Sweden, Denmark, Greece · 30 Days · 25 Moments · June 2017

Anna o Jörgens båtluff i Grekland sommaren 17

25 July 2017

Så lämnar vi Leros, sitter precis på båten och njuter av ac i passagerare utrymmet då det idag är nästan 40 grader. Vi fick lite spänning då vi inte bokat biljetter och i biljettluckan fick vi veta att båten var fullybooked. Men killen i luckan löste snabbt problemet och biljetter kom med mopedbud 5 min innan avgång 😁

24 July 2017

Lunchutsikt...
Vi har ätit ett par gånger på samma taverna och ägaren har observerats Jörgens kärlek till kött. När vi kom på kvällen väntade han stolt å så att han fått tag i en fin T bone steak , många som slåss om köttet här då det kommer 1 ko i månaden till ön . ....å den kom häromdagen . Så kött blev det , själv åt jag svärdfisk souvilaki med mangosås. Till detta drack vi vin och betalade 37 euro, inte dåligt .
Mer bilder till förra inlägget...
Nu har vi varit på Leros ,alinta i några dagar , här trivs vi. Tavernorna ligger på stranden så du kan doppa tårna i havet från bordet, te.pot är lunchat och skönt. Vi har hyrt bil och åkt runt ön kollat in de andra byarna , vi gillar vår bäst . Efter många många trappsteg tog vi oss upp till slottet ,Det var en häftig upplevelse. Där fanns ett museum med en man från Texas som jobbade, han ju de allt från historian om öns stora mentalsjukhus oc mh allt som finns att veta om religion och dess historia . Han berättade det på ett sånt sätt å med vinklingar som fångade även mig . Det blev ett besök på öns privata krigsmuseum en man som samlat allt själv sen han var liten pojke, Leros var den mest bombade ön under 2 världskriget för alla ville åt ön pga av sitt läge och den stora bukten / hamnen

21 July 2017

Morgon alla I dag vaknar vi på Leros. I natt vaknade Vi av att sängen skakade, var en jordbävnig på 6.7 i kos å Rhodos Men allt bra här . I går tog vi oss hit på en väldigt gungig båtfärd, väl framme kom vi till det bästa boendet hittills, jättefint och vid stranden . På kvällen åt vi i vattenbrynet hemlagade grekiska köttbullar De fanns inte på menyn men dom fixade det till oss då vi frågade efter det . När vi undrade vad det var för rött gött vin som serverades så så kyparen vänta lite....då tog han moppen å drog i väg och kom tillbaka men en flaska till oss , det kallar jag service!

20 July 2017

I går hade vi en lugn dag på stranden , skönt.men rätt blåsigt. Kvällen bjöd på lite strosade i butiker och go mat och en sangria å campari innan det blev dags att gå hem .Vi provade även set kända Muscato vinet från Samos ...fruktansvärt gött. I dag åker bi vidare till Leros och enl booking har vi bokat Hotel på stranden ..ska bli spännande å se....
Några blandade fina bilder

19 July 2017

Mer bilder till förra inlägget ...
I går.hyrde vi bil på Samos , vi tog oss runt nästan hela ön . Samos är fanatiskt vackert , massa fina små stränder , mycket växtlighet å fina små byar . Här.är.ordning.o resa å välskött.å fint överallt . Vägarna däremot är.mindre kul i mitt tycke ..små slingrande vägar med stup på 100 tals meter ner ...hemskt! Vi var i Samos stad . En liten underbar bergsby där bi åt apelsinpaj sen åkte Vi vidare till vattenfallen i panerini, här var fint å lite läbbigt . För å komma till de stora fallen skulle man gå upp för en lite trätrappa som hängde på bergssidan...å sen ta sig ner genom olika fall.. Vi gjorde inte det . Vi vadade ut till ett mindre , häftigt det med . Lunchen åt vi högst uppe på berget men en vidunderlig utsikt... På vägen hem tänkte vi besöka the Temple of Hera, bi tänkte oss ett häftigt Temple men där var några stenar på marken och dessutom var det stängt 😄. På kvällen träffade vi ett svenskt par från ett grekforum på Fb åt.middag och tog en drink ihop ....

18 July 2017

Första dagen på Samos , vi han med bad som var sådär men har tack och lov hittat andra stränder nu. Här i stan är så fint , mysiga shopping gator å gränder , rent å fint . Åt på Afrodite i går , suveränt käk ! Hotellet är BLÅTT kan man säga , väldigt blått tom toaletten är turkosblå överallt å duschen spretar åt alla håll utom neråt ...Samos har mycket att ge ... Dom säljer tom hembränt här i butikerna på petfkaska 😎😎

17 July 2017

Sista kvällen på Lipsi åt vi på pefkas returang vid hamnpromenaden, suverän mat men en Frutti di mare suveränt God och moussakan riktigt hemlagad från grunden. Restaurang ägaren Niko bjöd på sitt bästa humör och sin bästa ouzo där Anna fick fin spriten med söt God honung i efter att han matat Anna med de sista resterna i tallriken som lämnats kvar ..😀 Innan maten så vi adjö till Mr Vassilli med fru som bjöd in oss på nybakad kaka en mysig pratstund. Nu sitter vi på färjan mot Samos och blev avvinkade av Niko med blomma Goa skratt och ett varmt - Wellcome back!
På söndagen åkte vi på en dagsutflykt med 5 olika stop i närheten av lipsi, det var grottor och fina berg , white sands som visade sig vara stenar men väldigt vackert, bad i vikar med knall turkost vatten. Lunch stopp med blandad kompott från pirat tavernan med egna ego vykort till yacht tavernan där storfräsarna käkade lunch och vi fick sitta på den bakre raden och dricka vår Ouzo....kanon dag på alla sätt....

16 July 2017

Lördagen bjöd på sol och bad , vi tog bussen( skitigaste bussen av alla) till Plata Gialos en badvik 15 min bort. Hör var det klaraste vatten jag sett, å en ljus mjukt sandbotten ...

14 July 2017

LIPSI...fantastisk liten ö men ett stilla lunk å mat sååå God.
Hej då till kalymnos och en go hotellägare, lite smarriga fiskar hittade vi på vägen till båten ... på bilden ser ni George som har försett oss med riktigt stadiga drinkar på kvällarna , Greklands Dan Ekborg till utseendet..

13 July 2017

I dag blev det en dagsutflykt till ön Pserimos ca 1 timma bort. Fantastisk badvik men när turisthorderna vällde in på fm och em 1 timma blev det ett zurr ....vi har haft varmt uppemot 40 grader och brännande vindar. Vi har träffat på Mr svambob himself....en mycket skön dag.

12 July 2017

I dag fick vi en grekisk frukost buffé 😊😊. Vi har åkt lokal buss till andra sidan ön på serpentinvägar upp och ner😣😥..väl framme kom vi till en suverän strån med bara ett fåtal människor . Lunchen intogs på taverna som hängde ut över vattnet . Kalymnos sallad med kaprisblad ost å grönt , gott . Nu en kväll på stan å planera nästa Ö ...
I går kom vi fram till kalymnos efter 6 timmar till havs . Varma å trötta tänkte vi oss ett dopp i havet men möts av att ständern är på andra sidan ön ...😥😥 tar en taxi till hotellet å där finns en pool , magiskt . Ett fantastiskt gammalt stort knösus hus med mycket charm. Efter ett par timmar i Poolen gav vi oss ut på stan ..en pina coloada och souvilaki bjöd kvällen på ...toppen kväll.

10 July 2017

Just nu har vi slått oss ner på takterrassen på Kristinas ro om inne i gamla stan här på Rhodos, här ska vi bo i natt. I morgon får vi vidare till ön Kalymnos. Vi är rätt slitna nu dagen har varit vääääldigt lång men full av Goa intryck . Efter att vi slängt in väskorna här på rummet duschat av oss värsta resdammet gav vi oss ut för att hitta en greksallad, tzatziki och en kall Mytos....det fick vi !! Mellan storleken var 1 liter ! Den fick jag kämpa gott med ...
I väntan på att bagage inlämningen öppnar 04.40 ....😥😥

9 July 2017

Då är vi packade och Klara, 21.08 går tåget mot Kastrup sen har vi en natt att underhålla oss på nått sätt.men det tror jag vi klarar galant. Flyget mot Rhodos går o6.15 ..

26 June 2017

Testar lite här funkar teknik bra tänkte vi hålla er uppdaterade här om vad vi hittar på ...
Det närmar sig ....dags att öka på planeringen ...