk de hele weg zo door, je komt af en toebeet locals tegen op scooters maar verder is het verkeer heel erg rustig! Er blijkt een prachtige off-road route te zijn die ons naar de volgende bestemming kan brengen, na kort overleg besloten we om deze route te nemen. Het heeft vannacht geregend dus de modderpaden waren bizar glad! Wat een heerlijke weg was dit, lekker met de motoren door de motor crossen, hopend dat je geen ravijn of rivier in glijdt! Na deze lange tocht komen we in het donker aan in het hotel en gaan we slapen. We zijnkapot!

23 August 2018

Dag 24 De eerste dag van de 4 daagse bergtrip. We hebben er allemaal zin in! We vertrekken vroeg vanuit het hostel en wauw wat een dag! De bergen hier zijn bizar mooi, nog nooit zoiets gezien, de rust die de uitzichtpunten je geven de heerlijke bochten waar je doorheen kan vliegen. En de kinderen die uit alle dorpjes naar buiten komen rennen om naar je te zwaaien! We zijn naar de grens van China gereden, helaas mochten we deze niet over maar een voetje over de grens hebben we gezet! Echt een top dag was dit!

22 August 2018

Dag 23 Vandaag wederom een lange tocht voor de boeg, we vertrekken vroeg vanuit Hanoi richting Ha Giang, het noordelijke gebied van Vietnam dat grenst aan China. Dit gebied schijnt een van de mooiste gebieden uit Vietnam te zijn! De weg hier naartoe was helaas niet zo spannend en we moesten door een mega storm rijden in het donker. Dit was niet bepaald prettig omdat je bijna niets zag door het donker, en de regen maakten de wegen extra glad in de bergen. We zijn om 7 uur aangekomen op onze slaap plek waar we heerlijk hebben gegeten, we zijn redelijk vroeg gaan slapen omdat de komende dagen lang en intensief zullen worden!

21 August 2018

Dag 22 Vandaag een drukke planning! We gaan een boottocht maken over de rivier in Ninh Bin en erna rijden we door naar Hanoi. De boot tocht was geweldig, echt prachtig! De natuur hier in het noorden is onbeschrijfelijk mooi! Het was best een toeristische boot tocht maar doordat we de vrouwtjes die peddelden een redelijke fooi hadden gegeven, hebben ze een omweg met ons gemaakt waar bijna niemand kwam! Eenmaal terug gekomen zijn we op de motor gestapt richting Hanoi. Dit was eigenlijk alleen maar snelweg dus niet erg bijzonder! Toen we de buitenring van Hanoi binnenreden raakten we elkaar vrijwel direct kwijt. Het verkeer hier is by far het drukst en gevaarlijkst dat ik ooit heb meegemaakt. Bijna niet te omschrijven. Honderden auto’s motors en fietsers die elkaar zonder wegmarkeringen zigzaggend inhalen en afsnijden! Gelukkig zijn we allemaal goed aangekomen in een prachtig hostel met een heerlijk bed.

20 August 2018

Dag 21 Omdat we in het donker zijn aangekomen wisten we niet echt waar we zaten. Toen we wakker werden en de kamer uitliepen hadden we prachtig uitzicht over de rijstvelden. Tijdens het ontbijt hebben we een mooie route door de bergen uitgestippeld richting Ninh Binh. Ook dit was weer een flinke rit van 6/7 uur dus dat wordt wederom doorrijden. Het op de motor reizen is top omdat je op hee veel plekken en routes komt waar andere niet komen. Echter is het wel zo dat het slopend is om nergens een dag te kunnen chillen omdat je altijd weer door moet rijden naar de volgende plek. De route naar Ninh Binh was erg mooi en gelukkig zijn we voor het donker aangekomen in ons hostel. Dit was een oud treinstation in de stad Ninh Binh.

19 August 2018

Dag 20 Wakker geworden met prachtig uitzicht over de rivier. Eventjes met zn allen ontbeten en toen op de motoren gestapt richting Mai Chau. Dit is geen prachtige rit omdat er veel snelweg tussen zit dus we hebben flink doorgereden. Tussendoor zijn we wel bij een prachtige waterval gestopt waar we heerlijk hebben gezwommen! Het was een lange tocht dus helaas zijn we in het donker aangekomen en hebben we nog vrij weinig van de omgeving kunnen zien. Toen we aankwamen kampte het hostel met een stroomstoring waardoor we geen stroom hadden, dit was wel minder.

18 August 2018

Dag 19 Vanuit phong na gaan we naar een plek genaam Mai Chau, dit schijnt een mooie omgeving te zijn voor motor rijders. Leuke wegen door de rijstvelden heen! Het is een flink stuk dus we zijn weer vroeg uit de veren! Toen iedereen ontbeten had zijn we vertrokken. Het blijft me nog steeds verbazen over hoe mooi de natuur overal is, echt ongekend het wordt alleen maar mooier en mooier overal, echt bizar. Je merkt ook dat je veel tijd ‘verliest’ door de stops die je maakt om foto’s te maken etc. Hierdoor kwamen vandaag ook niet als gepland op onze eindlocatie en moesten we ook lastminute voor het donker een homestay zoeken, het stormde kei hard en we zijn zeiknat aan gekomen bij een homestay geen idee waar we zijn we zien niks maar we kunnen ergens slapen. Helaas weer op matjes en ik moet eerlijk toegeven dat vind ik wel ect een beetje kut, ik verlang wel naar een goed bed.

17 August 2018

Dag 18 Na een rot nacht op een kei hard matje gewoon lekker met zn allen om 07:00 opgestaan om door te rijden naar Phong Na, we willen vroeg vertrekken zodat we in phong na nog de grotten in kunnen en daarmee geen dag verliezen! Ook dit stuk was weer prachtig! Misschien nog wel mooie dan gisteren! Het is fijn dat we alle 4 een beetje dezelfde rijstijl hebben zodat we lekker met elkaar mee kunnen rijden! Eenmaal in phong na aangekomen hebben we onze spullen afgezet in het hostel en hebben we ons even opgefrist. Vervolgens zijn we baarde grotten gereden en dit was wederom erg mooi , de grot was mega groot en prachtig van binnen. Bizar om te zien dat er nog zulke dingen bestaan! Eenmaal terug in het hostel zijn we even gaan zwemmen en eten bij het hostel aan de overkant. Hier hebben we nog een paar drankjes gedaan en toen zijn we gaan slapen! Morgen weer een nieuwe tocht!

16 August 2018

Dag 17 Heerlijk om even een nacht goed geslapen te hebben. We gaan vandaag richting phong na, er schijnt een prachtige bergweg hier naar toe te gaan dus die gaan we zeker berijden vandaag! Na de olie te hebben ververst en de motors te hebben nagekeken gaan we met zn 4en op pad. En ja hoor, na een uur snelweg komen we dan eindelijk in de bergen, en wat voor bergen! 😍 redelijk goede wegen, afdalingen en stijgingen van 13% , prachtige natuur! Ik denk dat deze route tot nu toe wel het indrukwekkendste moment was! Helaas heb ik de echte mooie stukken niet op beeld omdat ik te druk was met mijn stuur vasthouden. Het begint donker te worden dus we moeten een slaap plek fixen maar we zitten nog steeds midden in de bergen. Uiteindelijk beland bij een tankstation waarbij een vrouw ons aanbood dat ze nog wel een kamer vrij had waar 4 matjes in lagen. Hier hebben we dus geslapen beetje jammer maar wel grappig om mee te maken.

15 August 2018

Dag 16 Vroeg opgestaan om vandaag de hai van pass te rijden, dit is een verbindingsweg tussen Da Nang en Hue, ook wel de top gear route genoemd. Deze weg was prachtig en we hebben heerlijk aan ons bochtenwerk kunnen werken! Na de pas zijn we gestopt bij een plek die elephant falls heet, het was even waterval maar wel een heerlijke plek om even af te koelen! Toen we allemaal honger hadden zijn we langs de weg gestopt en hebben we een gegrilde eend besteld bij een local, dit was heerlijk! Eenmaal aangekomen in Hue ben ik direct gaan slapen omdat ik nog echt moe was van de dagen ervoor

14 August 2018

Dag 15 Toen ik vanochtend wakker werd, voelde ik me vrij ziek. De airco staat echt veelste koud hier in dit hostel. Ik ben daardoor iets langer in bed blijven liggen en heb even rustig een serie gekeken. Na het ontbijt ben ik even het stadscentrum even geweest om de markt te bezoeken en eenmaal terug op het hostel heb ik geluncht met een groep mensen in het hostel. Dit is Mn laatste avond in hoi an, ik heb het erg leuk gehad hier maar ben blij dat ik door kan gaan. Tijd om het avontuur voort te zetten! ‘S avonds werden er bierspellen gedaan waarbij ons team heeft gewonnen! Na de bier spel zijn we voor de laatste keer hier gaan stappen en heb jk een Amsterdammer leren kennen die morgen dezelfde motor pass gaat rijden! Dit was super Nice om te horen, nu heb ik al helemaal zin in morgen!!

13 August 2018

Dag 14 Vroeg uit de veren, weer wakker geworden door de ijskoude airco! Gelukkig is het mooi weer en kunnen we lekker aan het zwembad gaan liggen. We zijn op het idee gekomen om ons voor te doen als 4 hotelschool studenten die die onderzoek doen naar het luxe toerisme in Vietnam en zo hebben we ons bij het Four Season hotel binnen geluld. Dit was een van de mooiste hotels die ik in tijden gezien heb. Na hier een paar uurtjes te hebben gechilld zijn we terug gegaan naar het hostel. Hier zijn we cocktails gaan drinken en hebben we geluncht. Om 5 uur heb ik afscheid genomen van de jongens, die vertrekken naar het zuiden. Hierna ben ik heerlijk gaan uiteten met een andere groep uit het hostel in het centrum van hoi an en zijn we aansluitend op stap gegaan! Deze keer heb ik het niet te bont gemaakt omdat ik best moe was en het toch een stuk minder gezellig was zonder de boys.

12 August 2018

Dag 13 Voor de verandering vandaag weer mega brak wakker geworden. Samen met de jongens gaan ontbijten en toen besloten om een dag naar Da Nangh te gaan een stad die iets noordelijker ligt (35km). Hier zijn we op de motor heen gereden en hebben we heerlijk aan een mooi strand gelegen. Na een paar uur zijn we een beetje door de stad gaan rijden en toen richting de Dragon Bridge gereden. Deze was echt mooi! Vervolgens hebben een hapje gegeten en zijn we terug gereden. De laatste avond met deze jongens gaat aanbreken, ik vind het echt jammer dat zij de andere kant op gaan reizen want ik heb echt zo’n leuke tijd met ze! Maargoed aan alles komt een eind! Op naar de volgende! Savonds zijn we op stap gegaan en weer helemaal tot het gaatje gegaan !

11 August 2018

Dag 12 Om 08:30 wakker geworden en ik kon niet meer slapen. Het was heerlijk weer dus ben beneden aan het zwembad gaan liggen met een ontbijtje. Hier heb ik gewacht totdat de andere jongens wakker werden. Toen de groep compleet was ben ik een motor gaan huren en zijn we naar het strand gereden. Hier hebben we een paar uur bij een beachclub gelegen. Eenmaal terug zijn we gaan douchen en het oude centrum van Hoi An ingegaan. Dit is het mooiste stadje waar ik tot nu toe geweest ben! Mooie lampionnen verlichten alle straten en de sfeer is erg gezellig. We hebben heerlijk gegeten bij een restaurant met live muziek en zijn hier savonds op stap gegaan. Hier hebben we allemaal andere Nederlanders leren kennen en hier zijn we ook de rest van de avond mee gebleven! Uiteindelijk om 4 uur de Vietnamese maffia moeten vermijden om zo een te vertrouwen taxi te vinden die ons naar huis wilde brengen!
Dag 11 Vanochtend de wekker gezet omdat ik ‘s ochtends van de zon wilde genieten op het strand voor ik de bus in moest naar hoi an. Ik heb tot 12 uur op het strand gaan liggen en ben toen Mn spullen in gaan pakken. Om 14:00 kwam de bus mij ophalen en om 21:00 was ik in hoi an. Wat een mooi hostel, en helemaal vol met mensen! Na 10 min op bed te hebben gezeten ga ik naar de wc en daar kom ik een Nederlander tegen die mij vroeg om op zijn kamer te komen chillen met zijn vrienden. Eenmaal daar klikte het direct en zijn we met z’n 4en op stap gegaan, super avond gehad!

9 August 2018

Dag 9 Wakker geworden met een enorme kater. Heb op het hostel ontbeten en ben toen op de scooter een koffietje gaan doen bij een locaal koffiezaakje. Eenmaal terug bij het hostel heb ik mijn backpack weer ingepakt en een korte gitaarles gekregen van een Israëlische jongen die ik heb ontmoet. Om 14:30 werd ik opgehaald door een sleeping bus om vanuit Da Lat naar Quy Non te vertrekken. Na een enorm lange busreis ben ik om 00:00 aangekomen in het hostel. Ik ben direct naar bed gegaan omdat ik helemaal gesloopt was!
Dag 10 Gisteren in het donker aangekomen dus ik had geen idee hoe het hostel er uit zag. Toen ik buiten kwam vanochtend besefte ik even op wat voor mooie plek ik zat. Prachtig strand, heerlijk weer en een super mooi hostel. Ik heb een strand wandeling gemaakt en heb heerlijk met wat mensen in de hangmat gechilld, even een chill dagje. In de avond is de muziek aangegaan en zijn we met alle gasten in het hostel gaan drinken en hebben we verschillende spellen gedaan! Morgen ga ik als het goed is de laatste keer met de bus naar hoi an, hierna zal ik op de motor verder gaan!

7 August 2018

Dag 8 Om 09:00 vertrekt de bus voor de hike van vandaag, en Korak wordt om 08:45 wakker. Gelukkig hebben ze me de dag van tevoren expliciet verteld goed te ontbijten en had ik daar nu geen tijd voor. De eigenaresse van het hostel was erg lief en heeft een broodje ei voor me gemaakt die ik kon meenemen in de bus. De hike tocht was top! We hebben van rotsen en watervallen geabseild (of hoe je het ook schrijft), van kliffen gesprongen en van rotsen af gegleden. In de avond heb ik 2 Nederlandse chicks en een koppel uit Wales ontmoet, hiermee zijn we naar een bar gegaan en uiteindelijk waren we om 3 uur thuis! Geslaagde dag!

6 August 2018

Dag 7 Vroeg er uit, Om 08:00 vertrekt de bus naar Da Lat. Hele tas ordenen en inpakken en helaas kom ik er nu al achter dat het inpakken steeds moeilijker gaat haha! Na het uitchecken ben ik een heerlijke Vietnamese Banh mi (broodje) gaan halen en de bus in gestapt. Dit was de eerste keer dat ik in een sleeping bus zat maar het was eigenlijk niets voor mij, je zag dat het voor het Vietnamese type was ontworpen, ik paste amper in de stoel! Na 8 uur rijden dan toch in Da Lat aangekomen in een heel mooi hostel. Het is gek want de temperatuur is hier opeens maar 20 graden omdat we op 1500 meter hoogte zitten! In het hostel heb ik vrijwel direct 4 Amsterdammers ontmoet en daar heb ik de hele avond mee gepoold en en gedronken! Ik wilde optijd naar bed gaan omdat ik morgen ga hiken maar dat is helaas niet gelukt!

5 August 2018

Dag 6 Vandaag is de laatste dag dat ik met Dumé en Deniel reis. Zij gaan morgen ochtend terug naar Nederland en ik heb over een par uur de bus richting Da Lat, een plaats die bekend staat om mooie watervallen en mooie hike tochten. Vandaag hebben we een rustig dagje gehad omdat het vrijwel de hele dag stort regende. We hebben onze backpacks ingepakt en zijn een hapje gaan eten. Na het eten heb ik een heerlijke massage genomen.
Dag 5 Eerste dag in Ho chi Minh, volgens mij begin ik een beetje ziek te worden van de airco op alle kamers die steeds ontzettend hoog staat, hopelijk wordt dat niet erger. We hebben uitgeslapen vandaag omdat we moe waren van de nachtvlucht gisteren. Na een ontbijt zijn we een wandeling door de stad gaan maken. Wat mij het meest opvalt aan deze stad is het gebrek aan hygiëne en het abnormale aantal scooters dat hier rijdt. We hebben het nationale oorlogsmuseum bezocht en dit was erg indrukwekkend, mooi om ook iets over de geschiedenis van Vietnam te leren! We zijn een kebabzaak van een in Duitsland opgegroeide Vietnamees tegengekomen waar we het natuurlijk niet konden laten op hier een kapsalon (met stokjes) te eten. In de avond zijn we uiteten gegaan met Frederieke en Mandy, twee Nederlandse chicks die we hier zijn tegengekomen. Na het eten lekker het terras op gegaan!

2 August 2018

Dag 4 De laatste dag op Phu Quoc, na een beetje uitgeslapen te hebben ben ik met Dumé en Deniel naar een oude gevangenis geweest die tegenwoordig een museum is. Erg indrukwekkend om te zien hoe het er vroeger aan toe ging. Vervolgens zijn we een kleine hike begonnen richting een waterval. Hier hebben we lekker even gezwommen maar toen we een giftige slang zagen besloten we toch om om te draaien haha! In de avond hebben we onze spullen ingepakt en even op het hostel gechilld. Om 00:30 zijn we naar ho chi Minh gevlogen en zijn we bij aankomst direct gaan slapen.
Dag 3 Gisteren zijn we vroeg wakker geworden en na het ontbijt vertrokken we met een bus om de hele dag te gaan varen en snorkelen. De dag begon ontzettend mooi met heerlijk weer alleen toen we in het water lagen kwam er uit het niets een storm op. Iedereen moest zo snel mogelijk het water uit en toen zijn we terug gaan varen. De hoge golven en wind zorgden ervoor dat bijna iedereen misselijk werd op de terugreis. Eenmaal terug op het hostel hebben we gedoucht en even gechilld. Vervolgens na het avond eten was er hier een feest. Het broertje van een vriend goede vriend in Maastricht kwam langs en hier hebben we de hele avond mee gefeest!

1 August 2018

Dag 2 Vanochtend om 8:30 naar het eiland Phu quoc gevlogen. Hier werd ik opgehaald door Dumé, ik heb haar ontmoet op Awakenings festival en zij was toevallig ook op het eiland! Toen we aankwamen hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen. Vervolgens zijn we op de motor naar Mango beach gereden en hier heerlijk gegeten bij een beach club. ‘S avonds zijn we in het 9 station hostel waar we ook slapen. Hier hebben we de hele avond met andere backpackers drankspellen gedaan!

30 July 2018

Dag 1 Na een hele lange reis met tussenstops in Istanbul en Ho chi Minh ben ik dan eindelijk aangekomen in Hanoi! Er zit hier een kennis waarbij ik mijn koffer kan droppen in de tijd dat ik door Vietnam reis, hier slaap ik vanavond ook. Nadat ik mijn spullen heb gedropt ben ik een bar gaan opzoeken waar ik eventjes een biertje ben gaan drinken! Morgen ochtend vlieg ik naar Phu Quoc, een eiland in het zuiden van Vietnam en dan begint de reis echt!