Thailand, Laos, Cambodia · 31 Days · 31 Moments · November 2017

21 December 2017

2️⃣3️⃣4️⃣ Ao Nang. We gingen met een bootje naar Ralay Beach, 5 minuten van Ao Nang beach. Daar huurden we een kayak om naar Pranang cave te gaan. Hier leggen locals houten penissen als een offer voor de goden van de vruchtbaarheid. 1️⃣5️⃣6️⃣ De zonsondergang achteraf was prachtig! 7️⃣ Laatste avond met Gertje... 😥 Cocktails! (Herken je de foto van de eerste avond? 😋) 8️⃣ Bambootattootime voor Liesje! Net voordat ik afscheid moest nemen van Gertje. Ik kon toch niet vertrekken zonder?!

19 December 2017

1️⃣ Maya Bay! We stonden om 4 uur op zodat we met een bootje zo vroeg mogelijk naar het populaire strand konden gaan (hoewel er om 7 uur ‘s ochtends best al veel toeristen waren 😳). Dit is het strand waar ‘The Beach’ werd opgenomen! Oh hallo Leonardo, waar ben je dan? Er waren teveel golven om terug te keren dus maakten we maar een stop aan een ministrandje in de baai. Uiteindelijk keerden we terug ondanks best nog grote golven. Snorkelbril in de aanslag! 5️⃣ Bambootattoo time for Gertje!

18 December 2017

Na onze katerdag hadden we best wel zin in een actieve dag. Hiken dan maar! Naar Long beach om vervolgens naar Loh Moo Dee Beach te gaan, eentje waarvan ik had gelezen dat er veel minder toeristen zouden zitten. Klopt! Maar het weer was ook wat minder... al snel dreven er heel donkere wolken boven ons hoofd en zaten we er effectief nog alleen! 5️⃣6️⃣ 7️⃣ Tegen zonsondergang waren we aangekomen bij hét viewpoint van Koh Phi Phi. Prachtig uitzicht! Enkel wat jammer dat de wolken in de weg bleven hangen... 4️⃣ Tweede stop langs het ziekenhuis: 5 pikuren meer en 600 euro minder :-(

17 December 2017

Mocht ik een nieuwe naam aan Koh Phi Phi mogen geven, zou het toch ‘Katteneiland’ zijn. Of ‘Koh Miauw’. ZO. VEEL. KATTEN. 😻 (en allemaal verschrikkelijk lief!) 1️⃣ Kijk mama! Ik ben zo flink, ik aai ze niet! #rabiës 5️⃣ Een ultralieve, oude knapperd die onze kamer was binnengeslopen. En maar spinnen op dat bed! Als twee debielen stonden we erbij en keken ernaar. #rabiës

16 December 2017

Op naar Koh Phi Phi! Hier kwamen we met een gemengd gevoel aan omdat Google en andere bronnen waarschuwden voor een enorme hoeveelheid toeristen. Het is blijkbaar hét party-eiland bij uitstek in Thaïland. Toch bleef iedereen enthousiast over de schoonheid ervan, dus gaven we het een kans! ‘Ok’ dachten we, we kunnen er maar beter lachend mee omgaan en dus deden we maar gewoon mee met de andere toeristen. Diezelfde avond nog belandden we in de ‘reggae boxing bar’ waar semi-zatte toeristen het tegen elkaar opnemen in de boxring. Ook meisjes! Hilarisch om te zien! 3️⃣ Enkele Gin Fizzkes en een bucket (my first yay!) later stonden we te dansen op het strand. En we waren niet alleen! Heel de strandkant staat vol met barretjes waar luide muziek tegen elkaar opbokst. Ik geef toe, het was wel leuk! Gelukkig ging de muziek na 2u niet meer verder en hadden we een reden om te gaan slapen. Gevolg van dit stevig avondje? Een katerdag om u tegen te zeggen.

15 December 2017

Een dagje eilandhoppen! Vanuit Koh Yao Noi gaan we naar enkele dichtbijgelegen eilandjes met een bootje waar we met nog maar 2 andere reizigers opzitten. ZA-LIG! Dit had ik gerust nog langer kunnen doen! Zonnen, zwemmen, snorkelen tussen scholen prachtig gekleurde vissen en vooral genieten van de prachtige uitzichten. Die Thaïse eilanden, jawadde! 😍 (‘s avonds een tussenstopje met de scooter naar het ziekenhuis voor de kattenbeet en langs de pier voor bootticketjes te checken) O ja, dit was ook wel onze pech 24-uurse: - Gertje vergat de SD-kaart van de camera terwijl we net naar de allermooiste plekjes gingen 🤦🏻‍♂️ -Liesje had de avond ervoor de kattenbeet gekregen - on top of all: Gertje stootte zijn teen aan een steen (hihi dat rijmt) en had immens veel pijn (wederom kwam er bloed en ehbo-bezoekje aan te pas) -Liesje trekt muskietennet kapot Maar we leven nog! 😬

14 December 2017

Een dagje puur relaxen! Daar hadden we dringend nood aan. Verder dan het strand en het restaurant komen we niet. Alhoewel 🤔 Plots vond ik na zoveel weken de moed om het lopen weer op te pikken. Zalig tourke gedaan en een prachtig zonsondergangsplekje gezien 🙌🏻 Helaas was dit ook de dag waarop ik gebeten werd door een kat aan het restaurant op het strand. Helaas ondervonden we toen pas dat ook katten hondsdol konden zijn in tropische landen. Helaas zal ik dan maar 5 ziekenhuisbezoeken inplannen. Helaas ga je dood als je rabiës hebt. Maar komt helemaal goed! Ik ga braaf de pikuurtjes laten zetten en nooit meer lieve óf stoute diertjes aaien in Azië! Promise! 🤞🏻

13 December 2017

Na enkele vermoeiende dagen werd het tijd voor ontspanning. De zoveelste dag op rij dat we er vroeg uitmoeten, steekt wel wat, maar wordt na een korte vlucht en boottocht met de ferry, beloond met een prachtig strand op het eiland Koh Yao Noi! 🌅

12 December 2017

Angkor Wat
Angkor Wat: tempels, tempels en nog meer tempels!
Angkor Wat: aapjes en nog meer aapjes 🙊🙈🙉 O ja: ook wel aangevallen geweest door een boze aap. (Nee, niet Gertje! 😉) Toeristen mogen geen scooters meer huren omdat er al te veel ongelukken gebeurd zijn. Dan maar een e-bike! (De afstanden in Angkor Wat zijn veel te groot om te voet te doen!) Geen aanrader: de batterij was echt heel snel plat en dan moesten we heel lang wachten 🤔

11 December 2017

Dagje rust/uitkateren na een avondje feesten in Siem Reap 😎 Aziaten en feesten, het is me wel wat 😅 Verdiend na twee vermoeiende ‘loops’!

10 December 2017

Toch even die intrigerende cold green tea shake proberen mét slagroom. Om daarna het vliegtuig op te stappen richting Cambodja! Lekker, maar toch niet voor herhaling vatbaar 😬

9 December 2017

Pakse loop: dag 2 6️⃣ ‘s morgens opnieuw vriendjes gemaakt bij Mr Tim. (Merci voor het geniale ontbijt 😍 5️⃣) 1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣ Watervallen, watervallen, watervallen! Dorpje met Katu volk: Mister Hook ⬇️
Het Katu dorpje ‘Ban Kok Phung Tai’ was zeker en vast een van de hoogtepunten van onze reis. Misschien wel hét hoogtepunt. Zeker het interessantste wel! Mr Hook aka “Captain Hook” is bekend als dé gids die je niet mag overslaan op deze loop. Toen we aankwamen was hij nog bezig aan een andere tour, dus kregen we eerst versgemalen bamboocoffee voorgeschoteld. Heel straf, maar lekker! Wat Mr Hook vertelde tijdens zijn rondleiding over ‘the people of my village’ liet me van de ene verbazing in de andere vallen. Het was zoveel verstomming dat mijn brein het ene feit nog niet verwerkt had en al meteen overrompeld werd door het andere. Een vb: Het liep er vol puppy’s. Op het einde kregen we te horen dat deze geofferd worden door ze op het middenplein van het dorp te zetten. Wie er voorbijloopt, moet de puppy een schop geven om zo het kwade te verdrijven, anders brengt het ongeluk. Tot de puppy het begeeft...😖 Zo volgden er nog vele maffe tradities... Euh ja bedankt voor de koffie he.

8 December 2017

Pakse loop: dag 1 Ook al hadden we even genoeg van het rijden met de brommertjes na 500 km in Thakhet, toch konden we het niet laten om opnieuw deze loop te doen. De mooiste dingen rondom Pakse zijn immers opnieuw te zien in deze loop en met een tourbusje rondhoppen zagen we ook niet echt zitten. Geen automatische brommertjes meer? Dan maar semi-automatisch! Echt niet moeilijk en véééél leuker dan de automatische! Volgende stap een echte motor? 😏 Deze loop was heel anders dan die van Thakhek. Minder mooie wegen, maar wel interessantere stops: veel prachtige watervallen en heerlijke koffie bij Mr Vieng, waar we ook plots getuigen werden van een hanengevecht: 2 locals waren hun hanen aan het trainen 😳 Toen we aankwamen in het dorpje waar we gingen overnachten, bleek de guesthouse die ons was aangeraden al vol te zitten. Na twee anderen over te slaan kwamen we terecht bij Mr Tim. Een behoorlijke bungalow met lekker eten! Én op 200m van een van de prachtige watervallen van Tad Lo

6 December 2017

Naar Thakhek met de brommer. Laatste deel van de ‘Loop’!

5 December 2017

Kong Lor Village: een nog bijna onaangeroerd Laotiaans dorpje vol houten huisjes Locatie kan ik hier zelfs niet toevoegen!
Kong Lor kindjes Een tourke doen door het rustige dorpje Kong Lor: voetballen met kindjes, hen snapchat laten ontdekken, eeeuhhm een ‘boobpinch’ door een jong meisje (op ontdekkingstocht ofzo?) en prachtige lokale tafereeltjes vastleggen en opslorpen 🙌🏻 Ik hou van dit dorpje!
Kong Lor cave. Waar iedereen het over heeft als je deze loop doet. En ja, het is het waard. Een boottrip van kilometers door een enorme grottunnel waar je enkel met pillichten en petzls iets in kan zien. (Doe ze uit en het is pikke pikkedonker), brengt je naar een oase van groen. Plachtig!!

4 December 2017

Thakhek loop: dag 2 Stevig doorrijden, maar wel enkele topuitzichtjes! Ook even in het zonnetje gelegen aan een plekje om te zwemmen, maar daar was het water ietsje te koud voor ons! (En veel visjes 😣)

3 December 2017

4 daagse Thakhek Loop met de scooter: Nadat we een Engels koppel tegenkwamen die enorm lovend waren over de Thahkek loop, vonden we dit een uitstekend plan. Pure vrijheid op het brommertje terwijl je tussen de fenomenale landschappen cruiset. 4️⃣5️⃣ Onze eerste stop was de ‘Tham Nang Aen Cave’. Een prachtige grot waar we eerst dmv een bootje naar de het dieper gelegen punt konden gaan. Overal hadden ze lichtjes ingebouwd zodat de grot verlicht werd in allerlei kleurtjes. Alladin-gevoel: yes! Authenticiteit? Ietsje minder... 6️⃣9️⃣ Volgende stop: een waterval. Mooi maar niet megaspectaculair. Wel op een olifant gebotst, een tamme weliswaar 😉 We waren wel nogal laat vertrokken dus de laatste driekwartier reden we in de schemering en vanaf zonsondergang werden we belaagd met insecten. Gelukkig hadden we zonnebrillen en mondmaskertjes! Maar aangenaam was iets anders 😒. Lesje geleerd: volgende keren zeker voor zonsondergang op bestemming aankomen!

2 December 2017

Van Vientiane naar Thakhek in onze ultra VIP pimped out chromed out travelbus yeah! 😂

1 December 2017

In Vientiane (hoofdstad van Laos) was er eigenlijk niet zo veel te zien, maar het was een noodzakelijke tussenstop om verder te reizen. 1️⃣2️⃣ In het park zagen we ‘s avonds een soort fitness bijeenkomst waarbij een gay instructeur heel enthousiast vanop een klein podium allerlei Laotiaanse aanmoedigingen riep. Heel grappig om te zien, vooral het dikkertje dat niet kon volgen 😂 3️⃣ We hebben het COPE museum bezocht. Een organisatie die zich inzet voor de slachtoffers van de oh-zovele mijnen die nog in Laos begraven liggen van tijdens de Vietnamoorlog. Er liggen er zelfs een pak meer dan in Vietnam zelf en zo’n 30 procent van de bommen die niet ontploften, liggen er nog steeds. Deze clustermijnen hebben al enorm veel slachtoffers gemaakt en zorgen ervoor dat tal van mensen gehandicapt door het leven moeten gaan... Zeker een donatie waard!

29 November 2017

Vang Vieng: part two! Op stap met de brommer om de omgeving te verkennen. Ergens kwamen we een bordje tegen met een pijl: ‘500 m viewpoint’. ‘Leuk’ dachten we en dus gingen we een kijkje nemen. Even later moeten we alvast inkom betalen. Nietsvermoedend beginnen we aan een wandeling die eindigde in een steile klim van 45 min 😅. Zonder water! Maar wel de moeite waard. Uniek uitzicht daarboven en amper een kat te zien! Gelukkig stond er een mini-kraampje op de rotsen waar je wat eten en drinken kon kopen! Hoela!! Dag 2 kwamen we bij een cave waar je ook kon zwemmen. Heel wat toeristen sprongen daar van een hoge boom het water in. Wij dan ook maar! ☺️ 6️⃣

28 November 2017

7️⃣ Vang Vieng: Voor de eerste keer op een brommertje! 3️⃣4️⃣ Nieuwe vriendjes gemaakt!

27 November 2017

Tijd om te verkassen. We namen een gammel busje van Luang Prabang naar Vang Vieng. Enkele ingrediënten: opgedroogde kots op de zetels, een spouwende laotiaan één rij voor je, een very very bumpy road langs bergweggetjes en een pijnlijke blaas omdat je na een halfuur al naar de wc moet. En dat voor minstens 5 uur lang! Puur genot! O ja, de twee roadblocks door ongelukken mogen we ook niet vergeten... Daardoor stonden we wel zo’n drie uur stil in de blakende zon. Dan maar een dutje op de grond 😌4️⃣ 1️⃣ Positief puntje: ik heb nog nooit zo’n prachtig uitzicht gehad van op het gemak. Een tussenstopje om nooit meer te vergeten... 😍 2️⃣3️⃣

25 November 2017

Mount Phousi 😸 De berg vol met boeddha’s en monniken en een prachtig uitzicht on top! Een selfie met een monnik stond op m’n to do-list maar was niet het beste plan... volgens mij mogen ze dit eigenlijk niet 😐 maar dat had ik pas achteraf door!
Eerste stop in Laos: Luang Prabang! Een heerlijk stadje (dorpje?) waar ik meteen helemaal ondergedompeld werd in de fijne cultuur van Laos. 2️⃣ 6️⃣ Monniken die om 5 uur s’ochtends op pad gaan en langs de huizen van locals gaan om eten te ontvangen, is een van de toeristische trekpleisters hier (‘Tak Bat’) Best wel mooi om te zien hoe de locals sticky rice geven terwijl ze geknield aan de straatkant zitten. 8️⃣ Luang Prabang ligt aan de Mekong, de rivier die we nog meermaals zullen tegenkomen. 9️⃣ Ook meteen onze ontmoeting met Beerlao: het nationale bier van Laos (in handen van de regering) en dat je overal, maar dan echt OVERAL in Laos ziet terugkomen. Stoelen, tafels, vlaggetjes, uithangborden van restaurants en bars, gehele straten worden oranje-groen gekleurd door dit bierlogo. Ik denk dat de locals zelfs onderbroeken dragen van dit biermonopolie. 1️⃣ Mooiste waterval van deze reis? Ongetwijfeld Kuang Si. Best veel toeristen die hiervoor naar LB komen, maar wel terecht!

22 November 2017

1️⃣ Eerste avond: meteen tijd voor Cocktails! 2+1 gratis! 🙌🏻 2️⃣ Padpong Markets: een nightmarket van Bangkok. Waar duizenden souvenirs en alles fake te verkrijgen is. En kaarsen in piemelvorm, voor moest je daarnaar op zoek zijn. Elke twee meter spreekt een Thaïs mannetje je wel aan om je te overtuigen om binnen te gaan in één van de vele barretjes waar je van een ‘pingpongshow’ kan genieten. Weliswaar niet één waar paletjes en een net bij aan te pas komen... Vriendelijk, maar toch nee bedankt. 3️⃣ De meisjes in de tuk tuk naast de onze zeiden dat ik ‘beautiful’ was ☺️ Als bleekscheet in Azië ben je dat altijd wel denk ik, maar toch zijn dit m’n nieuwe bff’s hihi! 😋 4️⃣ De befaamde Khao San Road in Bangkok. Loads of buckets en party’s. Hebben we niet aan meegedaan, maar wel echt leuk (en grappig met al die overdreven zatte karaoke-zingende chinezen) om door te lopen! 5️⃣ Één van onze eerste van de zovele tuk tuk-ritjes! 6️⃣ 7️⃣ Een uitje op de rivier en langs de paalhuisjes